Hydrauliska bromsar till minimoto

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Funderar på att skaffa hydraulisk frambroms istället för den sunkiga vajebromsen som sitter där nu.
Hitta en på ebay från honkong:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=330273908361
15+8£ kan man ju leva med.
Nån annan som har erfarenhet av dylig på minimoto?

Har fundera lite på bromsteknik på minimoto också iom att den är fjädringslös, ska man bromsa likadant som med en vanlig hoj (dvs endast med frambromsen) inför kurvor?
 
Många kör hydraulbromsar på tävlings hojarna numera, finns ett par-tre märken bla Hope som är en mountain bike broms som även används i minimoto samanhang... Vad det gäller bromsteknik så är det väl lite upp till var o en om man klarar av att bromsa kontrollerat både fram o bak....men dom flesta nöjer sig med att använda frambromsen !

Mvh Jonas
 
Vad är det för en hoj du har ?
Om den ska användas på bana är det bara att investera i det bästa , Hope 6-kolvs.
 
Billigaste skiten man hitta. =D
Ska inte köra bana, så det blir billigaste hydrauliska lösningen ebay har att erbjuda, men, återkommer med recension på den.

En annan sak jag har problem med är att bakdrevet inte centrerar, (inte för lagret som det borde centrera runt sticker ut så mycket att det finns just nåt att centrera på :P ) så kedjan blir olika sträck och drevet rör på sig när man kör tilsl skruvarna gängat ut sig så det sitter helt löst och kan röra sig som det vill.

Funderar på att köpa ett bredare lager och knacka i så att drevet har nåt att centrera runt ordentligt, sätta några svetsloppor i lagerhålet på drevet så man kan justera in det ordentligt samt sätta dit ordentligare fästbulatr än dom m5 som sitter där nu...
 
Vad är det för en hoj du har ?
Om den ska användas på bana är det bara att investera i det DYRASTE , Hope 6-kolvs.

Finns flera andra som bromsar som håller snudd på liknande prestanda. Har ett set avid code 5 på cykeln, vågar inte säga att de är bättre, men mer än marginellt sämre är de inte.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top