Hydralkopplings problem

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Tjena!

Jag har en Ktm 450 SMR -06. Nu har den börjat bråka med mig :(

När man kickat igång den och frikopplar så åker den ändå framåt med ganska så god fart och om man lägger i 1:an direkt utan att åka framåt på neutralen så måste man hålla varv som fan för att den inte ska då direkt. Om man väl kommer iväg så får man kämpa för att försöka lirka i 2:an.

Får man väl i 2:an så blir det som att crossväxla på resten av växlarna. När man sen ska stänga av den så kan man inte få i neutralen utan får stänga av den på 1:an och därefter så kan man få i neutralen.

Vad kan vara fel? Jag tror att det är luft i systemet men att lufta en hydralkoppling har visat sig att det inte är super lätt direkt efter några timmar i garaget.

Dessa symptom orsakas av att kopplingen inte pressas isär helt. Kan bero på att kopplingskorgen är sliten så att skivorna inte löper fritt eller att hydrualik/tryck mekanismen inte fungerar som den skall.

För att felsöka demontera hydrualiken och tryck på pinnen manuellt, frikopplar den helt då? Om inte ligger felet på kopplingsidan annars i hydrualiken.

Du har förmodligen luft i systemet, byt olja och lufta hela systemet.

Det lättase är att trycka in ny olja bakvägen från slavcylindern, glöm inte att lufta huvudcylindern när systemt är fyllt.

Tänk på att ha rätt olja, vissa KTM ska ha mineralolja och andra bromsvätska DOT4 eller DOT 5.1.

Ska det vara mineralolja så kör med Magura Blood eller Motorex Mineral.

/M

OKej, då önskar jag mer tips på hur man lättast luftar systemet : ) gärna utförligt beskrivet :tummenupp

OKej, då önskar jag mer tips på hur man lättast luftar systemet : ) gärna utförligt beskrivet :tummenupp

Då önskar jag att du använder sökfunktionen, finns beskrivet ung 100ggr.

Sammanfattningsvis. Köp en lagom stor spruta på apoteket, fyll med vätska och tryck baklänges genom systemet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D