[Husqvarna 701] Motorlampa lyser efter starthjälp.

FreddyM

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2019
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna 701 Supermotard
Batteriet är lite dåligt på min hoj. Så efter att jag hade igång tändningen för länge innan jag startade den så var den stendöd.

En kille såg att jag var i nöd och erbjöd starthjälp från sin bil. Den gick igång, men i något slags felläge. Vägen hem kändes det som att jag var 15 år gammal igen och körde min otrimmade 50cc CPI utan varken fartvind eller acceleration.

När jag var tillräckligt nära pojkrummet så slog jag av moppen, väntade en stund, och slog på den igen. "Felläget" var nu borta och jag var återigen myndig med tungt MC-kort.

Men nu lyser motorlampan! Jag tog ur batteriet och la det på laddning under dagen, återinstallerade det, tappade bort en skruv till batterifästet och startade: motorlampan lyser ännu.

Den känns normal, som tidigare, märker ingenting konstigt med den. Vad tror ni kan ha hänt?

Mvh

EDIT: Det är en Husqvarna 701 -17 SM.
 
Batteriet är lite dåligt på min hoj. Så efter att jag hade igång tändningen för länge innan jag startade den så var den stendöd.

En kille såg att jag var i nöd och erbjöd starthjälp från sin bil. Den gick igång, men i något slags felläge. Vägen hem kändes det som att jag var 15 år gammal igen och körde min otrimmade 50cc CPI utan varken fartvind eller acceleration.

När jag var tillräckligt nära pojkrummet så slog jag av moppen, väntade en stund, och slog på den igen. "Felläget" var nu borta och jag var återigen myndig med tungt MC-kort.

Men nu lyser motorlampan! Jag tog ur batteriet och la det på laddning under dagen, återinstallerade det, tappade bort en skruv till batterifästet och startade: motorlampan lyser ännu.

Den känns normal, som tidigare, märker ingenting konstigt med den. Vad tror ni kan ha hänt?

Mvh

EDIT: Det är en Husqvarna 701 -17 SM.
Den är slut bara att kassera på metall återvinningen, ktm håller inte längre. Du vet att du har en ktm690 med annan plast.
Skämt å sido en del koder måste återställas med instrument hos åf.
 
Som moddlaren skriver så är det samma hoj som KTM, och jag har upplevt liknande symptom på min 1290 när jag haft dåligt batteri förutom att jag aldrig hamnade i "limpmode".

I mitt fall tändes motorlampan när jag försökte starta hojen med ett klent batteri. Jag bytte då till ett nytt batteri, men motorlampan fortsatte lysa. Eftersom jag är så badass™ så struntade jag i det och körde en sväng ändå och efter ett par mil och ett par omstarter så släcktes lampan.

Observera att detta endast är en beskrivning av hur det funkade för mig. Jag tar inget ansvar för om du gör samma sak och motorn bestämmer sig för att rasa.
Det kan också vara så att det måste återställas med instrument, som @moddlaren skriver.
 
Var bilens motor igång när du fick starthjälp?
 
Kan vara emmissionsrelaterat och då brukar det vara fem felfria starter så släcks lampan
 
Tror också på x antal starter/körcykler. Går den bra så hade jag kört vidare i några veckor. Har den inte släckts då får man åka in till en handlare.
 
Är det röd motorlampa är det illa illa och man ska inte köra en meter till, är den orange är det emmissionsrelaterat
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top