Husqvarna Rödmyra -51

reke

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Hoj
1951 Husqvarna Rödmyra
Tjenare Sporthoj. Vi är ett gäng grabbar som tog ett projektarbete att restaurera och bygga ihop en gammal Rödmyra från -51. Enligt farsan så har han alla delarna, men de skulle behöva en rejäl uppfräschning. Något speciellt vi behöver tänka på? Vissa delar är ganska rost skadade, men överlag i ganska bra skick.
Alla tips och tankar uppskattas :)

Tack på förhand

citronsyra och vatten är bra enkelt sätt att få bort rost :tummenupp , varmt vatten accelererar processen.

Snäppet bättre blir nog elektrolys, men då får man bygga bad och ha en likströmssvets eller liknande och mecka ihop till elektrolysmaskin, zinkanoder krävs med så ganska mycket meck med det, själv aldrig testat elektrolysmetoden men finns massa på google om båda sätten :D citronsyra funkar finfint iaf

Det är samma hoj som jag har :)

Jag torkade den ren och tog olja på alla plåtdetaljer (alla alltså) för att skydda för mer rost. Anatar man får välja om man skall lacka den eller behålla originallack.

Om den inte har renoverats tidigare lär du åka på att byta ut alla gummidetaljer som tex fjädringen.

Bifogat

• IMG_3522.jpg
    IMG_3522.jpg
    230.7 KB · Visningar: 600
Vi hade tänkt att lacka om den. Fast då i samma färg som originalfärgen. Problemet är bara det att vi inte riktigt vet hur vi ska göra med mönsterna, på tex bensintanken.

Vi har nu stött på ett problem när vi skulle kolla motorn, transmissionslocket går ej att ta av, vi får ut de ca 4cm...men inte längre, så det vi undrar är om det är möjligt att plocka bort hela locket eller om det är gjort för att inte gå och ta ut längre?

Teknos mekhandbok, borde finnas på närmaste bibliotek.
Den finns det en kille som heter Anders strax utanför Falkenberg, han har mängder med delar, även nytillverkat.
Jag tror att Helmut fick hans nummer av mig tidigare, har själv lyckats tappa bort det men kan försöka få fram det om det intressant.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT