husqvarna eller suzuki?

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
zx6r -95
ja va å kollade på en husqvarna wr 250 -86 för ett par dar sen men den va lite för risig för att den skulle va intressant. nu har ja tittat på lite andra hojjar som verkar intressanta. vilket är bäst att satsa på, en husqvarna wr 250 sent 80-tal eller en suzuki rmx samma årsmodell?

Jojjen skrev:
ja va å kollade på en husqvarna wr 250 -86 för ett par dar sen men den va lite för risig för att den skulle va intressant. nu har ja tittat på lite andra hojjar som verkar intressanta. vilket är bäst att satsa på, en husqvarna wr 250 sent 80-tal eller en suzuki rmx samma årsmodell?

Man ska ha hjärta och kärlek för en sådan hoj. Oavsett modell, om man ska åka -80 talare i skogen. Ingen av dom är ett "Bra" köp.

I ungefär 10 år går det att köpa pirat delar. Kolvar, plast osv. Sedan är man hänvisad till dyra orginaldelar. Om det överhuvud taget går att få tag på delar. Ganska generalliserat av mig. Men lite så är det faktiskt.

En gamal hoj kan vara i riktigt bra skick och gå fort. Men ALLA hojar går sönder för eller senare.

Mats757 skrev:
Man ska ha hjärta och kärlek för en sådan hoj. Oavsett modell, om man ska åka -80 talare i skogen. Ingen av dom är ett "Bra" köp.

Ja vill bara ha en billig hoj som ja kan åka lite me i skogen, åka på crossbanan nån gång ibland och köra me på vintern så ja tror det räcker med en hoj från sent 80-tal. eller är det bättre att lägga till nåra tusen och få en lite nyare hoj?

ja har hittat en fin husqvarna wr 250 -87 som verkar bra. den har tydligen nån avgasventil som gör att motorn gick bättre. 10800:- ville köparen ha men det borde gå att pruta lite på :tummenupp

Ja har hört runt lite och det verkar vara relativt lätt att hitta delar till en sån hoj till ett vettigt pris. ja vet inte hur priserna är jämfört med en japansk hoj. nån som vet?

Last edited:
Jojjen skrev:

Ta bort en nolla så kanske den är värd det, eller,,, nej, det är den inte.
För tio- tolvtusen spänn kanske du får en 250 runt årsmodell 95. Naturligtvis är det japs som gäller i de där prisklasserna/årsmodellerna.

Köpte en Kawwa 250 91a för 7 000 i BRA skick.
Startar alltid på första kicken enda som behövdes byta var några lammeller.
Går helt perfekt inga deffekter fick med 1 extra fälg med ett rätt okey isdäck.

Så 10 800 för den låter vällldigt dyrt.

Freddola skrev:
Så 10 800 för den låter vällldigt dyrt.
Men man får med en massa reservdelar. det bästa var att det följde med extra fälgar med däck.
dom tänkte jag skruva i skruvar i eller trycka dit bildubb och köra me i skogen på vinterhalvåret. vilket är bäst?

86an ja kollade på ville han ha 8600:- för och den var inte i fint skick.

ja har kollat runt på blocket och ja hittar inga hojjar i de priserna ni nämner

Freddola skrev:
Köpte en Kawwa 250 91a för 7 000 i BRA skick.
Startar alltid på första kicken enda som behövdes byta var några lammeller.
javisst, men ja vill inte behöva fixa nånting på den. ja vill bara kicka igång den och köra. och så står väl
en enduro lite högre i pris än en cross samma årsmodell?

Jojjen skrev:
ja har hittat en fin husqvarna wr 250 -87 som verkar bra. den har tydligen nån avgasventil som gör att motorn gick bättre. 10800:- ville köparen ha men det borde gå att pruta lite på :tummenupp
För mycket för en så gammal hoj. Max 4-5 tusen skulle kanske jag kunna tänka mig är vettigt för en sån.

Själv skulle jag nog satsa på att hitta en hyfsad RMZ 250 från mitten av 90-talet. Eller kanske någon Honda XR.

kasnske 125? dom 'r relativt biliga och för 14-16 får du en hyfsad ny, mycket biligare delar också. effekt mässig på en gammal 250 och en 125 i 97-00 är nog inte så stor skillnad

Jojjen skrev:
Ja vill bara ha en billig hoj som ja kan åka lite me i skogen, åka på crossbanan nån gång ibland och köra me på vintern så ja tror det räcker med en hoj från sent 80-tal. eller är det bättre att lägga till nåra tusen och få en lite nyare hoj?

Ja har hört runt lite och det verkar vara relativt lätt att hitta delar till en sån hoj till ett vettigt pris. ja vet inte hur priserna är jämfört med en japansk hoj. nån som vet?

Jag sålde min husqwarna 250 -95 för 9000:- ock det var med skapliga dubbdäck! men det e klart jag ville ju bli av med den! men hur som helst så tycker jag att priset du nämner låter väldigt högt :rolleyes:

Jojjen skrev:
Men man får med en massa reservdelar. det bästa var att det följde med extra fälgar med däck.
dom tänkte jag skruva i skruvar i eller trycka dit bildubb och köra me i skogen på vinterhalvåret. vilket är bäst?

86an ja kollade på ville han ha 8600:- för och den var inte i fint skick.

ja har kollat runt på blocket och ja hittar inga hojjar i de priserna ni nämner

javisst, men ja vill inte behöva fixa nånting på den. ja vill bara kicka igång den och köra. och så står väl
en enduro lite högre i pris än en cross samma årsmodell?

www.enduromx.com

Det är de som gäller om du ska ha cross/enduro..

Stolten skrev:
www.enduromx.com

Det är de som gäller om du ska ha cross/enduro..
ja har kollat där och det finns 2 st suzuki rmx 250 -89 för 10000:- men det är lite för långt till dom.
det är bara halva avståndet till husqvarna 87an för 10800:-
jämför man med hojjarna på enduromx så tycker jag den verkar stå ganska bra i pris

jag pyntade 12000 för en Sukka rmx 250, pedantiskt skött. Fick me en hel del delar också. Så som 2 vinterdäck och ett sprojlans bakdäck(sommar). Piratdelar är det inga som helst problem att få tag i, däremot så vet jag inte hur det är med 80-talare. Är nog svårt att komma undan billigare om du ska ha en vettig hoj.

EDIT: Grävde visst upp en tråd märkte jag.;P

Det bästa kan nog vara att försöka hitta en så "ny" hoj som möjligt, men
för den prisklassen kan det nog vara bättre med en någorlunda fräsch 90 istället för en halvkass 93.
Skruva blir det hursomhelst mer eller mindre!
Lycka till. :)

Har en kawwa 250 kx 90a.
Start alltid på första kicken, ibland andra för mig.
Går bra och är i bra skick för att vara så gammal.
Motorn är framförallt mycket fin vilket är rätt relevant.

Har 1 extra framfälg med skiva o isdäck på.
Samt 1 extra hemmagjort isdäck backdäck som har grymt bra fäste.

Bytt kopplingslammer (orginal) o olja precis. Ska ha kvitto på det nånstans .

Den får du för 10 000 evetuellt billigare vid snabb affär.

Skicka pm för info.
Har video snutt från i vintras samt kan ordna bilder

Bara att komma och provköra när du vill :)

Last edited:
håller fullständigt me, köp inge äldre än 90 i alla falll. finns massor av crossar runt de årtalet till hyfsade priser.
sen kan man ju alltid pruta rätt mycke på såna gamla hojar. skulle no satsa på en 250 kawa eller zukka. honda är ju alltid bra.
husqwarna den modellen,då blir de nog en del mecka skulle ja tro. Men de får du iförsig säkert göra i vilket fall som hellst när du ska han en så pass gammal hoj.. får räkna men ungefär 50% köra sen 50 meck..
hehe fast är ju de som är så härligt me cross.. finns en anledning till man bytte till sporthoj..

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka