Hydralkoppling

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjena!

Vad kan man göra åt en koppling som man tycker är för hård?
Jag blir t.ex trött i underarmen vid stoppljus, vilka möjligheter finns det?

Jag kan tänka mig att om man byter till en annan huvudcylinder som trycker med störe kraft ordnar problemet?
Tyvärr så kostar det mer än det smakar! finns det andra sätt?
Byta till svagare kopplingsfjädrar? vill ju inte att hojen ska börja slira heller....
några förslag?

bivven skrev:
Tjena!

Vad kan man göra åt en koppling som man tycker är för hård?
Jag blir t.ex trött i underarmen vid stoppljus, vilka möjligheter finns det?

Jag kan tänka mig att om man byter till en annan huvudcylinder som trycker med störe kraft ordnar problemet?
Tyvärr så kostar det mer än det smakar! finns det andra sätt?
Byta till svagare kopplingsfjädrar? vill ju inte att hojen ska börja slira heller....
några förslag?

Det vanliga är väl att byta slavcylindern till en med grövre diameter. (Men det är kanske det du menar med huvudcylinder?)

Byt inte fjädrar.

Det billigaste är väl iofs en sån där handklämmojäng för några tior på närmaste sportaffär... Och då får du ju trimmade underarmar på köpet. :tummenupp

Teddan skrev:
Det vanliga är väl att byta slavcylindern till en med grövre diameter. (Men det är kanske det du menar med huvudcylinder?)

Byt inte fjädrar.

Det billigaste är väl iofs en sån där handklämmojäng för några tior på närmaste sportaffär... Och då får du ju trimmade underarmar på köpet. :tummenupp

VARNING Dum fråga ...

Men minskar inte "slaget" då?
Riskerar man inte då att marginalen mellan friläge och icke friläge blir för liten?

Jag blev så nyfiken....

Mvh
Peter

Last edited:
andersbrink skrev:
Jag har kopplingsfjädrar som pallar 300+ hästar, det löser jag genom att lägga i friläget medans det är rött.

jo..jag fick oxå göra så i sommras. lägga i friläge vid stoppljus.
Har inte haft detta problem innan....kanske får lyda råd o köpa en sån där handledsthingy o träna upp underarmen lite :)

Hydralkopplningar brukar inte vara så mycket lättare, känn på en Ducati eller en gsx1100r koppling och jämför med t.ex R1 som har wirekopplning får du känna. Skillnaden blir först när den e servoassisterad. och vad jag vet så finns det ingen hoj som har servoassisterad koppling(kanske goldwing?).

Jag tycker att min gamla Fireblade hade mkt mjukare koppling, den hade väl wire??
Sen så....hade väl min yzf750 hydral? den var iaf supermjuk....fast det var länge sen, kanske bara inbildar mig? :va

Jag på min yzf750 @ 1999 :)

EDIT: min oreggade race zxr750 syns lite granna i bakgrunden R.I.P :död

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    31.7 KB · Visningar: 99
Pegasus skrev:
VARNING Dum fråga ...

Men minskar inte "slaget" då?
Riskerar man inte då att marginalen mellan friläge och icke friläge blir för liten?

Jag blev så nyfiken....

Mvh
Peter

Jupp, det stämmer, är det så att det inte frikopplar helt så kan man justera det med tjockleken på kopplingsplattorna.

På Ducce sitter det tom en extra platta original som man kan plocka bort, jag antar att det är just för om man byter slavcylinder.

bivven skrev:
Jag tycker att min gamla Fireblade hade mkt mjukare koppling, den hade väl wire??
Sen så....hade väl min yzf750 hydral? den var iaf supermjuk....fast det var länge sen, kanske bara inbildar mig? :va

Har nog mer med kopplingsfjädrarna att göra sp1 har nog precis som duccen en biffig koppling för att palla vridet så du får nog leva med att den är lite trög?

Hightuned skrev:
Har nog mer med kopplingsfjädrarna att göra sp1 har nog precis som duccen en biffig koppling för att palla vridet så du får nog leva med att den är lite trög?

jo...kan tänka mig det!

Aja...bara att dra igång o tränar underarmar....har ju 2månader på mig.

Till alla:
tack för hjälpen! :tummenupp

Teddan skrev:
Jupp, det stämmer, är det så att det inte frikopplar helt så kan man justera det med tjockleken på kopplingsplattorna.

På Ducce sitter det tom en extra platta original som man kan plocka bort, jag antar att det är just för om man byter slavcylinder.
Är inte hydra kopplingar självjusterande? dvs samma som bromsarna, när dom börjar bli slitna så har du ändå samma slaglängd men kolven går inte tillbaka till bottenläget?

Fredde Meck skrev:
Är inte hydra kopplingar självjusterande? dvs samma som bromsarna, när dom börjar bli slitna så har du ändå samma slaglängd men kolven går inte tillbaka till bottenläget?

Hmmm, det har du rätt i... :tummenupp

Men det kan vara så att kolven inte har tillräcklig "utpumpad" längd till att trycka ut tryckplattan för att frikoppla, beror lite på fabrikat antar jag. En grövre kolv betyder så klart oxå att du får mindre spel i kopplingen mellan frikopplat och "kopplat" ( :rolleyes: vad heter det?).

Bivven: Flåt om jag lånar din tråd, men köpte du din Sp-1 i Kristinehamn?
Min polare sålde sin Sp-1 till en killa från Örebro nämligen :)

Teddan skrev:
Hmmm, det har du rätt i... :tummenupp

Men det kan vara så att kolven inte har tillräcklig "utpumpad" längd till att trycka ut tryckplattan för att frikoppla, beror lite på fabrikat antar jag. En grövre kolv betyder så klart oxå att du får mindre spel i kopplingen mellan frikopplat och "kopplat" ( :rolleyes: vad heter det?).
Om man "pumpar" några gånger så kommer kolven i rätt läge.

Ja, spelet lär bli mindre med en större kolv.

Jag har haft jordens problem med kopplingen till en zx10:a , kolven ville inte gå tillbaka helt utan stannade lite längre ut vid varje urkoppling, tillslut var det sånt förtryck på kolven att kopplingen slirade, det räckte med att släppa lite tryck ur luftningsnippeln så tog kopplingen som vanligt igen!(...ett par gånger..)

Precis allt var nytt utom slangen, den måste ha varit helt igenkleggad så att oljan inte ville gå tillbaka som den skulle, där av det ökade trycket.

Kan det stämma? :va

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing