Allt som har med lägenhetsköp, mäklare o deras budgivningar känns olustigt och får en att få ont i magen samt ge en inre stress.
Vi köpte en lägenhet som tjejen till att börja med tittade på i jobbet, för att sälja. Hon fastnade, jag kollade också och vi skulle bygga etagevåning och göra fläsklya av den.. Räknade på projektet och drog oss ur. Säljarna drog sig också ur då huset de skulle köpa blev för dyrt.
Sen skulle de sälja igen, tjejen var återigen där för att sälja det, insåg att hon var kär och jag var också och kollade igen. Vi funderade, räknade och grunnade. Sen la vi ett rimligt (median marknadsvärde+lite till) och fick den för det.
Trots att vi nu är i Nkpg, där hus kostar som en bättre krogkväll. Att sambon har järnkoll på marknaden och vi egentligen har råd med betydligt dyrare boende. Så hade jag också panikångest när man satt med pennan i handen.
Det jag vill säga är, att om du INTE tycker att det är jobbigt att köpa luft (för det du betalar för är till 80% en adress) för miljoner, då är det läge att boka tid hos en terapeut.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Tips från coachen:
Gör upp en excel-kalkyl med ett blad för varje lägenhet ni kollar på.
Skriv in kvm, pris, skick på kök, badrum, allmänt, balkong ja/nej, tid sen stambyte/fasadrenoveringar etc. Kolla avgiften, kolla avgiftshöjningar de senaste 10 åren, kolla balans och resultaträkningen (finns alltid om ni ringer ordförande) och se om det finns risk för kommande höjningar, bara att prata med ordförande brukar ge en hel del faktiskt.
Och framförallt kvm-priset. Gå på mkt visningar, även såna ni inte är intresserade av och följ budgivningen. Ni kommer sällan få accept-budet, men en bra hint om var det landar.
På så sätt får ni en bra bild av vad som är ett rimligt kvm-pris för ett visst skick i ett visst område. Då är det också lättare att gå in i en budgivning och utan ångest slaska på ett första bud 350´ över utgångspris, vilket ofta skrämmer bort en del konkurrenter.
Låter det jobbigt? Vem fan har sagt att det är lätt att göra bra miljonaffärer!?