HYBRID hjälmar ???

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
:) Hej !

Jag har vanliga glasögon och har stora problem med imma på dem under integralhjälmen...
...Funderade då om lösningen kunde vara en sk. HYBRID hjälm pga att de borde ha mycket bättre ventilation.

Någon här på SportHoj som använder sk. HYBRID hjälm ?
Hur tycker ni de funkar ?
Vilken hjälm har ni och vad tycker ni om den ?
Köpråd ?

Hjälmarna finns givetvis i olika färger/designer osv.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ICON "Variant"

AIROH "S4"

HJC "CL-XS"

NAU "N47"

Arai "Tour X-3"

Shoei "Hornet DS"

.

Last edited:
Bara för att det sitter en skärm på integralen/visir på crosshjälmen så betyder inte det att ventilationen är bättre :fakta

Titta på Shoeis nya XR1100, den har väldigt bra ventilation, den borde hålla brillorna rena också :tummenupp

Du kan ju alltid köra vanlig crosshjälm med goggles som man kan ha glasögon under. Mina goggles immar aldrig igen (har dock inte glasögonen under dem, men ser inte var det skulle imma med dem på...)

Varför skulle en "hybrid" med visir imma mindre än en vanlig hjälm med visir? Då skall du väl egentligen undersöka vilken hjälm som ventilerar absolut mest. Det torde väl din lokale hjälm månglare ha lite koll på.

En annan hjälm med (nästan för) bra ventilation är Schubert S1Pro (integral) eller C3 (flip-up). Att Schuberts hjälmar är grymt bekväma och extremt tysta är ju bara ett + :tummenupp

Skärmen på hybriderna tror jag kan bli ganska jobbig i högre farter på en landsvägshoj.

Det med diskmedel för att förhindra imma på visiret funkar inte alls på glasögon eller? Bara en tanke..

Bara för att det sitter en skärm på integralen/visir på crosshjälmen så betyder inte det att ventilationen är bättre :fakta

Titta på Shoeis nya XR1100, den har väldigt bra ventilation, den borde hålla brillorna rena också :tummenupp

Kan instämma häri med. Använder glasögon och sedan någon månad XR1100 och det fungerar bra för mig. Man behöver nästan aldrig ha alla ventilationsöppningarna öppna. Det blir nästan för mycket drag då ;-)

Bara för att det sitter ett visir på crosshjälmen så betyder inte det att ventilationen är bättre.

Varför skulle en "hybrid" med visir imma mindre än en vanlig hjälm med visir ?

:va Mycket möjligt att ni har rätt...
Men jag resonerar som så här att då hakpartiet sticker ut mycket mera på en Crosshjälm så har utandningsluften helt andra möjligheter att ta vägen ut samt att den större öppningen kring hakan skapar bättre "drag" framför ansiktet/vanliga glasögon vilket borde leda till mindre imbildning.

Problemen är givetvis mycket mindre en varm sommardag men här uppe i Norra Sverige så kör man ofta på höstkanten då det är kring +-0 grader och ibland tom i -grader och då immar det skitlätt på både visir och vanliga brillor då en vanlig integralhjälm helt enkelt är för tät typ !! :huvet

Idéer motages tacksamt ! :Bugar

.

:va Mycket möjligt att ni har rätt...
Men jag resonerar som så här att då hakpartiet sticker ut mycket mera på en Crosshjälm så har utandningsluften helt andra möjligheter att ta vägen ut samt att den större öppningen kring hakan skapar bättre "drag" framför ansiktet/vanliga glasögon vilket borde leda till mindre imbildning.

Problemen är givetvis mycket mindre en varm sommardag men här uppe i Norra Sverige så kör man ofta på höstkanten då det är kring +-0 grader och ibland tom i -grader och då immar det skitlätt på både visir och vanliga brillor då en vanlig integralhjälm helt enkelt är för tät typ !! :huvet

Idéer motages tacksamt ! :Bugar

.
Jag vet många hjälmar som har en pryl som sitter ovanför näsan och hindrar utandningsluften från att blåsa upp mot ögonen, det kanske kunde vara något? Undrar om inte tjejen flyttade sin från sin Shoei till en Arai förresten, så det kanske inte ens är märkesgrejer :va

Jag vet många hjälmar som har en pryl som sitter ovanför näsan och hindrar utandningsluften från att blåsa upp mot ögonen, det kanske kunde vara något? Undrar om inte tjejen flyttade sin från sin Shoei till en Arai förresten, så det kanske inte ens är märkesgrejer :va

Breath guard, ja.

Finns inte än, såvitt jag vet iaf, specifikt till XR-1100, men breath guarden från XR-1000 fungerar alldeles utmärkt.

Kombinationen chin guard, breath guard och pinlock är rätt oslagbar när det gäller att få bort imma. Har dock ingen aning om hur det fungerar med glasögon, men det borde väl vara likaledes framgångsrikt, antar jag.

Breath guard, ja.

Finns inte än, såvitt jag vet iaf, specifikt till XR-1100, men breath guarden från XR-1000 fungerar alldeles utmärkt.

Kombinationen chin guard, breath guard och pinlock är rätt oslagbar när det gäller att få bort imma. Har dock ingen aning om hur det fungerar med glasögon, men det borde väl vara likaledes framgångsrikt, antar jag.
Så hette det ja! :tummenupp

Pinlock är nog sak samma för glasögonens del, men annars så är det en rätt oslagbar kombo ja :)

Denna har jag. Fördelarna är bekväm, lätt, väälventilerad och inte minst snygg.

Nackdelar är bullersm men jag kör alltid med proppar oavsett så för min del funkar det smärtfritt och så är den så välventlierad att om det regnar eller blåser sand så blåser det in i hjälmen.

[YOUTUBE-ID]uBZDntJcqYE[/YOUTUBE-ID]

UVEX Enduro Carbon
Fördelarna är bekväm, lätt, väälventilerad och inte minst snygg.

Nackdelar är buller men jag kör alltid med proppar oavsett så för min del funkar det smärtfritt och så är den så välventlierad att om det regnar eller blåser sand så blåser det in i hjälmen.

UVEX Enduro / Enduro Carbon

Jooo, den verkar inte så dum.
Finns ju tydligen i en mindre extrem version med skal gjort utav mera vanliga material och med en vettigare prislapp.

Faan, skulle verkligen vilja prova en sån hära hjälm.

.

Kanske ett lite udda tips men har du övervägt kontaktlinser?

Jag har också synfel och måste använda glasögon men hatar det när jag kör MC. Endagslinser är bra skit! Anväder det ofta men alltid när jag ska köra båge.

Jag kör en Hornet DS och det funkar helt ok om man inte ska köra fort. Jag tycker att den drar upp nacken liksom om jag ligger och kör på någon raka med min 1098. Ventilationen är dock riktigt bra och ofta tar jag av visiret och kör med googles alt solbrillor för att jag tycker det är najs med lite vind i nunan. Jag använder den för snöskoter också men där är vetilationen kass med visir på när det blir typ -20 (vet inte varför).

Det med diskmedel för att förhindra imma på visiret funkar inte alls på glasögon eller ?
Bara en tanke..

Förklara mera vad detta är för något bonn trix !

Jag kör en Hornet DS och det funkar helt ok Ventilationen är dock riktigt bra och ofta tar jag av visiret och kör med googles alt solbrillor för att jag tycker det är najs med lite vind i nunan. Jag använder den även för snöskoter också men där är vetilationen kass med visir på när det blir typ -20 (vet inte varför).

Intressant att du även provat att köra snöskoter med den....
Har du nå mer att säga om att köra snöskoter med den ?

.

Kör själv med glasögon och denna hjälm: http://www.shoei-europe.com/uk/products/RAID-II
p18sentrytc5b.jpg

Som du ser har den 2 vita pluppar på visiret, där fäster man en slags plastfilm som gör att visiret absolut inte går att imma, du kan flåsa på hur mkt du vill, den immar utanför filmen (i kanterna av visiret) men ingenting på den.

Har inga som helst problem med att glasögonen immar igen förutom när man flåsar lite extra och har låg fart/står still, tex när man sprungit och tagit på sig hjälmen :P Men även då så försvinner imman direkt så fort man börjar röra på sig.
På vintern kanske dom immar igen lite oftare men aldrig över 30km/h

Edit: Man ser ju plastfilmen på bilden :)

om du ska köra med crosshjälm så har jag för mig att åtminstone synsam har sålt skidglasögon/googls som man kan ha istället för glasögon men dom kostar ju därefter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT