Husqvarna TE 250, ok för iskörning plus lite pendling?

Fan alltså. Ska man inte kunna få en enkel, billig och tillförlitlig motorcykel som jag kan pendla med och köra på sjöis med utan att byta däck? Vart är världen på väg?
 
Last edited:
Vad tros om såna här billigare men vassa Kinadubbar? Kanske dra i däcken på en rejälare och tyngre offroadare.
Fördel: rimligt pris, ganska enkelt, går att plocka ur på sommaren så behöver inte två däckuppsättningar (eller hjulset). (Verkar svårt att hitta 17” dubbdäck.)
Nackdelar (?): hållbarhet? Funktion? Går däcket sönder när man kört med dem och plockar ur?

Ett enduro dubbat däck brukar ha över 300 st dubbar... Ska du köpa lika många Kina dubb så går de på 3.000 kr typ... Nya bra dubbade däck går på 6.000 kr å begagnade runt 1.500 kr...
Me andra ord är vettigare å köpa begagnade än Kina dubb..
 
Ett enduro dubbat däck brukar ha över 300 st dubbar... Ska du köpa lika många Kina dubb så går de på 3.000 kr typ... Nya bra dubbade däck går på 6.000 kr å begagnade runt 1.500 kr...
Me andra ord är vettigare å köpa begagnade än Kina dubb..
Jo det blir kanske varken bra eller billigt som sagt… Köp dyrt och gråt en gång som man brukar säga…
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Fortsätter med ofärdiga och spretiga tankar: jag har kollat på några offroadare nu (KLE 500 och XT600). Känns som riktiga as! Svampiga, höga och tunga. (Hade en TT350 i forntiden - kul i skogen men en väldigt oprecis känsla på fasta underlag.) Känns inte särskilt lockande tyvärr.
Jag har en dotter som relativt snart är 16 år. Jag vill att hon ska ta mc-kort då. Tanken slog mig nu att KTM Duke 125 finns. Vad tros om en sån med riktiga isdäck? Då skulle jag kunna nödpendla på den och hon kunde övningsköra i framtiden.
Effekten är ju ytterst klen men jag tilltalas mer av en lätt och smidig hoj än motsatsen. Riktiga isdäck (skruva själv eller köpa?) på snöfri is och nerlägg istället för endurodubb och sladd känns egentligen mer lockande. Är den tanken jättedum eller bara lite dum?
En duke 390 eller liknande vore förstås vettigare men då kan hon ju inte köra.
(Som sagt, detta handlar inte om att få till nåt perfekt utan nåt skapligt som är roligt.)
 
Fortsätter med ofärdiga och spretiga tankar: jag har kollat på några offroadare nu (KLE 500 och XT600). Känns som riktiga as! Svampiga, höga och tunga. (Hade en TT350 i forntiden - kul i skogen men en väldigt oprecis känsla på fasta underlag.) Känns inte särskilt lockande tyvärr.
Jag har en dotter som relativt snart är 16 år. Jag vill att hon ska ta mc-kort då. Tanken slog mig nu att KTM Duke 125 finns. Vad tros om en sån med riktiga isdäck? Då skulle jag kunna nödpendla på den och hon kunde övningsköra i framtiden.
Effekten är ju ytterst klen men jag tilltalas mer av en lätt och smidig hoj än motsatsen. Riktiga isdäck (skruva själv eller köpa?) på snöfri is och nerlägg istället för endurodubb och sladd känns egentligen mer lockande. Är den tanken jättedum eller bara lite dum?
En duke 390 eller liknande vore förstås vettigare men då kan hon ju inte köra.
(Som sagt, detta handlar inte om att få till nåt perfekt utan nåt skapligt som är roligt.)
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o köp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
:fakta
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
:fakta
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.
 
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
:fakta

Jag gillar iofs Yamaha men enduro för en budget på 25kkr skulle jag köpa en KTM eller en CRF som har rullagrade kamaxlar. Jag har sett för många skurna kamaxlar på gamla endurohojar.
Jag tror iofs även att TE250 har rullagrad kamaxel men att ha en hoj som är eller åtminstone var vanlig på sin tid är en stor fördel när man ska söka reservdelar.

nu kollade jag blocket runt Stockholm och där fanns ju bla en 450EXC

Den verkar iofs behöva lite kärlek och den där 06 TE250n har ju med ett par extra fälgar med dubbdäck vilket blir ett par tusingar om de ska köpas till.

En gammal TE från tiden före HVA blev KTM med annan färg är ganska svårsålda särskilt i december så pruta ner den några tusingar så duger den nog att leka med och dottern kan övningsköra med den på isen utan problem. Vilket kan gå mindre bra med en 450.
 
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.

Ärsch, lösningen är minst två garage.. En till sambon å den andra själv.. Då är de oki för husfridens skull...
 
Finns nån som tillverkar seriösa isdäck till försäljning? Jag hittar tusentals trådar om hemmatillverkning, men hittar ingen som säljer. Jag tänker om det är ett alternativ ens? Alltså däck till en landsvägsorienterad hoj (tex Duke eller GPZ 500 eller Honda Hornet eller nåt annat icke-offroadigt).
 
MT 21 landsvägsdubbat


Går att få endurodubbat, och DDP har kampanj på AC 10 just nu.

Har du egna önskemål är det bara att presentera dem.
 
Ärsch, lösningen är minst två garage.. En till sambon å den andra själv.. Då är de oki för husfridens skull...
Ungefär så har vi gjort, vi har ett vanligt dubbelgarage. Min fru har sin bil i sin halva. Jag har bilen står ute och kan därmed ha så många hojar som jag får plats med på min halva. (För tillfället 4 st) ?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top