Husqvarna SM 510 R

För att vara en Husqvarna ser den ju faktiskt inte så dum ut. Det vita lär väl bli riktigt sjaskigt på nolltid misstänker jag. :D Skulle absolut kunna tänka mig en sån som andra hoj efter Husan :Bugar ...

SM 570 RR skrev:

En liten fråga så där bara. I senaste Supermoto Magazine som damp ner i brevlådan härom dan så hade dom en likadan bild (typ) på en Husky SM450R. Och din bild heter ju 05_SM450R.jpg så..... Innebär detta att 05'ans SM450R och SM510R ser lika dana ut eller.......:confused:

x

Det ÄR en 450 :fakta

Men 510n ser likadan ut. Kolla HÄR

Jag väcker upp en "gammal" tråd, för jag hittade inget vettigt när jag sökte..

Nån som faktiskt Har provkört nya Husky 510 nu?
(ej intresserad att höra om 450'n, sån har en polare redan)

Jag tänkte spana efter en beggad 05'a TE510 till våren nämligen,
och är lite nyfiken.
Sen kanske motardkit till den då....
(Jag älskar grusbus/offroad, vill inte ha motard-only då)

Ringde å hörde med Halvards om den "nya motorn".
Inga kända problem hitils, 450'n inkluderad.
Verkar hålla bra.
Den är lika "skottsäker" som 570'n enligt honom.

Jag är som sagt nyfiken på att höra från andra källor också
hur den är, kvalitén på motorn osv.

Ser även att SM570RR börjar finnas till skapliga beg-priser..
Men de är väl inget å köra i skogen med, dämparna är väl
gjorda enbart för motard, å kräver ombyggnad med fjäder osv för
att öht kunna bli följsamma i naturen, å de har väl kortare fjädringsväg ändåså...
Men den är förbannat sexig den hojen! :)

De har testat 510 i SMM nu med och de verkade gilla den ännu bättre än 450'n de testade innan även om den inte riktigt når upp till större hojar effektmässigt.

Har varit en del surr om ventilproblem på den nya motorn på ThumperTalk forumet. Dock verkar det röra sig i 1:a hand om 250/450 modellerna, som gissningsvis varvar mer, och om 04:or.
Kan ju ha med klantiga jänkare å skötsel å göra med ;)
05:orna har väl ändrade ventiler, har för mig att jag läst det någonstans!?

Tidiga kickmekanismer var det visst någe fel på som kunde ställa till rejält med skit men det har kommit en uppdaterat dito, plus att kicken är väl tom tillbehör på enduro/sm modellerna som levereras med elstart.

Har bara testat 450 crossen själv men den var riktigt trevlig :)

GrusDan skrev:
osv osv

GrusDan skrev:

Nån som faktiskt Har provkört nya Husky 510 nu?
(ej intresserad att höra om 450'n, sån har en polare redan)

Jag tänkte spana efter en beggad 05'a TE510 till våren nämligen,
och är lite nyfiken.
Sen kanske motardkit till den då....
(Jag älskar grusbus/offroad, vill inte ha motard-only då)

Ringde å hörde med Halvards om den "nya motorn".
Inga kända problem hitils, 450'n inkluderad.
Verkar hålla bra.
Den är lika "skottsäker" som 570'n enligt honom.

Jag är som sagt nyfiken på att höra från andra källor också
hur den är, kvalitén på motorn osv.

Ser även att SM570RR börjar finnas till skapliga beg-priser..
Men de är väl inget å köra i skogen med, dämparna är väl
gjorda enbart för motard, å kräver ombyggnad med fjäder osv för
att öht kunna bli följsamma i naturen, å de har väl kortare fjädringsväg ändåså...
Men den är förbannat sexig den hojen! :)
Jag har testat 510:an lite på en gata fram och tillbaka och jag VILL HA en sån! Går bättre än vad jag hade vågat hoppats på, smidig å fin kändes den på det lilla jag testade.

Sedan att finnish, utseende känsla etc slår alla andra märken på fingrarna gör ju inte saken tristare ;)

- Johan

mr_rockster skrev:
Jag har testat 510:an lite på en gata fram och tillbaka och jag VILL HA en sån! Går bättre än vad jag hade vågat hoppats på, smidig å fin kändes den på det lilla jag testade.

Sedan att finnish, utseende känsla etc slår alla andra märken på fingrarna gör ju inte saken tristare ;)

- Johan
Varför skaffar du inte en 450 isf?? Tycker det verkar lite halvkorkat att klassa ut sig ur 450 med bara 51cc eller vad det är... Finns bigbore kanske eller nåt??

Ja, det är lite lustigt val av Husqvarna själva också, å göra en på 501cc.
Jag tycker deras klassiker är 576cc... Gamla 510'an var ju förvisso
en klassiker också, å fint att de jubilerar över den, men 501cc kanske inte slår in
så hårt på marknaden idag, när det är kubikrace annars från de andra märkena,
eller tillbehör från fabrik som pumpar upp volymen.

Själv har jag inga tävlingsambitioner, så jag bryr mig inte om klasserna dock.
Sneglar mellan en Husky TE510 och en Husa FE650 -05 (beggad)...
(Finns det andra märken?? ;) )

Har inte lyckats klura fram nån bra kvalitétsinfo om nya Husa FE650 än heller.
Bara vad som ändrats, för att kvalitén ska bli bättre, blev den det?
Håller den bättre nu för en vanlig dödlig?

510 är väl förmodligen gjord för att platsa i E3 klassen i Enduro-VM,476-650cc fyrtakt.

GrusDan skrev:
Ja, det är lite lustigt val av Husqvarna själva också, å göra en på 501cc.
Jag tycker deras klassiker är 576cc... Gamla 510'an var ju förvisso
en klassiker också, å fint att de jubilerar över den, men 501cc kanske inte slår in
så hårt på marknaden idag, när det är kubikrace annars från de andra märkena,
eller tillbehör från fabrik som pumpar upp volymen.

Själv har jag inga tävlingsambitioner, så jag bryr mig inte om klasserna dock.
Sneglar mellan en Husky TE510 och en Husa FE650 -05 (beggad)...
(Finns det andra märken?? ;) )

Har inte lyckats klura fram nån bra kvalitétsinfo om nya Husa FE650 än heller.
Bara vad som ändrats, för att kvalitén ska bli bättre, blev den det?
Håller den bättre nu för en vanlig dödlig?
En husa från 03 eller nyare vågar jag påstå är minst lika problemfri som nåt annat jämförbart på marknaden. Finns redan några 05or till salu på enduromx :tummenupp

Åmotar´n skrev:
510 är väl förmodligen gjord för att platsa i E3 klassen i Enduro-VM,476-650cc fyrtakt.

Jopp det är den nog, men Husqvarna är minst lika aktiva inom Supermotard också,
med Eddie i VM-klassen.
De tutar förvisso vidare på "gamla motorn" med sin 630 verkar det som
ett år till, men sen då?
Ska de tvinga ner han till 450-klassen då?
Eller kommer det en "big bore" med "nya motorn" sen kanske?

Te510 går mycket bra den bara drar och drar i motorn. Det gäller att hålla i sig när man gasar :tummenupp Effekt mässigt så spöar den 525:or. Vill man få ut några extra kusar så rensar man ljuddämparen och höjer nålen 1 hack då går den bättre. Det har inte varit problem med 510:an det var några 250Te som ventilsätena inte var riktigt matchade men det är åtgärdat och det var nog bara några stycken som det hände på. I övrigt så är chassit på de nya qvarnorna mycket och bra fjädring osv en kanon hoj. Tänk bara på att det skilljer rätt mycket mellan en TE och en SMR i fjädring och chassi. I övrigt så blir det betydligt mindre skruva om du åker qvarna en husaberg. SÅ KÖP EN QVARNA

Grymt habegär efter en sån hoj. Kollade lite på den på mcmässan. Oslagbar finish. Plasten ser ju lackad ut men det kanske den är också?

Dock är torrvikten lika hög som XR650 enligt fabriksuppgifterna. 510 ser ju betydligt mindre ut än en XR men jag har å andra sidan inte sett dem tillsammans, bredvid varandra.

Coola Ola skrev:
Dock är torrvikten lika hög som XR650 enligt fabriksuppgifterna. 510 ser ju betydligt mindre ut än en XR men jag har å andra sidan inte sett dem tillsammans, bredvid varandra.

Det brukar vara bra skillnad mellan "fabriksuppgifter" och verkligheten.
Speciellt när det gäller Honda XR650 har det visat sig...

Husqvarnas vikt är med olja, glykol, bromsvätska mmmm alla europeiska cyklar är med alla vätskor utom bensin i. Husqvarnan väger 6kg mer än Yamahan tror jag det var... IAF men då har qvarnan elstart, yamahan har det inte. I enduro klassen väger dom snarlikt mycket. Så tro inte att den är tung eller klumpig

Supermoto skrev:
Varför skaffar du inte en 450 isf?? Tycker det verkar lite halvkorkat att klassa ut sig ur 450 med bara 51cc eller vad det är... Finns bigbore kanske eller nåt??
Jag sade att jag VILL HA, inte att jag ska ha. RR:en får hänga med ett år till iallafall. Sedan så har jag hört att det finns big bore kit till 510:an så det blir 570 eller något, har bara hört lite löst på ryktesvägen.

Å andra sidan så tror jag att jag skulle vara snabbare på en 510:a än min p.g.a. chassit, sedan tror jag inte den ligger långt efter effektmässigt heller. Har hört att den ligger på mer än 525:an å den ligger ju på en bite över 50...

- Johan

mr_rockster skrev:
Jag sade att jag VILL HA, inte att jag ska ha. RR:en får hänga med ett år till iallafall. Sedan så har jag hört att det finns big bore kit till 510:an så det blir 570 eller något, har bara hört lite löst på ryktesvägen.

Å andra sidan så tror jag att jag skulle vara snabbare på en 510:a än min p.g.a. chassit, sedan tror jag inte den ligger långt efter effektmässigt heller. Har hört att den ligger på mer än 525:an å den ligger ju på en bite över 50...

- Johan

Anders E hade 540cc i sin enduro läste jag nångång.
om det finns att köpa för svenssons är väl en annan sak...

Back