Tror du ha rmissat hela poängen med ABS.
Din kommentar är ungefär i samma stil som att säga: Tack och lov! En bushoj ska inte ha några djäkla bromsar... Till en hoj utan.
ABS räddar mer liv, och alla hojar borde ha dem.
Detta i sig skulle göra att många olyckor och skador skulle kunna undivikas.
Gör tillverkaren rätt så kan man stänga av den, eller göra ungeför som KTM.
Dvs att du kan nästan göra en "stoppi" (ursäkat stavningen) men hjulen låser sig aldrig helt + att den naturligtvis går att stänga av då man så önskar.
Jag tror att du missat poängen med en bushoj.
Jag har aldrig sagt att abs är dåligt, och jag är helt övertygad om att abs räddar liv som du säger. Men abs dödar körglädjen, jag vill inte ha en abs som tillåter nästan/lite stoppie eller ens mycket stoppie.
Och hur säkert är det med en avstängningsfunktion på en abs? När du ska panikbromsa så riskerar du:
1.) Att ha stängt av den men inte veta om det så du nyper in bromsen maximalt i tron att abs ska göra jobbet men eftersom du stängt av den så slutar du på marken och glider utan kontroll in i hindret.
2.) Du har inte stängt av din abs men i paniken så vet du inte om abs är avslagen eller påslagen och du vågar helt enkelt inte nypa in bromsen ordentligt.
För övrigt så kommer du leva ännu säkrare i en bil med fyra hjul än på en mc med abs så jag tycker du ska sluta köra hoj och börja köra bil istället så kanske du räddar ännu fler liv.