Har själv en Husqvarna 125, SMS.
Det sitter en strypning i röret, en stor jävel ungefär i mitten som man precis kan se om man lyser in med ficklampa. Finns säkert ännu mer strypningar, mynning? osv men kör med trimmrör nu så har inte direkt brytt mig i originalrörets strypningar.
Har nu ett HGS trimrör (inga strypningar) med någon konstig (troligtvis inte original) ljuddämpare.
Går som ett syk, gasreser å har sig. Enormt stor skillnad jämfört med originalröret. Kan dock inte köra den fullt ut på dom höga växlarna eftersom den tokvarvar. Måste köpa nytt bakdrev nu!
Munstycket som satt i på min är 120, tror det är större än original men kommer ändå byta till 125 nu när jag har trimm på den.
Original fick jag upp den i 130km/h, har inte testat topphastighet med trimmet men nog borde det bli skillnad eftersom jag märker så stor skillnad när jag bara far omkring å kör sakta..
På din fråga så, JA det är nödvändigt att byta munstycke om du vill vara säker (säker kan man alldrig vara men..) på att den inte skurar. Har inte så stor koll, går säkert att pilla på nå skruvar å så men munstycke är nog det bästa. Även drev bak till nå mindre kanske kan vara bra..
Sen tycker jag du ska köpa KTM. Dom är mycket råare