Husmorstips? Påskmiddag + Heltäckningsmatta

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Okej, rent hypotetiskt. Om jag skulle ha en påskmiddag och någon (:rolleyes:) skulle råka stämma återträff med middagen på en heltäckningsmatta... vad skulle ta bort fläckarna (och lukten) bäst?

Så, nu får ni med husmorskunskaper chansen att visa vad ni kan!

Förstår precis... har varit med om motsvarande.
Släng ut mattam, kolla om golvet är sjysst under. Är det inte det, börja fundera på nåt nytt.
Finns ingen anledning att behålla nåt som utsatts för det.

OK, kan erkänna: inte bara "varit med om", utan även "gjort".
Ny matta!!

Last edited:
torka ur så gott det går utan att pressa ner gegget i mattan..

sedan kan man prova med att hälla ut lagomt med potatismjöl över fläcken och låta stå och dra ur.

dammsug ur o vid behov köra en gång till, massera ner det i mattan ordentligt ..

borde dra ur det mesta, kanske nån kan ge dig nåt tips för eventuella missfärgningar också..

(att kolla på Rent hus kanske kan ge idéer?)

Vet inte om det funkar att dränka in eländet i Klorin och försöka sanera efter det?

Klorin bleker så det kan nog ta bort fläckarna... och färgen på mattan :gnissla

Edit: Klädseltvätt som man använder till bilar är nog ett hyfsat bra alternativ.

torka ur så gott det går utan att pressa ner gegget i mattan..

sedan kan man prova med att hälla ut lagomt med potatismjöl över fläcken och låta stå och dra ur.

dammsug ur o vid behov köra en gång till, massera ner det i mattan ordentligt ..

borde dra ur det mesta, kanske nån kan ge dig nåt tips för eventuella missfärgningar också..

(att kolla på Rent hus kanske kan ge idéer?)

Men titta, ett seriöst svar. Sporthojarna kan ju.

Ja, får då verkligen tacka om det nu skulle råka inträffa ;)

Edit: Just jävlar, klädseltvätten räddade ju skuffen på en skoda som polaren lackerade med rödvin och kanelbullar. Det kanske kan vara något. Får tacka för det tipset också!

Edit: Klädseltvätt som man använder till bilar är nog ett hyfsat bra alternativ.

Visst är de så! Men om alternativen är blekt matta kontra stinkande matta....
Jag vet vad jag skulle välja i den situationen!

Gör precis som arachnid sa, och om det återstår några fläckar så använd textilrengöring från närmsta mack.

Spraya på, låt det verka lite och torka sedan av. Upprepa detta så kommer dina fläckar vara helt borta.

Jag har tagit bort fläckar från 2 liter glögg på en vit textilklädsel i en bil. Förjävligt jobb, men efter några timmar var den som ny.

Edit: Just jävlar, klädseltvätten räddade ju skuffen på en skoda som polaren lackerade med rödvin och kanelbullar. Det kanske kan vara något. Får tacka för det tipset också!

Funkar det inte med sån man köper på macken så kolla med en bilrekondfirma. Dom har nog bra medel.

Klädseltvätt till bilar är förjäkligt effektivt.
Jag hade en gångmatta i hallen som blev ful av något skit dom hade blandat i gruset som dom sandade gården med, gångmattan var ny och den var bara nergrisad en meter in (på en 5 meter lång matta)

Jag köpte någon klädseltvätt som man sprayade på, gnuggade in, och sedan efter en stund började skiten att löddra och lyfta från mattan så att man kunde skrapa upp det värsta.
Efter det var det bara att dammsuga som vanligt så var mattan som ny.

Fast bäst är nog att inte kalva på mattan i den lånade stugan förstås!

Glad Påsk!

Fast bäst är nog att inte kalva på mattan i den lånade stugan förstås!

Glad Påsk!

Nu är det ju det som, rent hypotetiskt, har hänt. Tror fortfarande att det är lukten som, hypotetiskt, är det största bekymret. En annan variant som jag har nåt svagt minne a´v är vanlig grönsåpa! Angenäm doft och behaglig att använda även i större mängder!!

nu kom jag på vad textil mojset hette... Febreeze var det ju..

funkar bra o ta död på unken lukt..

det som luktar värre än gammal pizza i mattan måste nog va härsken liksaft..

så fråga en begravningsentrepenör vad de använder för rengöring i värsta fall

om ni sett mythbusters-avsnittet med de döa grisarna i bilen, så vet ni vilka mirakelmedel det måste va som tar bort den lukten. :D

Mattvättningsmaskin finns att hyra.
Funkar kanon.
Har använt en sådan vid renovering av ett hotell som skulle behålla några rum i originalskick sedan byggåret (-50tal).
De mattorna var bland det äckligaste jag sett.

*/ ?>
Back