Husqvarna SM610S startar inte. Elfel?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Min Husqvarna SM610S startar inte! Kan börja med att nämna att det är precis samma maskin som Husqvarna TE610E. Det är den gamla modelen (1998-2004) med vanlig trottelförgasare.

Veckorna innan så hade den varit lite tjurig att få igång i bland, men den startade alltid efter några varv på startmotorn men en dag så var de helt dött.

Den startar inte på startknappen och de går inte att rulla i gång den.

Hojen får bensin och gnista.

Jag har tvångsmatat den med startgas och bensin och har man tur så hostar den igång i några sekunder sen dör den.

Jag har gjort följande: Rengjort förgasaren, byt tändstift, kapat av en bit utav tändkabeln och kollat om de var glapp. Försökt att få i gång den med nytt och starkare batteri utan att lyckas. Har jag missat någon utav de här ”basic” grejerna man ska göra innan man går vidare? Var snäll och berätta, jag börjar få slut på fantasi.

Jag tog en titt på gnistan och den såg ut att ”vandra” på stiftet. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva de men jag gör ett försök. I bland så var den längst ut på elektroden och i bland så var den längst in, den hoppade runt lite överallt på stiftet. Hänger ni med? Ska de vara så? (vilken korkad beskrivning)

De känns som om de är ett elfel någonstans. Men min lokala hoj-el-gurru är i Turkiet och kommer inte hem fören om 3 veckor.

När ställde du in ventilerna sist?
Har en likadan mc, och nu när ventilerna skall börja justeras så är den svårstartad!

Bump!

Ingen som har någon annan ide? Ingen som råkat ut för något liknande på någon annan hoj?

Om kamkedjan är sliten, kan hojen bli svårstartad då?

Ventilerna skall dubbelkollas på fredag, även kamkedje sträckaren för att se om kamkedjan är sliten. Sen är mina ider om vad för meckaniska fel de kan vara, sen måste jag in i elens flummiga värld. :gnissla

Last edited:
Går den inte på startgas så är det garanterat tändningsfel, taskig tändspole kan ge gnista i det fria men orkar inte gnista när stiftet utsätts för kompression.
Tänder den vid rätt tillfälle?, har ingen aning om hur det ser ut på just din hoj men kanske har någon krysskil gett sig på svänghjul el dyl så att den ger gnista vid fel tidpunkt.

Går den inte på startgas så är det garanterat tändningsfel, taskig tändspole kan ge gnista i det fria men orkar inte gnista när stiftet utsätts för kompression.
Tänder den vid rätt tillfälle?, har ingen aning om hur det ser ut på just din hoj men kanske har någon krysskil gett sig på svänghjul el dyl så att den ger gnista vid fel tidpunkt.

Hur ser en krysskil ut? Och hur vet man om den är trasig?

PS en sak till alla som läser tråden. Här kommer ett långt inlägg om vad jag gjort hitills. Alla ideer är välkommna!

--------------------------------------------------------------------------

Lång felförklarings text för jag har felsökt mycket och idéerna börjar ta slut

Så här dök felet upp.

Under några veckor så var motorcykeln svårstartad ibland, man fick nöta lite extra på startmotorn för att få den att hoppa igång, men den startade alltid. Tändstiftet höll på att bli dåligt trodde jag.

En dag när ja skulle ut och åka så kändes den trött och orkeslös, precis som om bensinen höll på att ta slut, den dog efter 300 meter. Jag putar tillbaks hojen till garaget, tar en titt på tändstiftet som inte ser nämnvärt slitet ut, men jag gör rent den och skruvar tillbaks den. Motorcyklen hoppar igång på en gång och jag åker iväg. Och den dör efter exakt 300 meter igen. Och nu är den död.

Jag har gjort följande

Gjort rent förgasaren

Byt tändstift

Kollat så tändstiftet har gnista

Klippt av en bit utav tändkabeln utifall de skulle vara glapp där.

Ljusterat ventilerna

Letat efter kabelbrott och kollat alla jordanslutningar och putsat upp dom, alla kabelskor har fått kontaktspray.

Tvångsmatat den med både startgas och bensin, har man tur så hostar den igång i några sekunder och sen dör den igen.

Byt batteri och kopplat in ett bilbatteri

Det går inte att springa igång den och kicken är bortplockad pga den ska tydligen göra mera skada en nytta. Jag saknar några drev för att kunna sätta tillbaks den bara för att prova om den går igång med hjälp utav den.

Det var allt än så länge...

Saker jag kommit fram till (tror jag)

Det känns som om startmotorn snurrar långsamt, ibland får den nämligen ett ryck och snurrar snabbt några varv för att sedan återgå till de långsamma stadiet som om batteriet skulle vara dåligt. Batteriet är inte dåligt för jag har provat med ett nytt bilbatteri, samma symtom kvarstår. Nu har jag plockat ned startmotorn för rengöring. Nya försök med den kommer att ske på Onsdag.

Teorier
En teori ang startmotorn är att min autodekomp har hängt sig i stängt läge. Är det en fungerande teori?

Och jag efterlyser folk som har bara någon ide eller likande erfarenheter, spelar ingen roll om den är långsökt eller inte, den kan vara värd att kolla upp, för min fantasi börjar ta slut och alla mekaniker och löst folk jag har pratat med kan inte ge mig mera idéer.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...