Husky 510 vs KTM 525

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
Är på gång att inskaffa ett verktyg för asfalt och grus, någon som har lite info om husqvarna 510 smr? Och hur den står sig mot en KTM 525 EXC?

Eller är inget av dom att rekommendera?

Hälsn.

Katt vs järnspis.
Köp husqvarnan , det är ju inge snack.
:yoparty

JB74 skrev:
Är på gång att inskaffa ett verktyg för asfalt och grus, någon som har lite info om husqvarna 510 smr? Och hur den står sig mot en KTM 525 EXC?

Eller är inget av dom att rekommendera?

Hälsn.

För att spara in all smutskastning kan jag ge rådet att provköra båda SJÄLV o skaffa en uppfattning! Båda två är väldigt fina motarder/enduro av det mer rejsiga slaget med korta serviceintervaller med allt det innebär. Fast det har man igen i körglädjen! Fördelen med KTM är blixtersnabb lagerhållning o servicen, nackdelen att det står en i nästan varje gathörn. Husqvarna känns lite tvärtom. Läckrare o ovanligare med allt vad det innebär. Finns få handlare men de verkar duktigare än snittet i gengäld.

Snart sätter väl pajkastningen igång ändå... :machinegu :smasha :blah :FU

Mvh
David

Husqvarnan tyngst?
Iaf Husqvarnan är ju byggd för motard så det är en annorlunda fjädring som är lite lägre än enduro modellen, bredare mellan gaffelbenna för att bli stadigare och så sitter det fläskigt 4 kolvsok orginal absolut redo för banan men knappast något man gör om till en enduro i en handväning inte bara att hjula om som det kan vara på KTM, men provkör och se vilken du trivs bäst på. Ktm finns ju att provköra överallt men hör av dig till Halvards motor om husqvarnan så kan han nog hjälpa dig han nås på 016-351046 dock ej denna vecka han öppnar nästa onsdag igen

Husky är som Ducati, man måste inbilla sig att det är något speciellt med dem för att köpa en, och sen är alla andra märken skit efter det. Speciellt japanare.

Haha, nä kunde bara inte hålla mig :7peta :rolleyes: Båda är nog fina hojjar, excn tycker jag har tråkig karaktär och är dessutom en skogscykel från början medans huskyn redan är klar för att köras på asfalt. Är det samma prislapp och du vet vad du vill åka med dem så är det bara välja utifrån det. Excn är en skitbra hoj i skogen om det är det du är ute efter. Äre supermoto köp huskyn.

OlleR skrev:
Husky är som Ducati, man måste inbilla sig att det är något speciellt med dem för att köpa en, och sen är alla andra märken skit efter det. Speciellt japanare.

Haha, nä kunde bara inte hålla mig :7peta :rolleyes: Båda är nog fina hojjar, excn tycker jag har tråkig karaktär och är dessutom en skogscykel från början medans huskyn redan är klar för att köras på asfalt. Är det samma prislapp och du vet vad du vill åka med dem så är det bara välja utifrån det. Excn är en skitbra hoj i skogen om det är det du är ute efter. Äre supermoto köp huskyn.

Jag håller med dig på mer än ett sätt, både vad gäller Ducce och EXC. Jag har haft en Ducce och måste säga att efter det är alla andra märken skit! :)

Vad gäller EXC:n så måste du räkna med att bygga om fjädringen får att få en hoj som funkar för motardåkning då endurofjädringen är minst sagt mjuk. Här jag kan rekomendera NOST-ventiler i gaffeln om de finns till den årsmodell du funderar på samt hårdare fjädrar.

//Eric

Husqvarnan har ju dessutom ett ganska konkurenss kraftigt pris 78000:- Färdig med motard hjul och allt det är ju lite billigare än vad KTM kostar utan hjul

Fälgar går ju att anskaffa till en 525'a för billig peng, motorn är ju ganska potent på 525'an,Delar verkar va hyffsat billigt till KTM också. Finns det något klipp i husqvarna då? Har inte sett någon på gatorna ännu.

510:an och 525:an lär gå ungefär jämt. Reservdelar får man dagen efter om det finns hemma hos Halvard (och det finns det). Kvaliten är bra på båda. Har bara testat båda lite litegrann och tyckte då att 510:an kändes smidigare. 510:an har dessutom rätt pris, är enl. mig snyggare på alla sätt och vis etc.

Jag skulle LÄTT välja qvarnan.

Glöm inte att ta med handlaren i bilden också. Med tanke på hur hög standard så gott som alla hojar på marknaden håller idag så tar jag med handlaren också i ekvationen. Om jag vet att den ena handlaren har bra lagerhållning med reservdelar, ställer upp om det är några problem och allmänt behandlar mig som en kund och inte som ett nödvändigt ont som han måste ha kontakt med under vardagarna för att han ska kunna köra hoj billigt på helgerna så kan det betyda nästan lika mycket för mig som hojen i sig.

//Eric

DR-Zätare skrev:
Glöm inte att ta med handlaren i bilden också. Med tanke på hur hög standard så gott som alla hojar på marknaden håller idag så tar jag med handlaren också i ekvationen. Om jag vet att den ena handlaren har bra lagerhållning med reservdelar, ställer upp om det är några problem och allmänt behandlar mig som en kund och inte som ett nödvändigt ont som han måste ha kontakt med under vardagarna för att han ska kunna köra hoj billigt på helgerna så kan det betyda nästan lika mycket för mig som hojen i sig.

//Eric
Då är KTM uteslutet då ;).... Nää men handla hos Halvard (eller om du bor i närheten av skara så pratar du med Bjarne P...) så har du handlare som vet vad de snackar om och som är riktigt bra.

- Johan

Enligt Bikes Master endurotest så var ju 510:an 7hk starkare än 525:an och det är ju samma motor i motarderna. Detta ska kanske tas med en nypa salt men när jag åkte motard i våras så var det mer klipp i 510:an än polarnas 525:or den drar nästan jämt med den där gula fd svenskbyggda motarden på 650cc som jag inte vill nämna namnet på. ända tills utväxlingen tog slut och den inte gick fortare då gick den gula ca 10km/h mer men så skiljer det ju 148cc. Och det går om man vill plocka ut nästan 10hk till i 510:an med ganska enkla medel då snackar jag årsmod 05. 06 blir ännu värre med andra kammar och större ventiler etc etc. När vi snackade med fabriken var dom ganska stolta över att så konstatera att dom fått bra snurr i nya årsmodellen.
Dessutom så finns ju Halvardsmotor och där finns nästan allt i lager kan du inte komma ditt skickas det på postorder och du har det i handen dagen efter

jra_racing skrev:
Enligt Bikes Master endurotest så var ju 510:an 7hk starkare än 525:an och det är ju samma motor i motarderna. Detta ska kanske tas med en nypa salt men när jag åkte motard i våras så var det mer klipp i 510:an än polarnas 525:or den drar nästan jämt med den där gula fd svenskbyggda motarden på 650cc som jag inte vill nämna namnet på. ända tills utväxlingen tog slut och den inte gick fortare då gick den gula ca 10km/h mer men så skiljer det ju 148cc. Och det går om man vill plocka ut nästan 10hk till i 510:an med ganska enkla medel då snackar jag årsmod 05. 06 blir ännu värre med andra kammar och större ventiler etc etc. När vi snackade med fabriken var dom ganska stolta över att så konstatera att dom fått bra snurr i nya årsmodellen.
Dessutom så finns ju Halvardsmotor och där finns nästan allt i lager kan du inte komma ditt skickas det på postorder och du har det i handen dagen efter

Låter ju minst sagt lovande det där! Hur är serviceintervallerna på Qvarnorna?

//Eric

Enligt handboken:
Ventilkontroll 100mil
Oljebyte 5h eller 100mil detta beroende lite på om man åkt bana eller landsväg och hur hårt man kört. Handbokens service intervaller stämmer ganska bra för dom tycker att man ska byta olja om man kör mx var 4:e timme.
Oljefilter varannan var tredje oljebyte
Det är väl det viktiga det står mycket mer men inget jag tror du är interesserad av just nu

Back