Husqvarna 570 skadad..elleeer

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
Man börjar så smått läka ihop i kroppen och börjar fundera på ny en cross. Har bara haft problemfria Yamaha 400 och 426:a och är på väg att köpa en 450..men... Dom är ju så himla japanskt tråkiga. Har kännt rappet i JL VM-hoj, när han körde Qvarna. Men den va knappast original :D Har även kört en 570-01:a, vibrerande djävla best med ett grymt chassie. Hur skiljer sig 01:an mot 02:an? Finns det nånn bra hemsida eller nånn som kan det utantill? Är litta sugen på en 570-02:a. E det så att huvudet tog mer skada än resten i vurpan eller är verkligen en 570 nått att ha? Åsikter önskas men jag är inte intresserad av Husa eller KTM.

Jag har testat en 570tc-02 lite på grusväg och en stor åker bara. För mig som inte är någon elitförare så kan jag lugnt säga att den var FÖR mkt. Det var hojen som körde med mig en runda och inte tvärtom som det brukar vara :D . Kort sagt så gick den som ett skållat h*lv*te. Är man grym på att åka cross och bara ska leka så är det nog en bra hoj, ska man köra fort finns det bättre.
Även om jag inte behärskar min Husa heller så är den enklare att köra/åka fort med helt klart.

Prova TEn då, den går snällare (före halva rullen :rolleyes: )
Mycket lydig, till och med i skogen.
Provköra är enda rådet.

Motulen skrev:
Hur skiljer sig 01:an mot 02:an?

Jag har för mig att dom byter till japan (läs mikuni eller kehin) förgasare istället för dellorto
och ny kolv med högre komp.

Motulen skrev:
Man börjar så smått läka ihop i kroppen och börjar fundera på ny en cross. Har bara haft problemfria Yamaha 400 och 426:a och är på väg att köpa en 450..men... Dom är ju så himla japanskt tråkiga. Har kännt rappet i JL VM-hoj, när han körde Qvarna. Men den va knappast original :D Har även kört en 570-01:a, vibrerande djävla best med ett grymt chassie. Hur skiljer sig 01:an mot 02:an? Finns det nånn bra hemsida eller nånn som kan det utantill? Är litta sugen på en 570-02:a. E det så att huvudet tog mer skada än resten i vurpan eller är verkligen en 570 nått att ha? Åsikter önskas men jag är inte intresserad av Husa eller KTM.
Du kan tydligen få bort en hel del av vibrationerna genom att balansera veven. Kostar inte många kronor heller...

Annars. Toppenhoj! Bra motor, bra chassie, snygg.

- Johan

mr_rockster skrev:
Du kan tydligen få bort en hel del av vibrationerna genom att balansera veven. Kostar inte många kronor heller...

Annars. Toppenhoj! Bra motor, bra chassie, snygg.

- Johan
Har du nånn aning om vad en 570 väger? Ser lite tung ut, men snygg är den.

Vet inte exakt. De brukar ju uppge lite mer ärliga siffror än många andra tillverkare... De KÄNNS iaf jävligt smidiga och lätta när man kör de tycker jag iaf..

- Johan

mr_rockster skrev:
Vet inte exakt. De brukar ju uppge lite mer ärliga siffror än många andra tillverkare... De KÄNNS iaf jävligt smidiga och lätta när man kör de tycker jag iaf..

- Johan
Ok, tack för hjälpen. Har hittat ett objekt som jag ska köra och titta på. Är det nått specielt jag ska kolla? Har hört mycket om spruckna svingar och ramar. Gäller det även nyare Qvarnor? Hur e det att hitta motard fälgar till 570. Tycker det dräller av fälgar till KTM och Husor men sällan till Husqvarnan. Kort sagt, är det nått på 570 som jag ska kolla upp extra. Förutom dom sedvanliga sakern på en cross.

Det är stor skillnad på 01'an och 02'an (har en av varje).

-Det är olika förgasare. 02'an's förgasare är mycket bättre, den går lättare (01'an har en tendens att "suga fast" på halv gas). Har en bättre accpump (men som är känsligare för smuts)
-Förgasaren på 01'an kan hoppa av när cyklen "slår baklänges" (konstuerat så av nån dum anledning...??) 02'an sitter fast bättre.
-02'an har lättare svänghjul (enl uppgift 0,5kg!!) Det gör att 02'an är mycket aggresivare och varvvilligare, medan 01'an är mer som "en traktor".
-02'an har lite högre bakram (märks inte så mkt..)

Kort sagt rätt olika hojar... men har själv inte riktigt kommit fram till vilken jag gillar bäst... :D

Man kan väl säga att det är riktigt bra drag i dem, mer än de flesta pallar med iaf. De är rätt annorlunda än japsen iaf... Den går som en missil på rakorna, där många andra får styrvobbeltendenser, men jag kan ta fler innerspår med dessa än med de 250 2t jag hade innan. Men kilona och hk tar ut sin rätt i underarmarna. Antingen älskar man den, eller så hatar man den...
Sandbana + Piggförare = :banana
Sandbana + Tröttförare = :brinnerup

Vid köp:
Eftersom det är lätt att byta olja, och det finns smörjnipplar till länkaget bör en ansvarsfull ägare bytt/smörjt typ var annan/tredje gång... fråga...
De är överdimentionerade i motorn (576cc...) vilket gör att de går rätt lugnt (jfr 450 hinda) och därmed bör de inte går sönder speciellt ofta... Så sålänge oljan är bytt = helt ok.
De kan börja vibrera en del efter ett tag, men det går att balansera vevpartit med jätte bra resultat!
Jag är nöjd med mina, inga problem med dem som inte varit "handhavande fel"!
Lycka till!

+ uppdaterad fjädring.mm

Dom flesta fälgar passar, det är bara distanserna som behöver justeras och ev distans till skiva/drev.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti