Huvudmunstycke FCR39 upp eller ner?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag har bytt motor på min hoj efter att veven tittat ut.
den gamla motorn var lite lätt portad. den "nya" motorn är helt original.
vad borde jag göra åt förgasarna som var inställda efter den portade motorn??

nu sitter det 160 som huvudmunstycke. borde jag gå ner eller upp i storlek?
Jag ska på bankörning nästa vecka så jag tänkte köpa på mig lite munstycken så jag kan prova lite olika.

hojen är en FZR 1000-87 och förgasarna är Keihin FCR39 med "trattar".

Någon som vet var jag hittar munstycken till bra pris?

Det kan ingen svara på.
Gör ingenting o se hur hojen går.
Är du osäker kläm dit BB-lambda eller upp med den i en bromsbänk.
Mycket bättre än "-Nån på nätet sa att jag skulle ha xx munstycke"

Det kan ingen svara på.
Gör ingenting o se hur hojen går.
Är du osäker kläm dit BB-lambda eller upp med den i en bromsbänk.
Mycket bättre än "-Nån på nätet sa att jag skulle ha xx munstycke"

Självklart skulle det vara bästa att bänka men jag kommer inte att hinna det. det jag tänkte var om det fanns någon princip hur det brukar vara.

En bra förgasare anpassar sig betydligt mycket bättre än en insprutning vad det gäller undertrycksförändringar. Har man rätt balans på luft och bränslemunstycken så blir det ingen skillnad, Förgasaren mäter mängden luft och ger bränsle efter det.
MEN, nu är inte naturen perfekt alla gånger.
Som tidigare sagt, man måste prova sig fram.

Mats

Du kan göra en fullgastest för att få en indikation på hur ditt huvudmunstycke "ligger"
Det är underförutsättning att du har fullflödes-kran utan vaccumstängning så de inte påverkar det hela.
Sedan letar du på en raka där du kan riktigt dra ur maskinen på alla växlar å se om den varvar ur på högsta växeln.
är det så du kommer upp å den stannar av vid lägre varvtal än maxvarv, för att öka lite då du släpper gasen så ska du gå upp i storlek på munstycket.
Börjar den orma sig å gå ojämt så är de för stort munstycke å de brukar ryka från dämparen.
De som är mellan dessa ytterligheter är finlir med att köra bänk och/eller försöka läsa stift vilket de senare känns lite B nu för tiden.

En otrimmad motor har ett lite sämre gasflöde (mindre undertryck i förgasarhalsen) och kräver därför lite större munstycken. Dvs du bör gå upp i storlek om du inte har tid/råd att bänka den.

Min trimmade GSX1100 (standardborr med vassare kammar) kör jag med FCR39:or på och där har jag 150:s huvudmunstycken. Efter att jag var iväg och bänkade så konstaterade vi att lambdan låg bra mellan 1000 och 6000rpm, men över det så drog det iväg till upp emot 1.0 eller 1.1 (ideal omkring 0.8), alltså går den aningen fett över 6000 varv och således ska jag gå ner i storlek på munstycken för att enklast råda bot på problemet.

Men som övriga har sagt - det är bara att prova sig fram. Förgasarna har så oerhört mycket inställningar på nålhöjder och luftmunstyckten att du i princip kan skruva ihjäl dig.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard