Husvagn byggs om till racevagn.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Tjena. Börjar med att säga att jag har sökt först men inte fått svar på mina funderingar...

Jag tänkte nämligen köpa mig en husvagn i denna storlek ungefär http://www.blocket.se/vi/8190435.htm?ca=11_s
Riva ut en del av inredningen och bygga en ramp baktill...

Nu till den stora frågan. Denna vagn har en totalvikt på 1500 kg och en max lastvikt som är 260 kg. Det innebär att husvagnen tom väger 1240kg.

Så med bar hojen och lite verktyg så är man upp i 260kg ganska fort...

Därför undrar jag om man kan få upp lastviken lite gran till typ 500-600kg på nått sätt.

Om jag river ut lite inredning så får man ju ner vikten lite och man kan lasta mer i stället?? Får man göra så? Är det nån som har en annan lösning?
Har för mig att det är nån kille som har en ombyggd husvagn tror det var Henrik Olsson någon som vet hur han har gjort??

Tackasam för hjälpen man kan få :tummenupp
/ Sunkan. ps killen som har alldeles för mycket fritid. ds
 
Den är väl besiktigad med viss inredning för viss framåt vikt? Eller jag kanske har helt fel. Tänkte bara det kan bli problems vid besiktning.
 
Kolla med Malmö-Motard här på forum, han har en som e helt tom... Ser ut som en husvagn utan rutor.. :tummenupp
sunkan skrev:
2688172 Tjena. Börjar med att säga att jag har sökt först men inte fått svar på mina funderingar...

Jag tänkte nämligen köpa mig en husvagn i denna storlek ungefär http://www.blocket.se/vi/8190435.htm?ca=11_s
Riva ut en del av inredningen och bygga en ramp baktill...

Nu till den stora frågan. Denna vagn har en totalvikt på 1500 kg och en max lastvikt som är 260 kg. Det innebär att husvagnen tom väger 1240kg.

Så med bar hojen och lite verktyg så är man upp i 260kg ganska fort...

Därför undrar jag om man kan få upp lastviken lite gran till typ 500-600kg på nått sätt.

Om jag river ut lite inredning så får man ju ner vikten lite och man kan lasta mer i stället?? Får man göra så? Är det nån som har en annan lösning?
Har för mig att det är nån kille som har en ombyggd husvagn tror det var Henrik Olsson någon som vet hur han har gjort??

Tackasam för hjälpen man kan få :tummenupp
/ Sunkan. ps killen som har alldeles för mycket fritid. ds
 
Rotorp skrev:
2688235 Rent generellt så borde man ju kunna göra så som du skriver. Du ändrar ju inte totalvikten liksom.

Jo man kan ju tycka det. Är väl igentligen bara att åka till besiktningwn och fråga...

Swedie skrev:
2688237 Den är väl besiktigad med viss inredning för viss framåt vikt? Eller jag kanske har helt fel. Tänkte bara det kan bli problems vid besiktning.

mmm de borde ju vara något sånt... Om man river ut där bak blir det ett jävlakul tryck. Fast kanske inte om man har boogie?

Axxexs skrev:
2688319 Om det är Henrik Olsson som kör 250R så köpte han sin färdigbygd som en utställningsvagn. Som tex en sån här: http://www.blocket.se/vi/10251492.htm?ca=23_9_s Fast Henriks har stora dörrar bak också.

Japp han jag menar...
hmm ja de e väl bara att börja ringa runt.. :D :tummenupp

Maffan skrev:
2688371 Kolla med Malmö-Motard här på forum, han har en som e helt tom... Ser ut som en husvagn utan rutor.. :tummenupp

Köpte han den ganska nyligen? Var nämligen en tom husvagn som låg på blocket för inte så jätte länge sen.
Ville slå till på den men de va så klart såld :D
 
Last edited:
Glöm inte av jämnvikten!
Kommer ihåg när jag körde trial i min gröna ungdom, då köpte vi ett släp med 4m långt flak (enkel-axlad) och hade främre delen som bo-del och bakre delen som mc-lastyta. Trialen vägde väl ca 80kg plus lite annat skrot man hade därbak (div verktyg...) och jag hade ett jäkla sjå att få till jämnvikten hyffsat. Hade en 20-liters vattentank, gasoltub och kylskåp längst fram i vagnen och då var det precis att det funkade.

Mvh Gottschalk
 
Ring till bilprovningenstekniska avdelning de kan hjälpa dig med vad du får göra/kan göra/bör göra
 
håller faktiskt på och bygga en liknande!
Allt är utrivet och den kommer registreras som ett släp, med släpplywood som golv. Skall den registreras som släp måste man ha ögglor i golvet, ett stort släp med husvagnsbyggnation runt om! :tummenupp
 
Gottschalk skrev:
2688724 Glöm inte av jämnvikten!
Kommer ihåg när jag körde trial i min gröna ungdom, då köpte vi ett släp med 4m långt flak (enkel-axlad) och hade främre delen som bo-del och bakre delen som mc-lastyta. Trialen vägde väl ca 80kg plus lite annat skrot man hade därbak (div verktyg...) och jag hade ett jäkla sjå att få till jämnvikten hyffsat. Hade en 20-liters vattentank, gasoltub och kylskåp längst fram i vagnen och då var det precis att det funkade.

Mvh Gottschalk

Jo har tänkt en del på det. Börjar med att köra med ett boggie släp.
Det känns ganska viktigt och det gör jämnvikten lite enklare...
De e ju lite grejer som ska in i vagenen så man får väl försöka hitta något bra sätt att lasta på...

Mr.P skrev:
2688754 håller faktiskt på och bygga en liknande!
Allt är utrivet och den kommer registreras som ett släp, med släpplywood som golv. Skall den registreras som släp måste man ha ögglor i golvet, ett stort släp med husvagnsbyggnation runt om! :tummenupp

okok har du byggt någon ramp så man får in hojen på något vänster??
Tänkte om man ändrar ursprungs konstrutionen på släpet så blir konstruktionen inte lika stabil längre? Är det något man måste tänka på??
har du några BILDER???
 
Last edited:
sunkan skrev:
okok har du byggt någon ramp så man får in hojen på något vänster??
Tänkte om man ändrar ursprungs konstrutionen på släpet så blir konstruktionen inte lika stabil längre? Är det något man måste tänka på??
har du några BILDER???

Om jag har förstått det rätt ifrån bilprovningen så krävs enbart ögglor, originalkonstruktionens hållbarhet har vi förbigått med släpgolv som golv, då originalgolvet är väldigt "klent" om man börjar riva upp sidor.
Vi kommer att ha en ramp baktill med husvagnsbakdelen öppningsbar.
Bilder har jag tyvärr inte. Eventuellt behöver chassit förstärkas också eller så får man balansera allt bra invändigt.
 
Mr.P skrev:
2688795 Om jag har förstått det rätt ifrån bilprovningen så krävs enbart ögglor, originalkonstruktionens hållbarhet har vi förbigått med släpgolv som golv, då originalgolvet är väldigt "klent" om man börjar riva upp sidor.
Vi kommer att ha en ramp baktill med husvagnsbakdelen öppningsbar.
Bilder har jag tyvärr inte. Eventuellt behöver chassit förstärkas också eller så får man balansera allt bra invändigt.

Ok nu börjar det klarna en del...
Hur fasen bytte ni golv?? lyfte ni hela konstruktionen från vagnen??
Eller ha ni lagt nytt golv över?
 
sunkan skrev:
2688803 Ok nu börjar det klarna en del...
Hur fasen bytte ni golv?? lyfte ni hela konstruktionen från vagnen??
Eller ha ni lagt nytt golv över?
vi strippade ner hela ner till bara chassit, bar av hela "husvagnskåpan", drog på plattor och skruvade fast "kåpan" i plattan
 
sunkan skrev:
2688681
Köpte han den ganska nyligen? Var nämligen en tom husvagn som låg på blocket för inte så jätte länge sen.
Ville slå till på den men de va så klart såld :D

De var nog han som sålde den då,, men kolla med honom,, hälsa från mig :tummenupp
 
Släp

Maffan skrev:
2689038 De var nog han som sålde den då,, men kolla med honom,, hälsa från mig :tummenupp


Tjena,

Nope, mitt boogiesläp har jag inte börjat annonsera än.

Carry 550 -91 (innermått 5,5m, totallängd typ 7,3m)
Extremt få mil då den har stått långa perioder oanvänd. Använd mest som lagerplats :gnissla
Vikt 1250kg men kan klassas upp om du känner för det. 1250 är ju bra då de flesta bilar får dra det.

Besiktigat för några månader sen med en anmärkning som ännu inte är åtgärdad, påskjutsbromsen behövde justeras.

Bytte i samband med besiktning alla fyra däcken, samtliga lampor (inkl hus där det behövdes) och monterade lastöglor och en fet strålkastare inuti släpet. Finns även Thorsmans kabelkanaler runt om för el.

Ett fel på vagnen är fukt i vänsterväggen bak, men vid en såhär omfattande ombyggnad som du planerar så borde det inte va något problem att byta berörda paneler. Vagnen behöver nya utvändiga gummilister.

Din för 15´ om du är sugen på att börja bygga! :tummenupp


Ps. Hittade en annons på en likadan kärra så du får en uppfattning om utseendet http://www.blocket.se/vi/9901596.htm?ca=11_s
Min vagn har dock inga fönster.
 

Bifogat

  • carry.jpg
    carry.jpg
    28.7 KB · Visningar: 460
Nitrous skrev:
2689323 sunkan, kolla den här då som kanske är ett färdigt alternativ.
http://www.enduromx.com/dt/dtvd.asp...t&Kopes=Kopes&Saljes=Saljes&Str=&B=1&AB=47329

/Nitrous

Aha nu börjar det likna nått hehe :tummenupp

Malmö-motard skrev:
2689334 Tjena,

Nope, mitt boogiesläp har jag inte börjat annonsera än.

Carry 550 -91 (innermått 5,5m, totallängd typ 7,3m)
Extremt få mil då den har stått långa perioder oanvänd. Använd mest som lagerplats :gnissla
Vikt 1250kg men kan klassas upp om du känner för det. 1250 är ju bra då de flesta bilar får dra det.

Besiktigat för några månader sen med en anmärkning som ännu inte är åtgärdad, påskjutsbromsen behövde justeras.

Bytte i samband med besiktning alla fyra däcken, samtliga lampor (inkl hus där det behövdes) och monterade lastöglor och en fet strålkastare inuti släpet. Finns även Thorsmans kabelkanaler runt om för el.

Ett fel på vagnen är fukt i vänsterväggen bak, men vid en såhär omfattande ombyggnad som du planerar så borde det inte va något problem att byta berörda paneler. Vagnen behöver nya utvändiga gummilister.

Din för 15´ om du är sugen på att börja bygga! :tummenupp


Ps. Hittade en annons på en likadan kärra så du får en uppfattning om utseendet http://www.blocket.se/vi/9901596.htm?ca=11_s
Min vagn har dock inga fönster.

verkar inte helt fel... Hur mycket får man lasta när den är typpad för 1250??
 
Last edited:
tjena sunkan...
tänk på om du ska bygga en själv, att det tar ganska lång tid och framför allt att det är jobbigt,

det är väldigt viktigt med jämnvikt med som du själv säger då hjälper boggy till att räta till det problemet. en boggy går stabilare efter vägen och e knöligare att svänga för hand

du behöver inte regga om den till mer lastvikt pga att det är bara regler, hållfastheten och vad vagnen klarar av är alltid en annan. Den klarar juh inte mer för att den reggas om.

om du blir stoppad av polisen så kan dom ju inte bötfälla dig förän dom vägt ekipaget. Och dessutom så har dom juh ingen anledning att stoppa dig för överlass eftersom dom inte vet före att du har en hoj, och allt till den där inne

om du bygger en själv så försök att få hojen så nära mitten som möjligt eller helst lite framför. Om du får vikten för långt bak så är det lätt att bilen/husvagnen blir ostadig och lite svajjig
 
sunkan skrev:
2689473 Aha nu börjar det likna nått hehe :tummenupp



verkar inte helt fel... Hur mycket får man lasta när den är typpad för 1250??


Lite lätt osäker på siffran då jag knappt använt kärran, men har för mig att det är runt 400kg

Den blev tydligen nedtypan av första (förra) ägaren så det ska vara enkelt att typa upp den igen.
 
Byggde om min vagn i somras, Jag är jävligt nöjd

Dock inte besiktigat ännu
 

Bifogat

  • HPIM0703.jpg
    HPIM0703.jpg
    45.5 KB · Visningar: 273
  • HPIM0704.jpg
    HPIM0704.jpg
    56.4 KB · Visningar: 1,429
  • HPIM0705.jpg
    HPIM0705.jpg
    63.9 KB · Visningar: 543
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top