Husqvarna tick..

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hejsan!

Införskaffade en Husqvarna 610 TC -99 för några månader sedan.
Tyckte det tickade lite om den, men säljaren hade en polare där med en HVA 410 och den lät likadant.
Såg även en filmsnutt med en 610 som lät likadant.
Tänkte att dom ska nog låta så.
Kollade ventilspelet i dag och det var som det skulle, MEN, vipparmarna på avgassidan gick att röra i sidled en hel del.
Går det att justera så det inte tickar så och i så fall hur??
Om inte, vad göra?
Eller vad kan det annars vara som låter??
Den låter som om ventilspelet är helt åt h-vete men det är det inte.
Tycker även det är oroväckande mycket metallspån på magneten på oljepluggen dom gångerna jag har bytt olja.
Dags för totalrenovering eller?? :va
Tacksam för tips och erfarenheter kring HVA 610 tc -99
När jag ändå skriver, är det någon här som vet vad som krävs för att bygga om den så den blir 6 växlad?

Mvh

Yabba
 
Ventilerna ska ticka. Helt normalt.
Och vipporna ska glappa i sidled.
Ang växellådan så blir det nog billigare att byta till en TE.
 
SM 570 RR skrev:
Ang växellådan så blir det nog billigare att byta till en TE.

Har du rätt i.
En TE-låda kostar ca 10lök i delar om man köper en ny.
 
Humma, nån tusing billigare för 6vxl låda kan man komma undan med
hos denna firma:
http://www.motosupplies.com/parts.php

De bygger om din låda till 6växlad för 500pund incl VAT.
Grejjen är att det kostar väl å skicka en motor tur och retur också...

Massa godis till Husky på den sidan föresten :)
 
re

Tackar för era svar!
Den där länken (http://www.motosupplies.com/parts.php)
var ju kanon!
Hittade dekalkitt till min hoj där, har letat överallt på nätet utan att hitta något förut.
Jag får väl köra på och vara noga med servicarna och acceptera ljuden :confused:
Hojjen verkar ju gå som den ska i alla fall.
Är dock fortfarande lite orolig över metallspånen på oljepluggen. :va
Någon hade en teori om att det kan komma från lamellerna!?
Någon som har en aning??
 
Yabba skrev:
Tackar för era svar!

Är dock fortfarande lite orolig över metallspånen på oljepluggen. :va
Någon hade en teori om att det kan komma från lamellerna!?
Någon som har en aning??

Det blir alltid lite spån på pluggen.
 
Här har du lite mumma.
Större ventiler får man inte i.
 

Bifogat

  • part_details_196.jpg
    part_details_196.jpg
    14.9 KB · Visningar: 105
  • part_details_195.jpg
    part_details_195.jpg
    24.7 KB · Visningar: 76
mumma!

Det där vore ju inga fel att ha! :)
Anledningen till att jag frågade om att bygga om till 6 växlat var att jag läste någonstans att det bara var att sätta i 2 drev till + en annan växelförare, men det var alltså inte så enkelt :(
En annan fråga, nu när jag kommit igång, det sitter ju två justerrattar uppe på den bakre stötdämparen (tror märket är sachs), kan inte skruva på den undre (större) av dom, går det att smörja eller är det bara att skicka på renovering?
Ca pris på en renovering av bakdämpare?
 
Yabba skrev:
Det där vore ju inga fel att ha! :)
Anledningen till att jag frågade om att bygga om till 6 växlat var att jag läste någonstans att det bara var att sätta i 2 drev till + en annan växelförare, men det var alltså inte så enkelt :(
En annan fråga, nu när jag kommit igång, det sitter ju två justerrattar uppe på den bakre stötdämparen (tror märket är sachs), kan inte skruva på den undre (större) av dom, går det att smörja eller är det bara att skicka på renovering?
Ca pris på en renovering av bakdämpare?

prova att få loss den. Annars lämna in.
Priset varierar mycket beroende på vilka som gör det.
Kolla runt lite, vad dom tar och vad dom gör för priset.
 
Yabba skrev:
Det där vore ju inga fel att ha! :)
Anledningen till att jag frågade om att bygga om till 6 växlat var att jag läste någonstans att det bara var att sätta i 2 drev till + en annan växelförare, men det var alltså inte så enkelt :(
En annan fråga, nu när jag kommit igång, det sitter ju två justerrattar uppe på den bakre stötdämparen (tror märket är sachs), kan inte skruva på den undre (större) av dom, går det att smörja eller är det bara att skicka på renovering?
Ca pris på en renovering av bakdämpare?

Tyvärr kan jag inte bistå med några svar utöver vad som redan sagts.

Men så fort du undrar ngt så rekomenderar jag att du ringer & pratar med Halvards Motor (016-351046). Han hjälper mer än gärna till & det han inte vet om Husqvarna är inte värt att veta. Grymt bra service & skickar delar fort utan krångel. :tummenupp
 
re

Tackar än en gång för dom snabba svaren!!
Har beställt lite grejjer från Halvards redan och pratat med honom, men som vanligt glömmer man ju hälften av vad man tänkte fråga om :kocko

Måste ju säga att hojjen är kanon! :Bugar
Har inte haft tillfälle att testa den på crossbana än pga att dom ska bygga om banan och inte fått tummen ur än = banan stäng :mad:
Men skogsåka har det blivit och det funkar den ju också till.
Lite fel utväxling bara, för hög etta på dom jävligaste ställen och för låg fyra på grusväg.
Men den är ju gjord för crossbanan och det är ju där jag tänkt åka mest!
 
Yabba skrev:
Men skogsåka har det blivit och det funkar den ju också till.
Lite fel utväxling bara, för hög etta på dom jävligaste ställen och för låg fyra på grusväg.
t!
Där kommer nackdelarna med crosshoj i skogen. :gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top