Satt och diskuterade lite med en kompis häromdagen angående var all effekt i hojar med stor slagvolym (cc) tar vägen. Principen verkar gälla rakt igenom för alla större glidare.
Om ni inte förstår vad jag är ute efter så ska jag ta en jämförelse:
Suzuki VL 1500LC Intruder (2003, V2, 4takt)
Slagvolym: 1462 ccm
Effekt: 67.0 Hp@4800RPM
Vrid: 114@2300RPM
vs.
Suzuki GSX-R 1000 (2003, R4, 4takt)
Slagvolym: 988ccm
Effekt: 164.0Hp@10800RPM
Vrid: 113@8400RPM
Ganska stora skillnader i både både effekt och slagvolym medans vridet är mer eller mindre samma, hur kan det komma sig att gixxerns motor är så mycket effektivare än intruderns? Borde man inte sträva efter att få ut så mycket det går ur en motor och på så sätt hålla ner slagvolymen och vikten? Eller är det kanske så den som den största slagvolym är mest man/kvinna?
Vad är det i motorernas uppbyggnad som utgör den extrema skillnaden i effekten? Ska ju tilläggas att bensinförbrukningen är ungefär detsamma på båda hojarna om inte lite mer på intrudern eftersom den väger som en mindre pansarvagn. Känns som att effekten bara försvinnet någonstans på vägen
En gixxer med slagvolym som en toyota corolla (intruderns) skulle ju säkerligen leverera en bra bit över 250Hp.
Så alla som har lite koll på sin motorteknik sätt igång och skriv ett svar nu.
God Hjul på er
Om ni inte förstår vad jag är ute efter så ska jag ta en jämförelse:
Suzuki VL 1500LC Intruder (2003, V2, 4takt)
Slagvolym: 1462 ccm
Effekt: 67.0 Hp@4800RPM
Vrid: 114@2300RPM
vs.
Suzuki GSX-R 1000 (2003, R4, 4takt)
Slagvolym: 988ccm
Effekt: 164.0Hp@10800RPM
Vrid: 113@8400RPM
Ganska stora skillnader i både både effekt och slagvolym medans vridet är mer eller mindre samma, hur kan det komma sig att gixxerns motor är så mycket effektivare än intruderns? Borde man inte sträva efter att få ut så mycket det går ur en motor och på så sätt hålla ner slagvolymen och vikten? Eller är det kanske så den som den största slagvolym är mest man/kvinna?

Så alla som har lite koll på sin motorteknik sätt igång och skriv ett svar nu.
God Hjul på er