Hydralkopplingscylinder - bygga om till broms

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
Hejsan!

Jag håller på att bygga om min rieju och jag har precis nu kommit till bromsdelen. Min fråga är ifall ni tror att det finns tillräckligt med kraft i en hydralbromscylinder med behållare att kunna få stopp på min 50kubikare på slangen.
Självklart kommer jag inte att köra med hydralkopplingsslangen.

TACKSAM FÖR SVAR SNABBAST MÖJLIGT!

MVH
El0l

Jag håller på att bygga om min rieju och jag har precis nu kommit till bromsdelen. Min fråga är ifall ni tror att det finns tillräckligt med kraft i en hydralbromscylinder med behållare att kunna få stopp på min 50kubikare på slangen.

Kraften bör det inte vara några problem med. Vad det handlar om, tror jag, är hur den passar ihop med det eller de bromsok som du använder. Och med passar menar jag då hur mycket pumpen pumpar. Kanske blir det helt stumt och du får ta i som fan för att det ska hända något, eller så blir det svampigt och handtaget går i botten. Om det inte går att avläsa måtten på kopplingscylindern och jämföra med vad de ska vara till det/de bromsok du använder så är det nog bara att testa.

Hydralbromscylinder. alltså en bromspump med behållare?

Varför skulle den inte funka som bromshandtag?

Det är ju ett "bromshandtag"?

Varför skulle du inte använda hydralslangen? Samma slang för koppling som för broms, ingen skillnad.

Eller förstår jag inte frågan?

Vad är det för pump då?

Kanske fattar jag inte, men kommer inte behållaren upp och ner? Ska du inte ha bromsen på högersidan? Om det är en fast vätskebehållare och den kommer under (men ska vara över) så kommer det inte fungera.

Nej, den ska vara på vänster sida över kopplingen.

Visst det fungerar utmärkt med en Magura kopplingspump för bakrbromsen, där är en del folk som skaffar automatkoppling till sina KTm endurocyklar och använder därför kopplingen som bakbroms. Dock blir det lite meckigare om man vill ha kvar fotbromsfunktionen då man behöver en bromsvåg i så fall för att inte trycka vätskan baklänges.

men den kan ju bara trycka från en sida ju...
det är ju bara en kolv på magurapumpen

men den kan ju bara trycka från en sida ju...
det är ju bara en kolv på magurapumpen

Var detta ett svar på mitt inlägg så går det visst utmärkt att trycka vätska baklänges i systemet om man bygger ett system där man kör både fot och handfunktion. Trycker du på handbromsen så tenderar vätskan att tryckas baklänges i fotsystemet och vice versa.

Tack så mycket!
Jag skall genast iväg imorgon och köpa en passande slang!

Kanske fattar jag inte, men kommer inte behållaren upp och ner? Ska du inte ha bromsen på högersidan? Om det är en fast vätskebehållare och den kommer under (men ska vara över) så kommer det inte fungera.

Ska sitta på vänster sida. Han skriver att han ska bromsa på slangen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg