Husqvarna TE250, allmänna frågor.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hur är driftsäkerheten på denna hoj? Är det en helt ny motor eller bygger den på deras gamla, beprövade botten?
Skillnader mellan 04-05?
Annat matnyttigt om modellen?

jag vet en som kommer svara snart iaf :)

de är lite tyngre och lite slöare än motsvarande japs 250f men annars är det nog en kanonfin liten enduro.

Tysken skrev:
Hur är driftsäkerheten på denna hoj? Är det en helt ny motor eller bygger den på deras gamla, beprövade botten?
Skillnader mellan 04-05?

Detta är en helt klart fråga på www.soe.se forumet.

Jo soe är nog alternativet, fan Tysken om jag hade en fet plånbok skulle din 610 få en ny husse den saken är klar. :tungan

Tysken skrev:
Skillnader mellan 04-05?
Helt ny motor. Justeringar på 05 kan du läsa om här:250 TE
(PDF)
(PDF)

interessant att det genast krankas ner på effekten på hva vi körde lite bänk i våras och då drog hva bättre från botten och hade andvändbar effekt ca 2000varv längre än japsarna så där tar ni er i nattmössan. Vi har haft inne hojar som gått över 200h utan att något har gjorts och mina har gått bra. Det är nya motorn som kom 03 i med titan ventiler elstart och balansaxel bla. Det som skiljer 03-04 är plasten och 04-05 är mikuni->kehine förgasare samt lite andra kanaler i toppen och ny plast o tank. En av de bästa 250 enduro du kan köpa lika effekt som i en wr med annan ljuddämpare och lite lull lull men med bättre chassie och fjädring.
Och MXA brukar säga saker om de europeiska hojarna kontra japs men de är så enkelspåriga och tycker typ att den hoj som vinner nationals och sx är bäst

jra_racing skrev:
interessant att det genast krankas ner på effekten på hva vi körde lite bänk i våras och då drog hva bättre från botten och hade andvändbar effekt ca 2000varv längre än japsarna så där tar ni er i nattmössan..............Och MXA brukar säga saker om de europeiska hojarna kontra japs men de är så enkelspåriga och tycker typ att den hoj som vinner nationals och sx är bäst

tänkte väl att du skulle svara nån gång :)

Mycket möjligt att HVA har bättre botten än en HondaYammaSukka..osv men toppeffekten är fortfarande några hk lägre och det var vad jag menade.
Jag har självklart inte bänkat och jämfört själv utan bara läst i div crosstidningar.

MXA testar ju till 99% crosshojar på crossbanor och inget annat och de flesta europeiska märkena ( HVA, TM, Husaberg, Gas Gas, VOR?, Vertemati?) bygger helt enkelt inte lika bra crossar som japsarna och till viss det KTM.

Snackar vi däremot enduro så ligger eurohojarna klart bättre till i testerna.

Obs att jag är absolut ingen HVA hatare, har själv haft en TC 610 som tuffade och gick problemfritt bra länge.

Effekten skiter jag fullständigt i, det har jag så det räcker och blir över nu och det är inte kul när det är knixigt och jävligt, bara irriterande och krävande för kropp och kondition.
Vrid kan vara kul att ha i en skog däremot men framförallt ett bra chassie.

Tysken skrev:
Effekten skiter jag fullständigt i, det har jag så det räcker och blir över nu och det är inte kul när det är knixigt och jävligt, bara irriterande och krävande för kropp och kondition.
Vrid kan vara kul att ha i en skog däremot men framförallt ett bra chassie.
Då kan jag glädja dig med att de fjädringskomponenter som sitter på (sachs och Marscozzie) är jätte fina och kräver från andra märken(Ktm, yamaha och Honda) Ingen ombyggnad eller något annat bara köra. Och chassiet måste du prova otroligt smidigt men ändå stadigt så med denna lilla hoj orkar du åka längre och kan ha en högre kurvhastighet än med kubikstarkare hojar och det tjänar man på i längden :tummenupp

jra_racing skrev:
Då kan jag glädja dig med att de fjädringskomponenter som sitter på (sachs och Marscozzie) är jätte fina och kräver från andra märken(Ktm, yamaha och Honda) Ingen ombyggnad eller något annat bara köra. Och chassiet måste du prova otroligt smidigt men ändå stadigt så med denna lilla hoj orkar du åka längre och kan ha en högre kurvhastighet än med kubikstarkare hojar och det tjänar man på i längden :tummenupp

Bra där! Det var exakt det jag behövde höra för att övertyga mitt veliga sinne att det är just en sån jag ska ha :D

Är det samma typ av Marzocchi Shiver som sitter på min 610?

Tysken skrev:
Bra där! Det var exakt det jag behövde höra för att övertyga mitt veliga sinne att det är just en sån jag ska ha :D

Är det samma typ av Marzocchi Shiver som sitter på min 610?
Japp det är samma gaffel innanmätet och lite annat har ju blivit uppdaterat annars samma

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT