Husqvarna och Yamaha - vilken är original, vilken är kopia?

Vilken skulle du vilja äga?

• Antal röstningar
    0

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
I november förra året på EICMA-mässan i Tyskland visade Husqvarna de två konceptmodellerna Svarta pilen och Vita pilen (längst till vänster och höger på bilden). Är inte Yamahas nyligen lanserade XSR 700 väldigt lik i alla fall Svarta pilen? Vilken av de tre skulle ni helst äga?

Bifogat

• husq_yam.jpg
    husq_yam.jpg
    444 KB · Visningar: 391
Last edited:
öh tycker du, visst siluetten dvs formen e la lik, men ramen å allt e ju helt annorlunda, jag hade iaf valt Husqvarnan iaf. men snygga e de fan inte :P

vet ej vilken som är bäst prestandamässig men jag hade tagit yamman för den är minst ful, inte snygg men minst ful

Vadå lika, jag ser inte ett pennstreck som överensstämmer mellan husqvarnan och yamahan? (visst, båda har runda hjul, styret framtill och sadeln ungefär på mitten...)

Men, om jag kostnadsfritt skulle vara tvungen att välja så skulle det ändå bli husqvarnan: Perfekt att ställa undan i 25 år och sedan sälja den för hiskeliga pengar när de uppnått kultstatus. De få som kommer bli sålda på öppna marknaden kommer troligen bli ombyggda till mer tilltalande utseende eller sänkas i en sjö någonstans när de visar sig osäljbara 2år efter lanseringen då nyhetens behag gett sig.
Hiskeligt ful är den, nästan som BMW:s legendariska K1...

Men vad säger ni, vitpilen men med 701 supermotomotorn vore ju en dröm. Stentuff.
Husqvarna_Vitpilen_front_right_small_b632d9d884.jpg

Edit: Svartpilen är ju minst lika grym den.
Husqvarna_Svartpilen_front_right1_small_0e2a27ac41.jpg

Last edited:
Som designfreak skulle jag kunna skriva mycket, men tror det som är sagt i stort sett räcker. Var ser du likheterna? Jag var på EICMA i november förra året. Grymt kul med mycket nyheter som R1:an, Kawasaki H2, Honda RC213V-S och dessa koncept. Men EICMA är i Milano, tysklandsmässan kallas Intermot. Inte min typ av hoj men dessa är väl inget vidare designmässigt. Husqvarnakoncepten har typisk Kiskadesign med enkla grundformer, platta ytor och tydliga radier, vilket jag inte tycker passar på en retrohoj.

Last edited:
Finns inga likheter mellan Yaman ä Qvarnorna, utom möjligen ljud dämparen på vita pilen å Yaman... Båda är trattformade...

Jag skulle valt Qvarnorna alla dar i veckan... Men svåra är vilken av dom...:hihi

Svartpilen är ju inte lika påhoppigt apful på grund av att allt är svart...
MEn jag vill alltid ha fler hojar i garaget, så slipper jag betala kan jag ta vilken som helst av dem. :hihi

Både vitpil och svartpil är genomjobbade designer som är snygga. Personligen spyr jag dock på alla som monterar TKC80 på en gathoj och ger den ett nytt namn så vitpilen får det bli.

Visst är det 390-motorn som Qvarnorna kommer med? Vore kyligare med 690...

Jag tycker de är ruskigt snygga. Ska lätt köpa svartpilen när den kommer om de nu inte ändrar för mkt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka