Hycklare eller ska jag säga mäklare?

Inte säkert att du kan ro i stormen. Du kanske blir tvingad att sälja på botten pga arbetssituation, separation, eller kanske bara högre räntekostnader än du klarar av.

Japp,arbetssituation håller jag med om men har man någotsånär verklighetsuppfattning så köper man inte till den lön man förnärvarande har utan räknar med A-kassa och den lön man kan få på det jobb man minst får om man inte kan behålla det man har.

Separation är det jag ser som minst problem,antingen så håller man ut och väntar in en uppgång eller så >Delar man förlusten,bara 50%bort... :)

Räntekostnader,såtillvida man har jobbet kvar,är ingen acceptabel anledning till försäljning,så fel Får man bara inte ha och ändå köpa fastighet!

Förutsatt att man får en behållen kontantinsats efter de gamla lånen iaf.

Ja, det var ju just det....

För du kan ju ge dig fan på att samma banker som för ett halvår sedan gladeligen lånade ut 100% kommer kräva ganska stora handpenningar och marginaler den dagen bollen rullar neråt. För bankerna har en tendens att alltid ligga i motfas och driver därmed på bollen oavsett i vilken riktning den rullar.

....så fel Får man bara inte ha och ändå köpa fastighet!

Ja, det kan man ju tycka... Men verkligheten brukar kunna överdräffa dikten.

Last edited:
Ja, det var ju just det....

För du kan ju ge dig fan på att samma banker som för ett halvår sedan gladeligen lånade ut 100% kommer kräva ganska stora handpenningar och marginaler den dagen bollen rullar neråt. För bankerna har en tendens att alltid ligga i motfas och driver därmed på bollen oavsett i vilken riktning den rullar.

Men du kan väl inte på allvar mena att det är en vettig idé att låna 100% bara för att banken godtar det?

Är det planekonomi som eftersträvas eller? Ska vi varken ha ansvar eller frihet att välja själva öht?

Ja, det kan man ju tycka... Men verkligheten brukar kunna överdräffa dikten.

Jo,du har du rätt.....

Jag har dock jävligt svårt att tycka synd om folk som satsar allt "and then some"......

Men du kan väl inte på allvar mena att det är en vettig idé att låna 100% bara för att banken godtar det?

Är det planekonomi som eftersträvas eller? Ska vi varken ha ansvar eller frihet att välja själva öht?

Om jag nu varit på jakt efter boende hade jag tyckt 100%lånelöfte varit kul,skulle jag sälja skulle jag hoppats det skedde innan bankerna vaknade........

Som det är nu så bor jag bara och skiter i vilket....:)

Last edited:

Nej självklart tycker jag inte det men däremot vet jag att vårt land är fullt av lyckliga idioter som glatt lånar så mycket dom kan. Det är väl snarare regel än undantag att folk köper exakt sådyr bostad som banken anser att dom har råd med. Och sedan nåt år senare köper dom så dyr bil som domhar råd med.

Nej, jag är för marknadsekonomi och eget ansvar. Jag bara påpekar hur marknadens aktörer agerar. Jag varken gillar eller ogillar det, jag bara konstaterar det.

Vad gäller ansvar kan man ju iofs diskutera hur mycket ansvar en bankdirektör egentligen tar som får bonus på kvartals eller årsbasis samtidigt som lågkonjukturer kommer med kanske 7-10 års mellanrum. Systemet gör att en rationell bankdirektör maximerar sin bonus genom att låna ut generöst i goda tider och det sjätte året när smällen kommer blir han förståss utan bonus men vad gör det? År sju får han ju återigen en fet bonus.

Vet du vad jag tror, är du intresserad o veta vad jag tror?

Mäklare är redan granskade och omskriva i media på grund av
- Låsats budare
- Lockpriser

Taget ur en artikel
"Fastighetsmäklarna får dras med sitt dåliga rykte. Man gör inte bort sig i sällskapslivet om man säger »mäklar-aset« om en högskoleutbildad företagare i en viktig tjänstebransch eller påstår att »han skulle kunna sälja sin morsa till rätt pris«."

du kan läsa vidare här: http://www.fokus.se/2010/11/kriget-mot-maklarna/

Läs här också så ska vi se varför jag ej litar på varken säljare eller mäklare och blir irriterad när jag inte kan sätta fingret på själva situationen.
http://www.ensidaomallt.se/2011/02/16/maklarnas-miljonfiffel/

men men vadå jag är bara bitter och icke har råd!:tummenupp

Jag prutade 300 lakan på min kåk. Är jag också lurad av mäklarkräken? :confused:

Du behöver inte lita på någon i en bostadsaffär. Du budar vad du vill ge, ser till att mäklaren lämnar ut budlistan, skaffar en besiktningsman, degar och flyttar in. Ser inte riktigt problemet.

Enligt Yngves kommer reporäntan att höjas minst tre gånger till i år. :näsblod
Kanske dags att binda räntan.

Enligt Yngves kommer reporäntan att höjas minst tre gånger till i år. :näsblod
Kanske dags att binda räntan.

Titta på vad den bundna ligger på då då. :näsblod

Sen har Yngves fått göra inte bara en pudel förut och backat, så i detta osäkra läge som europa befinner sig i så skulle jag inte ta en årsprognos för sanning.

visst är det så!

och de som blivit lurade idag accepterar mäklarnas och branschens sätt att gå till väga. för annars sitter de i skiten den dagen det är dags att sälja.

Jag har gjort 4st bostadsaffärer senaste 3åren och känner mig absolut inte lurad.
Visst, när vi sålde radhuset så kände jag att vi förmodligen inte skulle göra någon vinst men någon förlust att prata om trodde jag inte det skulle bli (Nu vart det drygt 200.000:- i vinst istället).
Däremot när vi sålde lägenheten inne i stan var frågan bara hur stor vinsten skulle bli.
När vi nu köpte villan för ett år sedan så gick den upp en hel del i pris men vi vill verkligen bo här och planerar inte att sälja den i första taget, vi har räknat på låg inkomst och har pengar över även fast en av oss är föräldraledig (-10.000:- netto i månaden).

Med facit i hand så är jag nöjd med affärerna då vi gått ungefär 1.000.000:- plus vilket har gett oss möjligheten att välja var vi vill att våra två grabbar skall växa upp och här tänker vi stanna... ja, såvida vi inte vinner massor av miljoner på lotto, då blir det något grannhus med lite mer yta istället. :gnissla

Nej självklart tycker jag inte det men däremot vet jag att vårt land är fullt av lyckliga idioter som glatt lånar så mycket dom kan. Det är väl snarare regel än undantag att folk köper exakt sådyr bostad som banken anser att dom har råd med. Och sedan nåt år senare köper dom så dyr bil som domhar råd med.

Check.

Min poäng är dock att dessa måste få crash and burn. För tar vi de som inte klarar högstadiematten under armarna och räddar dem med skattemedel, så är det helt plötsligt jag du (?) och alla som driver en ansvarsfull och smart hushållsekonomi som är losers.

Det får liksom inte löna sig att vara ansvarslös. Det är problemet i sossesverige, man behöver inte tänka själv (enl. många). Om man FÅR lånet, då måste det ju vara en bra idé att ta det, osv.

Titta på vad den bundna ligger på då då. :näsblod

Sen har Yngves fått göra inte bara en pudel förut och backat, så i detta osäkra läge som europa befinner sig i så skulle jag inte ta en årsprognos för sanning.

Boräntan har höjts nästan en hel procentenhet sen jag gav köpte lyan i december. Räntebanan framöver ser onekligen mörkare ut.

Boräntan har höjts nästan en hel procentenhet sen jag gav köpte lyan i december. Räntebanan framöver ser onekligen mörkare ut.

Hoppas du har en längre planering än så.
Själv så säger jag bara att räntan har sjunkigt en hel del sedan vi köpte radhus för 3år sedan... då var den uppe runt 5-6%.
Så har man lite längre perspektiv än en börsvd med kvartalsrapportering så är man safe, om man däremot kollar på räntan nu och säger att den stigit och är hög, ja då har man nog inget på lånemarknaden att göra.

Allt som har med lägenhetsköp, mäklare o deras budgivningar känns olustigt och får en att få ont i magen samt ge en inre stress.

Vi köpte en lägenhet som tjejen till att börja med tittade på i jobbet, för att sälja. Hon fastnade, jag kollade också och vi skulle bygga etagevåning och göra fläsklya av den.. Räknade på projektet och drog oss ur. Säljarna drog sig också ur då huset de skulle köpa blev för dyrt.

Sen skulle de sälja igen, tjejen var återigen där för att sälja det, insåg att hon var kär och jag var också och kollade igen. Vi funderade, räknade och grunnade. Sen la vi ett rimligt (median marknadsvärde+lite till) och fick den för det.

Trots att vi nu är i Nkpg, där hus kostar som en bättre krogkväll. Att sambon har järnkoll på marknaden och vi egentligen har råd med betydligt dyrare boende. Så hade jag också panikångest när man satt med pennan i handen.

Det jag vill säga är, att om du INTE tycker att det är jobbigt att köpa luft (för det du betalar för är till 80% en adress) för miljoner, då är det läge att boka tid hos en terapeut.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tips från coachen:

Gör upp en excel-kalkyl med ett blad för varje lägenhet ni kollar på.

Skriv in kvm, pris, skick på kök, badrum, allmänt, balkong ja/nej, tid sen stambyte/fasadrenoveringar etc. Kolla avgiften, kolla avgiftshöjningar de senaste 10 åren, kolla balans och resultaträkningen (finns alltid om ni ringer ordförande) och se om det finns risk för kommande höjningar, bara att prata med ordförande brukar ge en hel del faktiskt.

Och framförallt kvm-priset. Gå på mkt visningar, även såna ni inte är intresserade av och följ budgivningen. Ni kommer sällan få accept-budet, men en bra hint om var det landar.

På så sätt får ni en bra bild av vad som är ett rimligt kvm-pris för ett visst skick i ett visst område. Då är det också lättare att gå in i en budgivning och utan ångest slaska på ett första bud 350´ över utgångspris, vilket ofta skrämmer bort en del konkurrenter.

Låter det jobbigt? Vem fan har sagt att det är lätt att göra bra miljonaffärer!?

Hoppas du har en längre planering än så.
Själv så säger jag bara att räntan har sjunkigt en hel del sedan vi köpte radhus för 3år sedan... då var den uppe runt 5-6%.

Jag skulle nog, utifrån den typ av ekonomi som vuxit fram under 2000-talet, säga att en "normalnivå" ligger nånstans mellan 4,5-6 %. Jag tror däremot inte att vi kommer se en årlig snittränta på över 5 de kommande 3-4 åren, baserat på världsekonomin som kommer kräva en del stimulens i omgångar (spekulation).

Jag tror också att vi kommer att läsa rubriken "krasch" ett antal ggr under de här åren, på olika marknader, från olika länder. Och med Sveriges rätt extrema handelsintegration blir vi direkt påverkade av sånt. Riksbankens prognoser kommer vara pessimistiskt justerade för att skapa oro och driva på att investeringar görs idag, inte imorrn, men aldrig riktigt infrias.

Vi var enligt den senaste kvartalsrapporten precis över gränsen för att befinna oss i en högkonjunktur, men väldigt marginellt. Dock hade Sverige en tillväxt på ca 10% 2010, historiskt sett extremt bra, bortsett från en negativ tillväxt på -10% 2009. Räntan är på väg tillbaka till normala nivåer och arbetslösheten sjunker sakta.

Spontant känns det som att både Borg och Ingves gör ungefär så rätt de kan göra med den kunskap och de verktyg som finns idag. Bortsett från snacket om bobubblan. Den kommer snart bli verklighet pga av media och vissa auktoriteters uttalanden, men i verkligheten har vi inga faktiska skäl att oroa oss. Visst har Sthlm bl.a. haft en extrem prisutveckling. Men det är fortfarande billigt jämfört med London, New York osv (mätt i prisskillnad mot mindre städer i samma ekonomi etc)

Du behöver inte lita på någon i en bostadsaffär. Du budar vad du vill ge, ser till att mäklaren lämnar ut budlistan, skaffar en besiktningsman, degar och flyttar in. Ser inte riktigt problemet.
Har nyligen inhandlat kåk, 4:e gången..
Vad man köper bestämmer man ju själv, inte banken!
Vi tittade på ett hus för två tre veckor sedan i lämpl prisklass och läge
Slutpriset blev efter budgivn, 4% över utgångspriset i annonsen...:tummenupp Exakt som beräknat.
Nu äger vi ju ett hus redan, som trol kommer att gå för högre än det nya så vårt huslån (=drygt 2x YZF R1 :D) kommer även i forts att hållas lågt.:)
Men är mäklarna skyldiga att visa budlistan?
Tror inte det. Nån som vet?
Såg i blaskan att många mäklare fejkar 1:a budet för att få fart på försäljningen..:gnissla
En Fjollträskgrej kanske?
Bostadbranschen ÄR i sig ett träsk.
När vi köpte nuvarande huset 2004 påstod närvarande bankman att nästan alla lånade 100%!
Så gammal som jag är har iaf jag lärt mig att hålla i slantarna, även vid husköp..
Men fortfarande - DU, och ingen annan bestämmer vad du köper och passar det inte får man väl minska pretetionerna..
Mäklaren är visst idag skyldig att göra en bokalkyl ? (som vi avsade oss..)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick