Husqvarna 610 som motard?

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Vad är det för sevice intervall på dessa?
Hur mycket motor olja"
Dubbla olje pumpar??

Nån som vill hjälpa en ovetande :D

har sökt bland tidigare inlägg men men....
 
suntrip skrev:
Vad är det för sevice intervall på dessa?
Hur mycket motor olja"
Dubbla olje pumpar??

Nån som vill hjälpa en ovetande :D

har sökt bland tidigare inlägg men men....

Har en TE610 -00, den utan elstart, samma motor som TC men med 6 växlad låda.

1,6l olja och oljepump (som kom först -00)
Enligt boken är det 30h ventilspel och 10h olja.

-Kalle
 
suntrip skrev:
Tackar måste väl finnas fler som kan tala om för mig hur bra deras husqvarna är?

Hur bra den är beror på vem som har haft den innan.
Är det aldrig bytt olja på den är det inte så bra... :rolleyes:
 
SM 570 RR skrev:
Hur bra den är beror på vem som har haft den innan.
Är det aldrig bytt olja på den är det inte så bra... :rolleyes:


Det förstår jag med :fatta!
Men om man skulle jämföra underhålls behov på en husaberg 650 och en husqvarna 610 ???? vilken kräver minst? eller är de rent av lika???
 
Om det är samma förhållanden för båda så går TEn betydligt längre.
 
suntrip skrev:
Det förstår jag med :fatta!
Men om man skulle jämföra underhålls behov på en husaberg 650 och en husqvarna 610 ???? vilken kräver minst? eller är de rent av lika???

En Husa 650 och Qvarna 610 är ju totalt olika maskiner iofs, Husan en rejsmaskin medans Hva 610 är rätt så pendlaranpassad.
 
Coola Ola skrev:
En Husa 650 och Qvarna 610 är ju totalt olika maskiner iofs, Husan en rejsmaskin medans Hva 610 är rätt så pendlaranpassad.

TE/TC pendlaranpassad? :confused: :va
 
Coola Ola skrev:
En Husa 650 och Qvarna 610 är ju totalt olika maskiner iofs, Husan en rejsmaskin medans Hva 610 är rätt så pendlaranpassad.


Menar du en 610s så kanske men en TC är lika opendlaranpassad som en Husa, minst.

Problemet med att bygga motard av en 610 är först och främst gaffelkronorna som är för täta och gör att däcket går i gaffeln vid packboxarna. Detta leder till att gaffeln så småningom måste bytas, iaf de yttre benen. Dyrt.
Komma runt detta problem är enkelt men dyrt. Gaffelkronorna måste bytas till bredare sådana.

I övrigt är hojen lysande som motard för den som kan ta hand om den...

Daniel...
 
ypvs skrev:
Menar du en 610s så kanske men en TC är lika opendlaranpassad som en Husa, minst.

Problemet med att bygga motard av en 610 är först och främst gaffelkronorna som är för täta och gör att däcket går i gaffeln vid packboxarna. Detta leder till att gaffeln så småningom måste bytas, iaf de yttre benen. Dyrt.
Komma runt detta problem är enkelt men dyrt. Gaffelkronorna måste bytas till bredare sådana.

I övrigt är hojen lysande som motard för den som kan ta hand om den...

Daniel...


Jag är lit eny på detta men finns det verkligen 610s ??
 
suntrip skrev:
Jag är lit eny på detta men finns det verkligen 610s ??

TE 610E heter den grushojen som dom gjorde ungefär som en LC4(eller motsvarande) det som skiljer mot TC/TE är motor(elstart, katalysator?) och diverse annat.

TE/TC 610 är tävlingscyklar, TE, enduro och TC, cross. inga större skillnader förutom växellåda. -01 eller 02 bytte 610 namn till 570 men kubiken är densamma, min 610 är iaf på 570cc

Sen SM/SMR osv är motardversionerna av dessa, SM570R gissar jag på är motsvarigheten till den lite lugnare TE-E hojen medans SMR570R är anpassad för bana.
 
tv kalle skrev:
TE/TC 610 är tävlingscyklar, TE, enduro och TC, cross. inga större skillnader förutom växellåda. -01 eller 02 bytte 610 namn till 570 men kubiken är densamma, min 610 är iaf på 570cc

Sen SM/SMR osv är motardversionerna av dessa, SM570R gissar jag på är motsvarigheten till den lite lugnare TE-E hojen medans SMR570R är anpassad för bana.

Skillnad på TE/TC= Fjädring. Växellåda. Avgas. Förgasare. Kam. mm .
SMR kan liknas crossmodellen och inte något annat och är klar för bana såsom
RR :fatta!
 
ypvs skrev:
http://www.racing-unlimited.de/sites/motos/SMS610.htm

Detta är en 610s och är en komplett skithoj men strunt samma.
Ang TC/TE så är allt ok utom problemet med gaffeln som är dyrt att åtgärda.

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Komplett skithoj kan jag inte påstå att det är.. en sm610s med borttagna katalysatorer och ombestyckad och öppnad luftburk går nästintill identiskt som en XR650 med k&n filter(öppnad luftburk) ombestyckad och slipon. Sen så är fjädringen helt ok då man slipper hålla på att ställa om som på en svampig offroad. Precis som det stod i artikeln det länkades till tidigare är den grymmt skön att köra, nästan helt utan vibrationer och jämnt och fint register. :)
 
McGee skrev:
Komplett skithoj kan jag inte påstå att det är.. en sm610s med borttagna katalysatorer och ombestyckad och öppnad luftburk går nästintill identiskt som en XR650 med k&n filter(öppnad luftburk) ombestyckad och slipon. Sen så är fjädringen helt ok då man slipper hålla på att ställa om som på en svampig offroad. Precis som det stod i artikeln det länkades till tidigare är den grymmt skön att köra, nästan helt utan vibrationer och jämnt och fint register. :)

Ren skit.
Slipper hålla på att ställa om fjädringen??? Vad snackar du om.
Du KAN inte ställa om fjädringen på den och "grundinställningen" är skitdålig.
Detta är tillråga på allt bara EN del av vad som är dåligt med denna hoj.
Annat är motorkaraktär (som inte finns) i originalutförande. Omständig som fan att trimma/bygga om för den som vill göra det. Det är en dålig lekhoj vilket är nästan fantastiskt med tanke på att det ska vara en motard osv, osv.
Jag har haft betydligt roligare på motardade XT´s än på de 610´or jag kört.

Och visst den går mjukt och fint men det gör den inte till en bra motard vilket är utgångspunkten för mig när jag menar att det är en skithoj. Alltså:
Inte en (total) skitmotorcykel utan en skitmotard.

Och, med detta menar jag inte att det bara är agressiva racehojar som är bra utan ex en 640 är en mycket bra hoj, en xr med lite hårdare framfjäder är en mycket bra hoj men en 610s kommer aldrig att bli en bra motard.

Hyfsad hoj för nåns farsa (eller morsa) att glida till jobbet på får jag dock erkänna att det är. Iaf om de åker mest stadstrafik.

Daniel...
www.supermotard-racing.com

ps. jag har faktiskt kört dem en hel del och dessutom jobbat med dem (jobbar som hojmek) och jag sågar ej hojar (speciellt motarder) lättvindligt .ds
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top