HWs bänkning ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vart tog tråden om HWs bänkade 660 vägen ? Jag (och fler, antar jag) som så gärna vill veta hur man plockar ut så mycket vrid, 74 Nm, ur en 660 cc stånka.
Eller är jag blind ?
/u

ulf_lundin skrev:
Vart tog tråden om HWs bänkade 660 vägen ? Jag (och fler, antar jag) som så gärna vill veta hur man plockar ut så mycket vrid, 74 Nm, ur en 660 cc stånka.
Eller är jag blind ?
/u

Ebbe fick ju 66nm i sin med bara akrapipan
Jag fick 63nm med en 625 å Doma

Han har väl nya dubbelsebring å en Factory kam?

Re: Re: HWs bänkning ?

Tom Byron skrev:
Ebbe fick ju 66nm i sin med bara akrapipan
Jag fick 63nm med en 625 å Doma

Han har väl nya dubbelsebring å en Factory kam?

Jag har fått för mig att han har bytt till ett enkelsebring nu..?

Ulf!!! Kolla dina PM. Jag tog bort tråden för jag tröttnade på diskussionen. Du verkade irritera dig så enormt på siffrorna så jag tyckte det var bäst att ta bort skiten.

Precis som jag skrev i ditt PM, så är det jag själv som skött bänkningen i en bänk jag får hyra relativt gratis, därför ser jag ingen anledning att hänga ut dom med namn här. Du har det i ditt PM.
Jämför gärna med lite andra 660 så ser du att siffrorna inte är så fantastiskt extrema. Det är faktiskt ett antal häst för lite för att matcha t.ex. grabbarna på www.monomaniacs.nl

Jag skrev även att du gärna får prova hojen och bedöma själv. Jag tycker att den går bra så jag känner mig nöjd och kommer inte att betala dyra pengar för att få den bänkad i en annan bänk som jämförelse. Huvudsaken är väl att den känns bra och går som den ska???

/HW

HW: Sorry. Rodnar klädsamt o skall läsa PM. Sällan nån PMar mig, brukar inte kolla.
Men: Jo, vridet är extremt högt. Effekten har jag aldrig förundrat mig över. Retar mig inte alls, är väldigt intresserad av hur o varför.

För er andra som undrar vad jag gafflar om vill jag säga i korthet:

Att få hög effekt är ingen konst, ('bara' få den att varva mer) jämfört med att få högre vridmoment.

74.4 Nm på 'bakhjulet' (slarvigt uttryckt) motsvarar 82-84 Nm på veven, ca. På en cyl.vol av 660 cc så blir det runt 127 Nm/l. Det betyder ett effektivt medeltryck (bmep) på ca 235 psi, ca 16 bar. Ett bra värde på en racing motor är runt 14.5 bar.

I mina ögon är det därför rätt otroligt att en lite modifierad serietillverkad motor skulle utan vidare ge 10 % mer än så.
Och om det verkligen är så, så är det väldigt intressant HUR man lyckats nå så långt.
/u
ps. pratar bara om icke-överladdade 4taktare. ds.

Last edited:
Kan inte farbror komma ner till metropolen Linköping någon dag och justera in det sista åt mig, så kan vi gemensamt köra den en sista tur i bänken och få alla resultaten verifierade en gång för alla? Ge mig bara någon dags försprång att boka bänken.

/ HW

HWs PM pekar på en möjlig felkälla, nämligen att omräkningen från effekt till vrid gått snett. Tydligen måste man (ibland ?) hjälpa bänken/PCprogrammet på traven genom att själv tala om vad hojen varvar vid t.ex. 100 km/t på den växel man gjort bänkningen. Och ett för lågt värde där ger ett för högt beräknad vrid. Det låter som en trolig förklaring i mina öron. I HWs fall stämmer isf inte varvtalsskalan riktigt. Effektsiffrorna är korrekta, men ska vara vid lite högre varv. Kammen borde avgöra ungefär var max.vrid uppkommer, kanske går det att jämföra andra mätningar med den kammen och på så sätt hitta rätt varvtalsskala.

Fast jag har aldrig sett det felet förut, och det måste bero på att normalt kopplar man väl bänken till tändningen/tändkabeln (el. likn) så att bänken automatiskt loggar effekten OCH varvtalet. Sen är det ju peanuts att räkna fram motorns vrid. (Utom för tidn BIKE, blink, blink.....).

Bakgrund: Om man mäter bakhjulseffekt vid varje varvtal så är formeln för att räkna fram vridet vrid = effekt*7.024/varvtal med
sorterna Nm, hk, varv i 1000-tal resp. Om varvtalet anges för lågt blir alltså vridet för högt. (Det framräknade vridet kallar vi oftast för bakhjulsvrid, men det är helt fel egentligen. Det är ett framräknat motorvrid baserat på bakhjulseffekten, inget annat. Det egentliga bakhjulsvridet är rätt ointressant, det blir ju helt olika beroende på vilken växel man har kör på. Den som inte tror på det har inte hittat växelspaken ännu. Så namnet 'bakhjulsvrid' kan vi fortsätta att använda, bara vi kommer ihåg vad det är vi menar, egentligen.)

Avböjer den vänliga inviten att vara med och bänkköra hojen själv. Skulle knappast göra mätningen mer tillförlitlig, jag har aldrig gjort en bänkning själv. Isf bättre ta hjälp av nån med god rutin på sånt. Men tack iaf.

Jag är nöjd med förklaringen om varvtalet. Tycker mao att kacklet lett nånstans iaf.
/u

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back