Husqvarna TE610, blandad info önskas

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sitter i planerna på att köpa en sådan, blir antagligen varianten utan elstart. Blir motardkittning men även lite turer i endurospåret.
Hur är den att köra? Kört en Wr426a rätt mycket.

Hur är det med förändringar över årsmodeller? Några stora förändringar på ramen?
Funderar på att köpa en ram från Tyskland och lv regga den på så sätt.

Vad kan vara skäligt att ge för en -00, förreg, eldrage, i vad som verkar ok skick?
 
Leta upp en som heter Nexxor eller något i den stilen! Han har en 610 och bor i Skåne :)
 
Sitter i planerna på att köpa en sådan, blir antagligen varianten utan elstart. Blir motardkittning men även lite turer i endurospåret.
Hur är den att köra? Kört en Wr426a rätt mycket.

Hur är det med förändringar över årsmodeller? Några stora förändringar på ramen?
Funderar på att köpa en ram från Tyskland och lv regga den på så sätt.

Vad kan vara skäligt att ge för en -00, förreg, eldrage, i vad som verkar ok skick?

En 610TE är inga problem att lv regga, däremot 610tc går endast att
enduro regga. Jag skulle ge max 20-25 tusen för en -00.
 
Sitter i planerna på att köpa en sådan, blir antagligen varianten utan elstart. Blir motardkittning men även lite turer i endurospåret.
Hur är den att köra? Kört en Wr426a rätt mycket.

Hur är det med förändringar över årsmodeller? Några stora förändringar på ramen?
Funderar på att köpa en ram från Tyskland och lv regga den på så sätt.

Vad kan vara skäligt att ge för en -00, förreg, eldrage, i vad som verkar ok skick?

Hej.
Jag har just köpt en TE610E-06 efter att ha undersökt ganska ingaaende andra aarsmodeller av TE610.
Det är en klar skillnad mellan 05 och 06, bade ramen, fjädringen och detaljerna generellt.
Min föregaaende hoj var en Husky 430WR som jag var mycket nöjd med och jag tävlade med här i Spanien, men det var länge sen och den börjar bli till aaren.
Jag valde TE610 som ett alternativ som duger baade off-road som on-road.

Jag är mycket positivt förvaanad över hur bra den är off-road, Sachs stötdämparen är OK efter en del justerande, och framgaffeln är super.
Motorn är seg och drar bra paa alla varv, lugnare i karaktären än TE510 och TE450 men helt ok att köra ganska avancerad enduro med.

Jag ska ta en sväng ner till Marocco med ett gäng som har allt fraan Honda, Yamaha och KTM, vi faar se hur den hävdar sig i sanddynerna.

Hojen väger 140kg enligt tillverkaren men efter att ha tagit bort en massa plast och onödiga prylar saa väger den nästan 5kg mindre.
Om du sen vill byta ljuddämparen mot en av racing typ (tex TE510) saa tar du bort yttligare 2-3kg.
Faktum är att när du kör känner du inte vikten alls, om du inte trillar eller kör i allt för snäva kurvor.

Jag är nöjd med min TE610-06 men jag tror inte tidigare aarsmodeller har samma prestanda.

Robert.
 
Jag har en TE610E -99. Det är ÖVERHUVUDTAGET inte samma sak som en TE610 eller TC610. Var väldigt noga med detta!

De två sistnämda är enduro/cross och min EGEN är något som närmast kan jämföras med en KTM 640. Slö, tung och ful i orginalutförande :)

Men det går om man vill! Min är numera motardad och betydligt mer effekt är utplockat, dock inte i närheten av vad en TC610 har orginal! DE två hojjarna har typ cylinder och topplock genmensamt, sen skiljer sig resten av motorn. TE610E är ganska pålitlig, dubbla oljepumpar osv. En pendlarhoj i princip. De andra är prestandainriktade.

Då vet du det! Årsmodellerna skiljer inte så mkt från 98 och upp till 04 eller vad det är. Lite uppdateringar hit o dit men inget större vad jag vet. Den nya TE610E / SM610S -06/07 har samma grundkonstruktion i motorn som de äldre, fast med massa mer effekt :) Köp efter plånbok och behov! Jag fick min 99a för 18k för ca 2 år sedan, cross/enduromodellerna borde va billigare. Rock on! :yoparty
 
Hej.
Jag har just köpt en TE610E-06 efter att ha undersökt ganska ingaaende andra aarsmodeller av TE610.
Det är en klar skillnad mellan 05 och 06, bade ramen, fjädringen och detaljerna generellt.
Min föregaaende hoj var en Husky 430WR som jag var mycket nöjd med och jag tävlade med här i Spanien, men det var länge sen och den börjar bli till aaren.
Jag valde TE610 som ett alternativ som duger baade off-road som on-road.

Jag är mycket positivt förvaanad över hur bra den är off-road, Sachs stötdämparen är OK efter en del justerande, och framgaffeln är super.
Motorn är seg och drar bra paa alla varv, lugnare i karaktären än TE510 och TE450 men helt ok att köra ganska avancerad enduro med.

Jag ska ta en sväng ner till Marocco med ett gäng som har allt fraan Honda, Yamaha och KTM, vi faar se hur den hävdar sig i sanddynerna.

Hojen väger 140kg enligt tillverkaren men efter att ha tagit bort en massa plast och onödiga prylar saa väger den nästan 5kg mindre.
Om du sen vill byta ljuddämparen mot en av racing typ (tex TE510) saa tar du bort yttligare 2-3kg.
Faktum är att när du kör känner du inte vikten alls, om du inte trillar eller kör i allt för snäva kurvor.

Jag är nöjd med min TE610-06 men jag tror inte tidigare aarsmodeller har samma prestanda.

Robert.

Okej. Hade nog tänkt mig en hoj för unt 20-25 (ca -00). Men just det att den funkar både på väg och dugligt i skogen vart att jag kikade på 610an. Körde en Wr426 tidigare. Gick klockrent, men lite för tung när man vart trött eller på knixiga partier. En 250 4t eller kanske tom en 250 2t (körde farsgubbens gammeltraktor (RMX250 från -92) på ett KM, var MYCKET pinsamt när jag körde fortare med den än med WR:en, och inte en enda vurpa heller) med svänghjulsvikt och en annan krök hade nog varit skiten för skogen, men sen om man tar ut de på vägen så blir det lite för mycket varvande och så. Ska fixa iordning R1:an och göra mig av med den och sen blir det lersprättare igen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top