Husqvarna på g med elektriska motorcyklar.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Elscootern kan jag tänka mig lite pga "lättare vikt" och bra umpf från botten (mer praktisk på mindre fikarundor för mig).

Men en sak med denna eltrend. Precis som olja som resurs inte är evig, så... är inte möjligheten att producera batteri på denna nivå rätt begränsad?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Elscootern kan jag tänka mig lite pga "lättare vikt" och bra umpf från botten (mer praktisk på mindre fikarundor för mig).

Men en sak med denna eltrend. Precis som olja som resurs inte är evig, så... är inte möjligheten att producera batteri på denna nivå rätt begränsad?
Härligt också att det är ljudlöst om man ska ha scootern som brukstransport.

Jag vet inte hur begränsningarna ser ut på råvarusidan. Det forskas hela tiden på ny batteriteknik och batterikemi så jag tror det kommer gå sig till. Jag läste tidigare att det mesta av elbilbatterier går att återanvända vilket borde göra det mer hållbart.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ljudlöst är det i rymden...
Men ljudet de producerar inte låter gott så det är bra att dessa inte låter mycket. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ljudlöst är det i rymden...
Kika på BBC Four, "Everything and Nothing", avsnitt 2. Kort sammanfattat, det finns inget inget. Totalt ljudlöst kan det inte bli, men bli väldigt svårt för ljudvågor att röra sig.

Populärvetenskapligt förklarat @ https://www.sciencealert.com/sound-can-travel-through-space-after-all-but-we-can-t-hear-it

Ja, jag har träligt... och lär ta SH-paus ofta, meckar SQL (det jag hatar mest just nu) och Sex Sigma. När jag skjiiikej i jymden hör grannen det iaf! :gnissla
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ljudlöst är det i rymden...
Men ljudet de producerar inte låter gott så det är bra att dessa inte låter mycket. :tummenupp
Tack för info! Har aldrig varit i rymden så det visste jag inte. Ett träd som faller i skogen när ingen hör skapar bara vibrationer och inget ljud :tummenuppDet vet jag för jag har sett träd som har ramlat utan att jag hört det.

Tror jag börjar bli gammal och trött men jag uppskattar minst möjligt med ljud runt mig nu för tiden. Jag uppskattar fortfarande ljudet från förbipasserande motorcyklar med lagom hål i röret. Gillar motorljudet från motorcykeln i korta stunder när jag kör aggressivt, men efter nån mil så kunde det gärna varit lite tystare. När jag kör bana så gillar jag också motorljud, gärna radfyra. Njuter mer av den meditativa frihetskänslan känslan i att köra motorcykel på gata. Tycker ljudet från vår Nissan Leaf är ganska behagligt. Nästan helt tyst när man cruisar och sen ett lågt vinande ljud när man "brassar satan". Har en elektrisk downhillcykel/moped på 750w som är riktigt härlig att glida runt med på fina traktorvägar. Ser fram emot elektrisk motorcykel när räckvidd och eller laddhastighet/nätverk är tillräckligt bra för mitt behov.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Six Sigma brukar "vi" inom kvalitetsbranschen säga för att inte bli ytterligare porrskadade.
Kärt barn, "Sex stigma" funkar också. Själv undvek jag att bli bältad i ämnet i mitten av 90-talet. Statistik är inte mitt kall, kurserna på Ericsson var dock tyvärr obligatoriska. Nuvarande arbetsgivare har inte haft det i sitt vokabulär. Fick till det iaf, precis som jag fick till min först riktiga moppe (bara för att komma in på Husqvarna) med Flinta-motor trots att jag använde ett svänghjul för rem på primärtransmissionen istället för kugg. Brum brum, så spann den baklängdes!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top