Husqvarna retro

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...nov0811-husqvarna-scrambler-concept-unveiled/

Jag är inte någon som skulle köpa VW's nya Beetle, eller Fords nya Mustang för att drömma om svunna tider, men den här tilltalar mig.

husqvarna-scrambler-1.jpg

Nej fy satan! Den var en riktigt otäck skapelse i mina ögon.
Vad ska man ha den till? Fulåka till korvkiosken?

Det är inte meningen att låta så frinig. Men tycker sällan att retro-skapelser blir bra (Ford GT40 är ett undantag, och nya Mini Cooper kan jag leva med). Denna tycker jag var tre snäpp värre än tex New Beetle (som är vidrig) och således en riktig styggelse!

Nej fy satan! Den var en riktigt otäck skapelse i mina ögon.
Vad ska man ha den till? Fulåka till korvkiosken?
Man måste väl inte fulåka?

King of Cool:
steve-mcqueen-husqvarna-01.jpg

Men orginalet såldes svindyrt och har inte så många hästar att det är något att åka på längre.

Om den där Scrambler:n skulle efterliknas gamla klassiska Husqvarna 250 Crossen så var de totalt fail... nog för att tanken och den perforerade ljuddämparen flörtar med klassikern men då är klassikern 100ggr "coolare" om man ska anv. den termen...

Ibland ska man bara låta vissa saker vara... :D

En original Husqvarna 250 cross behöver inte bli så dyr som Steve McQueens hoj, den såldes ju dyrt bara för de var hans och inte att den var speciellt unik i sig.

Om den där Scrambler:n skulle efterliknas gamla klassiska Husqvarna 250 Crossen så var de totalt fail... nog för att tanken och den perforerade ljuddämparen flörtar med klassikern men då är klassikern 100ggr "coolare" om man ska anv. den termen...

Ibland ska man bara låta vissa saker vara... :D

En original Husqvarna 250 cross behöver inte bli så dyr som Steve McQueens hoj, den såldes ju dyrt bara för de var hans och inte att den var speciellt unik i sig.
Sant, men den gamla hade 32 hästar och ändå inte gatlegal... Denna ska ju ha 110 hästar och gå att köra med på gatan.

Originalet är ju asball. 32 hästar tvåtakt i en lätt ram är inte fy skam. Det går nog att ha roligt på en sådan.
Nej, kopian hoppas jag stannar på ritbordet.
Jag får känslan av att den är byggd för smällfeta amerikanska gubbar som gillade Steve M i sin ungdom. Den ser ut att kunna ta typ 200 kilo gubbe utan problem med ballongdäck och stadigt chassi.

Om man vill ha en bushoj så är det väl bättre att köpa en Aprilia 550 motard eller något liknande (SVX eller SXV heter de väl).

Jag får känslan av att den är byggd för smällfeta amerikanska gubbar som gillade Steve M i sin ungdom. Den ser ut att kunna ta typ 200 kilo gubbe utan problem med ballongdäck och stadigt chassi.
100 kg svensk, men annars stämmer det bra :)

Jag gillar.
En modern motorcykel med eget tänk som gör den till en hybrid mellan fajter, scrambler, tracker och retard.
Designad med tydliga flirter med fornstora dar.

Rena retrofordon gillar jag inte.
Originalet fick sin storhet eftersom konstruktören gjorde så gott han kunde.
Retrokopiorna är tramsiga skapelser där konstruktören gjort en halvdan kopia.

Dock är retromaskinerna (nästan) alltid bättre än originalet.
Men det betyder inte att det är rätt.

Jag vill ha en. Känns som väldigt mycket av vad mc handlar om. Framtiden på mc kommer nog, för min del, att handla om att få se saker (toura) och att sladda omkring på grus utan att ha en renodlad off-road, vilket inte passar mig av en rad olika skäl. Kanske inte går att kombinera men är inte främmande för att ha en R1200R också.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien