Hydralisk koppling

Äh, somliga gör si, somliga gör så.
Och somliga förare föredrar si och somliga föredrar så.

Själv föredrar jag definitivt hydraulik eftersom det är självjusterande och in i det närmsta friktionsfritt (dvs inget stick-slip). Men jag vet också folk som föredrar vajer. Kan inte fatta varför men dom fattar nog inte min prio heller.
Smaken är som :arsele som bekant.

Kostnad! Varenda krona som går att spara per producerad enhet är viktig och man sänker inte priset på en motorcykel för att man har gått från hydralisk till wire och sparat 50 kr/hoj.

gJ skrev:
Kostnad! Varenda krona som går att spara per producerad enhet är viktig och man sänker inte priset på en motorcykel för att man har gått från hydralisk till wire och sparat 50 kr/hoj.

öööhh

Varför har inte alla hojar wire då?

/ H

Elgasen skrev:
För att vissa hojar är väldigt exklusiva... exempelvis Bandit1200... :rofl

Ööööhh

Inte dr 350 då?

När den kom så var väl den lika exklusiv som bandit 1200 är nu...

/ H

Heol skrev:
Ööööhh

Inte dr 350 då?

När den kom så var väl den lika exklusiv som bandit 1200 är nu...

/ H

nä de är ju de som är det skumma... men iofs kanske det inte var så vanligt på hoj -92... hehe...

Elgasen skrev:
I enduro använder du kopplingen när du startar, sen slänger du bara i växlarna tills du rullar in i depån...

Vissa kanske kör så, men dom är inte många....jag känner ingen.

Om du inte själv åkt cross i många år kan du gärna låta dom som åker tala...

GuW skrev:
För att röra till det hela ytterligare, min gamla Saab V4 hade hydraul, medans nya 900/93 har wire...

Det har alltså inte med hur moderna grejorna är att göra, inte heller med prestandan, och förmodligen inte heller med priset...

Olika konstruktörer kanske föredrar olika lösningar?

bara dom första 900som hade wire alla 93 från 98 o framåt har hydral. inte för det spelar någon roll

gixon skrev:
bara dom första 900som hade wire alla 93 från 98 o framåt har hydral. inte för det spelar någon roll

Jag tror ändå (vet) att det har med känslan att göra.

Sämre känsla med hydraul...

/ H

Vajer eller ej på endurocykel är väl lika blandat som på sporthojar, dock är det väl ansett som lite mer exklusivt med hydraulkoppling, finns dessutom ombyggnadskit till de som har vajer från början. Det sägs bli lättare att koppla med hydraul vilket är bra när man kör i trixiga partier eller vill snärta upp varvtalet vid acceleration.
Något som blivit poppis på senare tid inom enduro är ju annars automatkoppling.

Heol skrev:
Eftersom denna tråd innebär lite troende så...

Jag tror att mekanisk (wire) koppling innebär mer "känsla" i kopplingen.
Iaf vad jag tror att jag har hört.

Jepp! Tex är Blackbirden som har hydralisk koppling aningen mer okänslig att komma iväg med vid race,Den hugger och har sig mera eftersom finkänslan inte finns där typ koppling eller inte! svårare att slira på den :fakta

Texas Ranger skrev:
Heol skrev:
Eftersom denna tråd innebär lite troende så...

Jag tror att mekanisk (wire) koppling innebär mer "känsla" i kopplingen.
Iaf vad jag tror att jag har hört.

Jepp! Tex är Blackbirden som har hydralisk koppling aningen mer okänslig att komma iväg med vid race,Den hugger och har sig mera eftersom finkänslan inte finns där typ koppling eller inte! svårare att slira på den :fakta

Precis!!! Det är det jag menar...

/ H

Rikardo skrev:
Vissa kanske kör så, men dom är inte många....jag känner ingen.

Om du inte själv åkt cross i många år kan du gärna låta dom som åker tala...
Tagga ner lite grabben, Elgasen känner flera duktiga förare och det är säkert dessa som berättat för honom hur de kör.

Dessutom skrev han Enduro, inte cross.

Det må vara bättre känsla i det ena eller det andra, men generellt så får många detaljer och lösningar "stryka på foten" för att vinstmarginalen ska bli tillräckligt stor....detta var väl visserligen inget nytt. :rodnar
Kan även tänka mig att på nya sporthojar speciellt 600:or där kopplingen så lättarbetad att det inte behövs någon hydraulik.
Om man tar en Ducce som exempel så hade man nog inte orkat få in kopplingshantaget utan hydraulisk koppling.

Känslan i en hydraulisk koppling skulle kanske bli mer exakt om man monterade stålomspunnen slang...?

En andledning till att man har valt hydraul istället för wire på vissa hojar kanske kan vara att man hade fått för skarpa böjar på wiren om man hade valt den lösningen. Bara en tanke. :)

Edit: Min ZXR t.ex., har hydrauliskt manövrerad koppling, och slangen från handtaget tar underliga vägar som en wire knappast skulle må så bra av.

PacMan skrev:
Känslan i en hydraulisk koppling skulle kanske bli mer exakt om man monterade stålomspunnen slang...?

Gissar att om hydraulisk koppling är monterad så är nog ledningarna stålomspunna. Eller? F ö är väl en en hydraulisk koppling mer exakt och inte mindre? Jag menar, krafterna man känner från wire borde just vara krafterna från wire'n? Och varför skall man ha feedback från en kärvande wire för? Min koppling känns gudomlig. Extremt exakt. Den är hydraulisk/stålomspunnet. Jag kände på kopplingen på en ZX10R tror jag det var och jag fick lite moped-vibbar faktiskt. (resten av hojen verkade ok dock :)

Angående känsla så tycker jag de e lättare att köra med en hydralisk koppling då den inte ändrar på sig... Jag tycker nog tillåme att de e skönare att köra med hydralisk koppling :)

Dock äre lite svårare att underhålla, när man måste göra det dvs...

#Olsson# skrev:
Gissar att om hydraulisk koppling är monterad så är nog ledningarna stålomspunna. Eller? F ö är väl en en hydraulisk koppling mer exakt och inte mindre? Jag menar, krafterna man känner från wire borde just vara krafterna från wire'n? Och varför skall man ha feedback från en kärvande wire för? Min koppling känns gudomlig. Extremt exakt. Den är hydraulisk/stålomspunnet. Jag kände på kopplingen på en ZX10R tror jag det var och jag fick lite moped-vibbar faktiskt. (resten av hojen verkade ok dock :)

I mitt fall är det bara en "vanliga" bromsslang, alltså inte stålomspunnet. Har dock inte upplevt att exaktheten är dålig, den känns riktigt mysig faktiskt. :tummenupp

En wire borde ju dessutom töja sig lite när man drar i den. Jag vet inte om det märks, men den sortens feedback vill man ju inte heller ha.

Det finns en nackdel med att ha hydraulisk koppling på en race-hoj då den behöver luftas vid reparation när man klotat. Det tar längre tid att byta koppligsgreppet med fäste alltså.
En wire-styrd kopplig har den fördelen att man mycket fort kan byta ut handtaget/fästet.
hydraulisk kopplig är bättre då det gäller mycket starka motorer som kräver kraftiga kopplingsfjädrar. Mindre friktion i systemet och stadigare konstruktion.
En turbo-hoj med wire-koppling (t.ex. R1000) kan ha problem med att mekanismen/wiren ej klarar belastningen från de starka fjädrarna, inget stort problem men livslängden på dessa prylar blir lite kortare.
En hoj med hydraul-koppling (t.ex. gamla R1100) har inte problem med starka fjädrar.

Så ur teknisk synvinkel är en wire-koppling är mer "race" och en hydrauliskt styrd är mer "för starka motorer" men det betyder inte att det är så på alla hittils byggda mc-modeller.

Det har inget med "känlsa" eller ekonomi att göra att t.ex. R1000 har wire-kopplig då det är ett "race" attribut på moderna superhojar.

.

PacMan skrev:
I mitt fall är det bara en "vanliga" bromsslang, alltså inte stålomspunnet. Har dock inte upplevt att exaktheten är dålig, den känns riktigt mysig faktiskt. :tummenupp

En wire borde ju dessutom töja sig lite när man drar i den. Jag vet inte om det märks, men den sortens feedback vill man ju inte heller ha.

Du tror inte att din "vanliga bromsslang" har en stålstrumpa inne i gummit då?
"stålomspunna" slangar har stålet på utsidan bara, alla bromsslangar har väl någon form av förstärkning inne i gummit, annars skulle det ju bli en fet bubbla på slangen gummit är som tunnast. (det kan vara en stålstrumpa, eller kevlar/kolfiber eller någonting annat)

Jag hävdar att det är bättre känsla i hydrauliska överföringar, det är b.l.a därför cykelpuckon pröjsar massor extra för hydrauliska bromsar...
(inte alla dock, hydrauler har nackdelar på en cykel oxo)
Var det inte AUDI som först provade med wireöverföring från växelspaken till lådan men senare övergick till hydraul? (har ett svagt minne av att ha läst om det)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna