Huvudbry ang. slagvolym (cc) vs. effekt

herge skrev:
2668568 javisst är det som du säger men det förklarar fortfarande inte var effekten tar vägen. Det är en hel del energi som trollas bort i mitt tycke. Jag söker ett tvärvetenskapligt, ingenjörsmässigt svar på frågan :) gärna lite matematik också det är ju så roligt :gnissla

Någon energi är det sannolikt inte som förslösas i Intrudern jämfört med Gixxern. Verkningsgraden är förmodligen tom bättre eller lika i Intrudern.
Litereffekten, eller medeltrycket är dock lägre i Intrudern.

Sköts den senare väl så håller den sannolikt fler mil än säg en R1:a. (Även om det säkert finns undantag.)

/J

Här finns två dimensioner. Dels den motortekniska som några gentlemän redan fördjupat sig i och dels den känslomässiga; körupplevelsen.
För att rätt förstå den senare måste man sannolikt provköra olika sorters mc och då också försöka leva sig in i rollen - kan nog bli en hård prövning för vissa :D

För egen del vill jag ha en mc som inte påverkas nämnvärt av tung packning, som möjliggör 100-milaetapper/dag, som fixar Kasselbackarna under hård acceleration på högsta växeln och som inte är "nervös" i karaktären. Till sådan körning passar min BMW utmärkt.

Bikerfolket vill ha mulligt ljud (bland annat låg frekvens på avgasljudet = få cylindrar o låga varv), flack momentkurva, låga varv samt anser att "bigger is better" - alltså åker de HD eller någon japansk klon av dem.

Smak och behov styr och det slår fabrikanterna mynt av - svårare är det inte!

Dawe skrev:
2671538 Det är väl halv slaglängden ändå!? Dvs hävarmen.
Men kan man verkligen räkna ut vridmomentet så?
Vevstaken verkar ju i vinklar mot kolvens kraftritning sen varierar ju vevaxelns hävarm från 0 till halva slaglängden och det under perioder.
:tummenupp Iaf en som läst och tänkt. Undrade när/om det skulle komma !

1) Visst är det halva slaget, men det spelar ingen roll förrän vi sätter sorter på alltihopa.
Men då blir det viktigt !

2) Att hävarmen (och inte minst trycket !) varierar 'göms' i att trycket uttrycks
som 'effektiva medeltrycket'. Mäter man upp trycket i cyllen och tar hänsyn till hävarmen
så får man nånting i närheten av 'effektiva medeltrycket', men sen försvinner en del i t.ex. friktion.

I själva verket räknar man fram 'effektiva medeltrycket' från effektmätningen.
Vid varje varvtal är det vridet/cyl.volymen, Nm/l. I SI-enheter Nm/m**3 dvs. N/m**2,
och voila ett tryck !

I vanliga enheter talar jag om Nm/l, för att både Nm och l finns lätt tillgängliga.

100 Nm/l är ca 13 Bar resp ca 170 psi. (Kan minnas lite fel). Motorfolket pratar oftast Bar el. psi.
/u

herge skrev:
2668568 det förklarar fortfarande inte var effekten tar vägen. Det är en hel del energi som trollas bort i mitt tycke.
Ingen effekt försvinner, helt enkelt för att den aldrig funnits. En 50 hk motor
lämnar 50 hk och 'tappar' resten av energin i soppan (ca 100 hk) via kylningen
och avgaserna. En 100 hk motor tappar 200 hk i div. förluster. I runda slängar.

Verkningsgraden är (ungefär) samma mao. Vill man ha mer exakta värden på verkningsgraden
får man mäta uteffekt och bränsleförbrukning. Potentiellt ligger glidaren sämre till
pga dess lägre kompression, men det finns så mycket annat som spelar in oxå.
/u

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back