Husqvarna 570 el. 510

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
Har bestämt mig för att börja köra bana nästa säsong (har aldrig provat förut men det ser j..vligt roligt ut) och försöker därför sälja Hondan till förmån för en mer lämplig "banhoj".

Det kommer att bli en Husqvarna men sen är jag mer osäker. Tänkte eftersom detta blir min första banhoj är det kanske dumt att lägga ut en massa pengar på att köpa en sprillans 510 när en 570 kanske funkar lika bra att köra/krascha in sig på. Har inte provat någon av dom men någon annan här kanske kan berätta hur mycket som skiljer dom åt?

Pratade med Halvards som påstod att det var stooor skillnad chassimässigt mellan 570 och 510 (till 510´ans fördel). Någon?

En sista sak, gjordes det några särskilda uppdateringar på 570´n mellan 01 och 04 som gör att man bör välja en årsmodell före en annan? (bortsett från att 04án är nyare än 01án:rolleyes: )

/Jocke

Måste hålla med Halvards. 570 kör med det gamla chassit medans 510:an har det nya chassit. 510:an är grymt mycke mer lättsvängd.
Men det beror oxå på vad du ska köra på för banor. Är det stora banor så är 570 bästa valet, för den är stadig och kursstabil. Men är det små banor så rekommenderar jag att köpa 510 eller 450, för dom slänger man runt hur lätt som helst.
Hållbarhetsmässigt så är dom väldigt lika, men 570 är ett strå vassare pga att den har längre slaglängd + rostfria stålventiler som nästan håller för evigt. 510:an varvar betydligt mycke mer eftersom den har 67mm slaglängd 570 har 78mm. Men 510:an håller inte dåligt, utan det är för att 570 är nästan skottsäker motor.
Sen ska det sägas att 450/510 har ballansaxel medans 570 inte har någon ballansaxel.
Reservdelar ligger väldigt bra till i pris. till 570 finns inte plasten som pirat så den kostar mer att köpa ett helt kitt till.

Sedan nyttiga uppdateringar för modellerna.
510 fick keihin förgasare 05 (tidigare hade den mikuni). 06 fick den större ventiler och högre komp i motorn. även större gafflar 50mm mot för 45mm.
570 02 fick den mikuni förgasare (stor uppdatering mot för dellorto som satt innan) fick även högre komp i motorn. Har för mig att dom även uppdaterad kopplingen.
Men för varje år som gått så har båda modellerna fått förbättringar lite här och där.

Skulle jag välja hoj, så skulle det stå mellan en 570RR och 510:an.

Tack för ett givande svar!
Ja, Halvards har riktigt bra koll och jag tvekar inte en sekund på att det han säger stämmer, men frågan är ju om skillnaderna (chassi) mellan 570 och 510 är något en nybörjare (jag) märker/bryr sig om?

Hur banorna runt om i Sverige ser ut har jag inte en aning om, dock så ligger nog Örebro närmast till hands och det blir väl där jag kommer att köra mest.

Ok, nu har jag knåpat ihop en topp 4 lista:tomten .
1. sm510r 06-
2. sm570rr (03)
3. sm510r 05
4. sm570r 02-

Är det ens någon idé att vänta på att en rr ska dyka upp? Kan inte minnas att jag har sett någon till salu på länge. Hur ligger dom till prismässigt förresten?

Ok, nu är äntligen Hondan såld. Är det nån som vet var jag kan få tag i en av hojarna på min lista?

Det finns två 450 och en 570 på blocket, köp en 450 kanske? Om du klassar upp dig kan 510 hamna mittimellan, för klen för Open och för stor för 450. Tror säkert du åker minst lika fort på en 450 också, speciellt om du kommer köra mest i Örebro.

Last edited:
marcus56 skrev:
2641023 Det finns två 450 och en 570 på blocket, köp en 450 kanske? Om du klassar upp dig kan 510 hamna mittimellan, för klen för Open och för stor för 450. Tror säkert du åker minst lika fort på en 450 också, speciellt om du kommer köra mest i Örebro.

Ja, man kanske skulle köpa en 450 istället, kanske inte för att det finns någon chans för uppklassning utan för att den är mer lätthanterlig. Hittade dock bara en 450 på blocket (lite osäker på vad jag tycker om utseendet på 04:an).
570:n som finns på blocket känns som den skulle kunna vara i vilket skick som helst... "Har rullat i supermotard-sm och är därför mycket välservad och skött - gått 200mil sen LV-reg." ...Känns ruskigt betryggande:va

Du har rätt, den andra 450 jag såg var nog ingen motard, ingen bild och det står inte. Så det är lika bra att du köper en ny. :) Då vet du vad du får och Husqvarnorna ligger väl riktigt bra i pris.

Efter mycket velande fram och tillbaka tror jag att jag äntligen har bestämt mig för vilken hoj jag ska köpa till våren, en sm450r.
Men nu när jag trodde att det jobbigaste beslutet var över kommer ett kanske ännu svårare val… Ska jag köpa en beggad 05a (ca 40h) och få ca 25000 över till annat kul eller ska jag köpa en nyare och förmodligen bättre 07a?

Det är ett skit att behöva ta så här svåra beslut själv:rolleyes: och undrar därför: Hur hade ni gjort?

Jakke skrev:
2655244 Efter mycket velande fram och tillbaka tror jag att jag äntligen har bestämt mig för vilken hoj jag ska köpa till våren, en sm450r.
Men nu när jag trodde att det jobbigaste beslutet var över kommer ett kanske ännu svårare val… Ska jag köpa en beggad 05a (ca 40h) och få ca 25000 över till annat kul eller ska jag köpa en nyare och förmodligen bättre 07a?

Det är ett skit att behöva ta så här svåra beslut själv:rolleyes: och undrar därför: Hur hade ni gjort?

Jag hade köpt en beggad, tagit reda på hur den har gått och vad som är gjort med den, sedan kanske bytt alla lager, kolv mm för en del av de 25-tusen. Dels för att testa/känna mig fram vad gäller hojen, men sedan för att en beggad inte förlorar så mkt i värde. Sedan när jag hittat stora väskan med pengar så hade jag köpt en sprillans.
Dock så håller jag med alla om att köpa nytt alltid (nästan) är säkrast kort, men vet man inte vad man vill ha eller har pengar till det så duger en bra begagnad ruskigt bra. Sedan vad gäller kubik så utvecklas du snabbare på en mindre hoj där det snabbt kanske blir hojen som blir begränsningen i din utveckling. Jag har alltid kört för stort och inte kommit någon vart heller mer än att hänga som en vante efter hojen:rolleyes:

450 tror jag är helrätt. :tummenupp
Jag hade köpt en ny eller en nästan ny om man skulle råka ramla över en men utbudet på begagnade verkar begränsat och gå och vänta på att hitta en lämplig hoj innan säsongen drar igång.. det slutar nog bara med att man panikköper nåt som man kanske inte skulle köpt.. :)
Nytt är alltid nytt också, Husqvarnorna är billiga och visst höjdes väl effekten rätt bra -06?

Last edited:
Jakke -> Bara för att förstöra lite så vet jag en fruktanslöst snygg 570RR som troligen är till salu. Körd väldigt lite och påkostad massa kärlek av en rejäl HVA-dåre :tummenupp
Intresserad??

marcus56 skrev:
2656009 ...gå och vänta på att hitta en lämplig hoj innan säsongen drar igång.. det slutar nog bara med att man panikköper nåt som man kanske inte skulle köpt.. :)
Nytt är alltid nytt också, Husqvarnorna är billiga och visst höjdes väl effekten rätt bra -06?

Jag är redan där! Började till och med att kolla på crf och yzf igår:gnissla Nej, nu får jag ta och skärpa mig.

Ja, 06an är helt klart bättre än 05an. En sm450r 07 kostar i dagsläget 78000SEK. Allt är väl billigt i jämförelse med en sxv;)

Supermoto skrev:
2656453 Jakke -> Bara för att förstöra lite så vet jag en fruktanslöst snygg 570RR som troligen är till salu. Körd väldigt lite och påkostad massa kärlek av en rejäl HVA-dåre :tummenupp
Intresserad??

Men vaffan nu då!? Jag hade ju helt släppt tanken på att skaffa en >450cc och så kommer du och gör så här... Ja, jag är klart intresserad!

Jakke skrev:
2656484Men vaffan nu då!? Jag hade ju helt släppt tanken på att skaffa en >450cc och så kommer du och gör så här... Ja, jag är klart intresserad!
:tungan :D

PM :tomten

är det den jag tror att moto tänker på så är den i grymt skick och mycket fin, jag har nog aldrig hört ägaren varva motorn mer än nödvändigt:tummenupp

TERMINATOR skrev:
2656783 är det den jag tror att moto tänker på så är den i grymt skick och mycket fin, jag har nog aldrig hört ägaren varva motorn mer än nödvändigt:tummenupp

Jag hoppas och tror att det är den du tror att Supermoto tänker på:D

Pratade nyss med ägaren och jag ska försöka ta mig dit och titta på hojen asap :tummenupp

TERMINATOR skrev:
2656783 är det den jag tror att moto tänker på så är den i grymt skick och mycket fin...

Japp, den var otroligt fin och välskött:tummenupp men tyvärr är den inte längre till salu.

Nu är det bara att fortsätta leta.. Är det någon som råkar ha en sm450r som står och skräpar?:D

Nu har jag letat färdigt!

Eftersom det inte blev någon 570rr åkte jag förbi Halvards efter jobbet och "råkade" beställa en ny 450:) (Leverans jan-feb).
Vi ses i vår:gnissla

/Jocke

Jakke skrev:
2660322 Nu har jag letat färdigt!

Eftersom det inte blev någon 570rr åkte jag förbi Halvards efter jobbet och "råkade" beställa en ny 450:) (Leverans jan-feb).
Vi ses i vår:gnissla

/Jocke
:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...