Husqvarna???

• Thread starter Thread starter WP
  • Start date Start date

WP

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kanske en BMW
Tjena!!!

Satt och kollade på Blocket och hittade ett par SMR 570R, varför säljer så många sina svarta, porriga husqvarna motarder??:confused:

För så jävla dåliga kan de inte vara.

Vill ha svar på vad som kan strula/gå i sönder.

Ska fråga frugan om vi inte ska ha en leksak till :tuttar , jag menar en hoj och pendla till jobbet med :rofl

WP skrev:
Tjena!!!

Satt och kollade på Blocket och hittade ett par SMR 570R, varför säljer så många sina svarta, porriga husqvarna motarder??:confused:

Ska fråga frugan om vi inte ska ha en leksak till :tuttar , jag menar en hoj och pendla till jobbet med :rofl
Många? Tycker inte det finns allt många jag. Kolla på KTM motarder eller Husaberg motarder, då finns det betydligt fler... Såg dessutom att en RR var utlagd två ggr...

Folk vill byta vad de än har för båge. Kanske till något helt annat, kanske till något nyare etc. etc.

- Johan

WP skrev:
Tjena!!!

Är 2 st många? :va
Vad som strular /kan gå sönder? Det ska väl vara om du krockar med nån bil eller nåt. Eller om du får soppatorsk.

Att husqvarna skulle hålla så mycket bättre än alla andra enstånkor låter lite otroligt. Det rör ju sig om samma motorkunstruktion? Kanske är det så att de som kör husqvarna i regel är bättre på att ta hand om sina maskiner? Och det finns ju färre husqvarnor än ktm/husa. Vilket kanske gör att det inte hörs lika mycket av husqvarna? Eller vad tror ni?

acura skrev:
Att husqvarna skulle hålla så mycket bättre än alla andra enstånkor låter lite otroligt. Det rör ju sig om samma motorkunstruktion? Kanske är det så att de som kör husqvarna i regel är bättre på att ta hand om sina maskiner? Och det finns ju färre husqvarnor än ktm/husa. Vilket kanske gör att det inte hörs lika mycket av husqvarna? Eller vad tror ni?
Men det är förståss sant som de flesta här på sporthoj menar att en KTM håller (oavsett modell och hur du sköter om de och hur du kör) hur länge som helst och en Husaberg rasar innan du hinner säga KTM baklänges?

Eller?

Nej absolut inte. Men enligt Herr SM 570 RR så verkar ju det som en husqvarna håller för allt oavsett och allt annat i jämförelse är lika bra som en gammal jawa.

acura skrev:
Att husqvarna skulle hålla så mycket bättre än alla andra enstånkor låter lite otroligt. Det rör ju sig om samma motorkunstruktion? ? Och det finns ju färre husqvarnor än ktm/husa. Vilket kanske gör att det inte hörs lika mycket av husqvarna? Eller vad tror ni?

I grunden samma konstruktion ja, men det skiljer sig markant på kvalite på material och passform mellan märkena. Vilket många har märkt. :näsblod
Att det finns färre stämmer kanske här i sverige, men tillverkningen är 4 ggr högre än tex Husa.

Sant men hur trovärdig e Herr SM 570 RR ;)
Eller jag för den delen ...

Fast det är lite kul det där ... eftersom Italienska hojar i regel klassar som kvalitetsmässigt skit inkl. Cagiva som äger Husky.
E Husqvarna undantaget som bekräftar regeln om Italienskt skit ??
Eller kan det vara så att Italienska hojar inte e fullt så dåliga som ryktet gör gällande ...

Nu har inte jag direkt stor erfarenhet av Husky men jag måste säga att de bitvis i varje fall ser klart gedignare och mer välbyggda ut än tex. Husa.
Sen är ju inte det synliga hela biten ...

acura skrev:
Nej absolut inte. Men enligt Herr SM 570 RR så verkar ju det som en husqvarna håller för allt oavsett och allt annat i jämförelse är lika bra som en gammal jawa.

Last edited:
acura skrev:

Helt riktigt. :tummenupp Men då snackar vi husaberg med kusin som jämförelse.

SM 570 RR skrev:
I grunden samma konstruktion ja, men det skiljer sig markant på kvalite på material och passform mellan märkena. Vilket många har märkt. :näsblod
Att det finns färre stämmer kanske här i sverige, men tillverkningen är 4 ggr högre än tex Husa.

Jo, men sen är ju husqvarna ett lite bredare märke en husa. Men att kvaliten och passformen skulle vara bättre till ett lägre pris på något som kommer från italien där det verkar som att man tar ut extra mycket bara för att skite kommer från italien (kolla på aprilia och ducati).

acura skrev:
Jo, men sen är ju husqvarna ett lite bredare märke en husa. Men att kvaliten och passformen skulle vara bättre till ett lägre pris på något som kommer från italien där det verkar som att man tar ut extra mycket bara för att skite kommer från italien (kolla på aprilia och ducati).
App app!!!.. Kvaliteten vet jag inte så mycket om eftersom min husky inte gått så värst långt än men vad jag har HÖRT så ska den vara bra. Passformen däremot är mycket bättre än på husan. Finish (stavas det så?), passformen, detaljarbetet etc är betydligt bättre än på husan iaf (iaf -01, -02, -03). Sedan att det kommer från italien är ju en sak. Vad kommer från östterrike mer än KTM och Hitler?

mr_rockster skrev:
App app!!!.. Kvaliteten vet jag inte så mycket om eftersom min husky inte gått så värst långt än men vad jag har HÖRT så ska den vara bra. Passformen däremot är mycket bättre än på husan. Finish (stavas det så?), passformen, detaljarbetet etc är betydligt bättre än på husan iaf (iaf -01, -02, -03). Sedan att det kommer från italien är ju en sak. Vad kommer från östterrike mer än KTM och Hitler?

Finishen tvekar jag inte en sekund på att den är bra då jag haft ett par aprilia hojjar. Och måste erkänna att jag faktiskt är sugen på en husqvarna när jag byter hoj, men det lär ju inte bli i år då hojen bara är någon månad gammal och jag är jätte nöjd med den.

kan mycket väl tro att tex motorn på huskyn kan hålla bättre än husa/ktm för motorn i grunden har funnits i drygt 15år, och det är inte en nackdel när det gäller hållbarhet.

Blev inspirerad av den här tråden å hittade åt en TE570 för vettigt pris, ere nån som vet om den här modellen har elstart? En -01 var det.

Fråga två när vi lix e igång, vad är vettigt pris på en sådan? Står de sig högre i värde jämfört med husa/ktm?

Äger en TE410 -00. Så lite partisk är jag allt. Har bara haft japshojar innan. Japshojar ÄR bra. Köpte husqvarna för omväxling och sedan ligger dom lite lägre i pris. Förmodligen på grund av lägre nypris samt att HVA fått möe skit pga Husa:s bristande kvalitet på vissa årsmodeller. Allt på HVA:n känns robust och väl genomtänkt. Vad som jag tycker skilljer från japs är vissa detaljers ytfinish...den där sista pricken över i:et saknas. Tråkigt. Men annars är det en underbar hoj...+att man får sådna hjälp av de få HVA-handlare som finns. DEt får man inte på ex. Le..es etc. Så jag kommer i alla fall fortsätta åka HVA...

Efter vad man HÖRT både nu och tidigare så verkar ju Husqvarnan (570R/RR)vara hojen alla letar efter, hög effekt, låg vikt och bra hållbarhet allt det som inte går att få i samma motard. Betvivlar inte att Husqvarnan är en bra hoj, men hur mkt bättre än tex Husan i hållbarhet (och vi bortser från rena fabriksfel typ 04:ans shimsning)?

Kollade själv med Halvardsmotor i början av februari -03, fanns 03:or i Italien som inte kunde levereras pga delar saknades på dem, strul med underleverantör har jag för mig. Då undrade man ju vad dem pysslade med.

Funkar det bra med reservdelar till Husqvarnan annars?

von reisen skrev:
Funkar det bra med reservdelar till Husqvarnan annars?

Ja, det gör det. Halvards och Knåda har i alla fall det jag har behövt hittils.
Servicen hos dessa går inte att jämföra med någon annan handlare jag stött på. Grejerna har du 1-2 dagar efter du beställt. Alltid trevligt bemötande och stor kännedom om det mesta.

Blev lite rädd när jag kollade på mc-firmor efter delat till qvarnan ibörjan. Ingen hade nått...sen fick jag reda på dessa två.

Dessutom är det roligare att ha en hoj som inte alla andra har. Numera finns det två märken som dominerar i antalet på banorna och i skogen. KTM och Yamaha.

Såg att du bodde i V-ö..von reisen, ja me!

Har haft TE610 -99, har en TE570 -02 nu ..
Inga problem öht hitils (ta i trä)..
Halvards och Knådas är underbara att ha å göra med!
Ev slitdelar kommer direkt, kunskapen om hojjarna
hos dessa leverantörer är kanon!
De vet exakt vad man menar och snackar om när man ringer,
de ger massa tips osv...
Angående nya motorn (TE450/510) kan jag dock inte uttala mig om ännu.
Men de ska tydligen vara kanon vad jag hitils läst/hört.
Varför har man inte sett en Husky 510 motard än?
Köp och rapportera! :)

Hur mycke högre är 570n än en Husa 650? I motardutförande då...

I specifikationerna står det 4cm högre, vilket inte e bra för mig som e väldigt väldigt lång... (163) Husan e just på gränsen att den ska gå hantera i trafik!

Uppskattar snabb hjälp :)

*Edit, det är inte en så dum fråga som det ser ut, för verkligheten kan skilja sig från papperet ;) Å jag har INGEN erfarenhet av husky, å måste åka 30 mil för att se på en :/

Last edited:
Back