husqvarna wr400 tänder inte

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
kawasaki versys 650
Hejsan, jag har byggt en crosskart med en husqvarna wr400 motor(2-takt) -86 är det tror jag. Den har gått som satan ett tag men så dog den helt plötsligt och det va tändningen som hade lagt av. Jag monterade bort svänghjulet och upptäckte att det som sitter innanför svänghjulet(tändplatta?) hade lossnat, skruvarna som höll fast den hade skruvat ur sig. Svänghjulet var också väldigt skadat och jag skulle tro att det hände då tändplattan lossnade och studsade runt innanför svänghjulet. Jag skruvade dit plattan igen i mittenläget(den går att justera, vet inte hur den satt förut) och satte tillbaka svänghjulet, men det blir ingen gnista alls, inte ett liv. Jag har även bogserat den så man får upp lite högre varv på motorn men den är helt död då också. Nu undrar jag om detta endast beror på att svänghjulet är skadat, eller om det kan vara något mer som är fel? Det verkar inte som nån kabel gått av iaf. Det är elektronisk tändning (SEM). Isf var hittar jag ett nytt/begagnat svänghjul?

Bilder på svänghjulet:

Bifogat

• PICT1897.jpg
    PICT1897.jpg
    231.4 KB · Visningar: 171
  • PICT1892.jpg
    PICT1892.jpg
    237.7 KB · Visningar: 183
Det hände faktiskt på min WR400 också, att tändplattan lossnade. Det blev till att köpa en ny. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att kolven ska vara ca 2,4mm före TDC när man ställer tändningen.
Halvars Racing... har jag för mig en firma heter som har delar till gamla Qvarna.

Mats

Köpte du en ny tändplatta eller va det svänghjul du menade? Är det bara svänghjulet som är felet eller kan det va något annat också? Tändningen var väldigt bra innan det la av. Jag hittade inget halvars racing, däremot alvars racing i vänersborg, va det det du menade kanske?

Det hände faktiskt på min WR400 också, att tändplattan lossnade. Det blev till att köpa en ny. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att kolven ska vara ca 2,4mm före TDC när man ställer tändningen.
Halvars Racing... har jag för mig en firma heter som har delar till gamla Qvarna.

Mats

Köpte du en ny tändplatta eller va det svänghjul du menade? Är det bara svänghjulet som är felet eller kan det va något annat också? Vill ju veta ungefär va det kan kosta att laga den. Tändningen var väldigt bra innan det la av. Jag hittade inget halvars racing, däremot alvars racing i vänersborg, va det det du menade kanske?

Är det ingen som vet om det kan vara mer fel än svänghjulet? Måste jag ha ett nytt svänghjul eller kan det vara något annat fel. Kan det vara både svänghjul och mer fel? Jag vet inte om jag ska laga den om det är mer fel utöver svänghjulet...

Hej igen,
Knåda sport i Edsbyn var det nog! Har nog ingen hemsida. Men kunnig personal som svarar i telefon. Kommer inte ihåg om jag böt bara tändplatta eller svänghjul. Eller både och....
Gamla motoplat tror jag man måste byta "Parvis".
Ring och fråga så får du bra svar.

Mats

Jag va med om samma sak på en gammal 125a jag hade en gång i tiden, och fick reda på att ett nytt svänghjul och tändplatta med spole kostade 6000kr.
Men som tur var hade jag en klasskompis morsa som jobbade på SEM fabriken i åmål så hon fixade allt helt nytt åt mig för 50 kr, dom hade massa gamla saker liggande i lager där. tyvärr har jag ingen kontakt med honom längre så jag kan tyvärr inte hjäpa dig...

Nu har jag köpt ett sprillans nytt svänghjul från knåda sport. Monterade dit det men det tänder ändå inte:mad: Vad kan det då vara för fel? Det skulle ju kunna vara tändplattan/statorn eller vad man nu kallar det. Men den ser hel och fin ut. Den kanske har fått sig nån smäll när den lossnade?

Det kommer fyra kablar ur motorn, svart, röd, grön och gul. Dom går till tändspolen, tror det är både tändspole och elektronik till tändningen. Kan man mäta på dom med en multimeter när man kickar? Hur ska man mäta och vad ska det va för värden? Jag antar att det ska vara någon spänning(12v?) och någon puls för tändningen?

Det kommer fyra kablar ur motorn, svart, röd, grön och gul. Dom går till tändspolen, tror det är både tändspole och elektronik till tändningen. Kan man mäta på dom med en multimeter när man kickar? Hur ska man mäta och vad ska det va för värden? Jag antar att det ska vara någon spänning(12v?) och någon puls för tändningen?

Gul är till Lyse. Kan ge uppemot 70 volt om man inte har någon spänningsregulator.
Mitt tips, ring Knåda!

Mats

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP