Husky 350 + ett antal frågor

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Tja, en jobbarkompis har just skänkt mig sin husky 350 -91 (eller nåt sånt):tungan

*Jag undrar för det första vart man kan hitta begagnade delar och då framför allt plastdelar + en bromscylinder bak och slang.

*Tänkte även kolla ventilspelet och är det någon som händelsevis vet vad det ska vara för spel på ventilerna?? Eller finns det ngn bra husqvarna-handlare som kanske kan veta detta??

*Kamkjedjesträckaren skulle också behöva kontrolleras, hur gör man detta? Är det ngn som skulle kunna ge en snabb förklaring:tungan

Jättetacksam för svar...

Last edited:
Beg delar finns knappt till så gamla hojar tyvärr, bara att sätta in köpesannonser och hoppas på tur. Det som byts på en cross/enduro är ju oftast helt slut eller sönderkört.
Halvards Motor har grejer och kunskap om HVA.

ang plast så kika på beggat från blocket från andra modeller. de brukar gå o smälla på lite vadhelst om man moddar fästen..:tummenupp

Det finns en handlare i Eskilstuna som har väldigt mycke grejjer, kommer inte ihåg vad den heter men de e ju bara att söka på husky återförsäljare i Eskilstuna så ska du nog hitta nått.

Även Knåda sport kan tänkas ha grejor.Tel. 0271 34075.

Ventilspel borde vara 0,10 på insug och 0,15 på avgas.(Det är det på 510 -88 och det är väl i princip lika motor)

Knåda har. Extremt kunniga. :tummenupp

Örebro MC Sevice har mycket delar till gamla Qvarnaor åxå och har stor erfarenhet av gammelQvarnor. Länk här

Knåda har. Extremt kunniga. :tummenupp

Örebro MC Sevice har mycket delar till gamla Qvarnaor åxå och har stor erfarenhet av gammelQvarnor. Länk här

Tackarför svaren. Jag ser att du har en lite "äldre" husqvarna. tänkte bara fråga om du brukar ha problematt få tag i reservdelar till den. Då menar jag motordelar. Sen en annan fråga.
Jag skulle behöva ett nytt bakbromssystem, allt som sitter på är oket. Skulle som sagt behöva bromscylinder, behållare och slang. Jag undrar om man kan ta en bromscylinder från en annan hoj??

Jupps, jag har en "gammelQvarna" Skojig som fasen! :tummenupp

Nä, jag har inte haft problem med att få tag i delar till min...efter att jag snokat reda på Knåda och Örebro MC Service vill säga. Men det är ju några år sedan jag gjorde det nu. Renoverad motor + massa andra attiraljer till hojen svarar för att det finns grejer till gamla Qvarnor. KTM gamla harvar däremot har jag hört är det jävligt svårt att hitta nytt till.

Ang. din bakbroms. Ring både Knåda och Örebro. Skulle förvåna mig om inte nån av dom hade det du behöver. Men ring bägge, det kan skilja i pris.

Last edited:
Det låter bra:) Jag ska ringa dit o kolla. Tackar för tipsen, jag har faktiskt aldrig hört talas om de två ställen som du har skrivit om, men ska ringa dit nästa vecka eller imorn. Kanske man kan ha tur och få tag i lite plast också.

Knåååda Sport! Kan inte dom kan ingen. :tungan Dom har krökar, plast, kompletta hjul, fan och hans moster... Bor ca 6 mil därifrån så jag har vart dit och kollat ett antal gånger. Mycket kompetenta inom Husqvarna, som sagt. Dom har väl hållit på kontinuerligt sedan de köpte in sina första hojar där, och dom som står där är väl i alla fall från 70-talet nån gång. :)

Inga problem att få tag på motordelar och liknande till den hojen. Plast kan vara lite svårare. Men dom bästa hva handlarna på sånna gamla hojjar är Halvards motor 016-351046 eller Knåda 0271-34075. Har själv haft både en 86:a och en 92:a som det inte var nått problem med delar till.
Husqvarna handlare hittar du annrs här: http://www.husqvarnamc.se/?kontakta=

Min sista Husqvarna enduro var en E-reggad 500 CR från -83. Sista året med den snygga alu-tanken och lite plast. Jag var runt 20 när jag hade den. Den här tråden fick mig att dra ett svep på blocket efter just en sån att renovera upp och ha att motionsåka på. Och så hittar jag denna färdigrenoverade! Precis så som jag hade tänkt mig den när jag var klar!Originalrenovera fast med modern pulverlack och bara de bästa bitarna, Karlströms bromssköld, SEM-system etc etc. :drool :kär

http://www.blocket.se/vi/14660180.htm?ca=11_s

Min sista Husqvarna enduro var en E-reggad 500 CR från -83. Sista året med den snygga alu-tanken och lite plast. Jag var runt 20 när jag hade den. Den här tråden fick mig att dra ett svep på blocket efter just en sån att renovera upp och ha att motionsåka på. Och så hittar jag denna färdigrenoverade! Precis så som jag hade tänkt mig den när jag var klar!Originalrenovera fast med modern pulverlack och bara de bästa bitarna, Karlströms bromssköld, SEM-system etc etc. :drool :kär

Den du, den hojjen verkar vara välskött. Ska bli sköj att pilla ihop den gamla järnhästen jag har. Bara fixa ett bakbromssystem, men det verkar ju inte vara ngt problem. Tackar för alla tipsen. Jag ska lägga upp en bild på den så kan man jämföra den när man blir klar:P

Den du, den hojjen verkar vara välskött. Ska bli sköj att pilla ihop den gamla järnhästen jag har. Bara fixa ett bakbromssystem, men det verkar ju inte vara ngt problem. Tackar för alla tipsen. Jag ska lägga upp en bild på den så kan man jämföra den när man blir klar:P

Ja! Kör en liten enkel byggtråd om din Qvarna-renovering! Det vore kul!
Lycka till med delar och renovering!

Här finns delar till äldre Husqvarna skogs- och crosshojar, men din kanske är lite för ny, de håller mest delar upptill 1988.
http://www.husqvarnaclassic.se/

/J

Last edited:
se där ja, om det finns delar sånna gamla hojjar så borde det finnas til min med :P Ett litet krux är att en sidokåpa fattas och den kan bli jobbig att få tag på, men kanske finns ngn annan som är liknande på nyare hojjar som man kan köpa. well well, den som lever den får veta...

Ser riktigt fräsch ut. Men bakskärmen är för modern... :rolleyes:
Sen vette fan om det inte är en WR faktiskt. CR hojarna hade väl inte byglen som går över bakskärmen. Alltså bakramen slutade i bakkant på sadlen och gick inte över bakskärmen som den gör på bilden. Jag har själv fel bakskärm på min 250WR (finns lite bilder i garaget) eftersom varken Knåda eller Örebro hade nån stänka när jag behövde den. Däremot hade Knåda en crossbaksärm, ny! till min så det fick bli en sån ist.

Själv letar jag lite efter ett CR kit till min. Det fanns ju sådant. Köpte man sig en CR maskin och ville köra enduro åxå fanns det tydligen färdiga kitter till detta. Även tvärtom fanns åxå. Fjädring lyse, plast osv.

Nåt jag idag ångrar är att jag sålde min 390 kittad med ett 420cc kit. Den är nog bland det brutalaste jag kört i crossväg nånsin. Riktigt elak jävel den. Nu var jag ju inte så gammal när jag hade den, runt 16 år tror jag, men fy fan vad den gick. Den och Hondas gamla CR500 är nog bland dom hårigaste jag haft äran att köra. Alltså kanske inte dom effektstarkaste, men elakaste vågar jag nog påstå.

Ser riktigt fräsch ut. Men bakskärmen är för modern... :rolleyes:
Sen vette fan om det inte är en WR faktiskt. CR hojarna hade väl inte byglen som går över bakskärmen. Alltså bakramen slutade i bakkant på sadlen och gick inte över bakskärmen som den gör på bilden. Jag har själv fel bakskärm på min 250WR (finns lite bilder i garaget) eftersom varken Knåda eller Örebro hade nån stänka när jag behövde den. Däremot hade Knåda en crossbaksärm, ny! till min så det fick bli en sån ist.

Själv letar jag lite efter ett CR kit till min. Det fanns ju sådant. Köpte man sig en CR maskin och ville köra enduro åxå fanns det tydligen färdiga kitter till detta. Även tvärtom fanns åxå. Fjädring lyse, plast osv.

Nåt jag idag ångrar är att jag sålde min 390 kittad med ett 420cc kit. Den är nog bland det brutalaste jag kört i crossväg nånsin. Riktigt elak jävel den. Nu var jag ju inte så gammal när jag hade den, runt 16 år tror jag, men fy fan vad den gick. Den och Hondas gamla CR500 är nog bland dom hårigaste jag haft äran att köra. Alltså kanske inte dom effektstarkaste, men elakaste vågar jag nog påstå.

Vad kul att du också haft 390, jag hade två E-reggade HVA 390 i rad innan 500:an. Kul maskiner! Synd bara att det inte helt enkelt gick att få dit SEM och därmed riktigt nattljus på dom. Det var ju Motoplat som satt på "betongmotorn". Nya motorn som kom 82 var ju lite bättre på den punkten.

Jo jag såg direkt att det inte var HVA-plast. Men det fanns det ju sproilans hos http://www.husqvarnaclassic.se/. Så det hade varit nice att få skruva på en vit och fin original fram- och bakstänka. Jag minns inte hur det var med ramröret, du kan ha rätt. Min var en 500 CR som jag E-reggade, men det var ju över 20 år sedan så jag har tappat detaljerna :va. Jag minns mest att WR hade den långa ljuddämparen.

Så skönt ljud det var, ekot av en sån där stor tvåtakts luftkyld HVA-maskin ngnstans långt inne i skogen på natten. Då och då såg man 140W ljuskäglan flamma till på ngn trädtopp sedan bara mullret igen. Behöver bara blunda för att känna doften av tvåtaktsrök och ångande lervälling från motorn.

/J

Last edited:
Fan, tråden lever för fullt. Jag ska fanimej åka hem och ta lite bilder och lägga upp så kan ni ge lite tips på vad som ska göras och hur...

Det enda jag har gjort är att bytt olja, fyllt på kylarvätska, kollat så att kamkjedjespännaren inte ligger "utreglerad" och startat hojjen. Men när jag startar den så måste jag ge lite gas, alltså så tyder väl det på att den får för lite bränsle (den är väldigtsvårstartad. Är det ngn som kan förgasare så kan ni gärna ge lite tips (förgasare är inte min starka sida).
Sen skulle jag gärna vilja kolla ventilerna, har bara justerat ventiler på Ktm 525Är det ngn som vet hur man kontrollerar ventilerna. Annars ringer jag till knåda och kolla hur man gör...

Last edited:
Så, då har vi lite bilder.
Vacker som en dag:tungan

Lite historia om hojjen, varför jag har den.
En jobbarkompis köpte denna för ca 3 år sen, han hade den i kanske 2 månader sen blev den stulen. Och för två månader hittade polisen den.
Som ni ser så är den ganska missskött och bl.a. omlackad
(på ett slarvigt sätt :P)
Den rättmätige ägern (jobbarkompisen) hade tänkt att fixa den men håller på att bygga hus nu så jag fick köpa den för en tusing. Så nu ska den fixas till:)

På andra bilden så fattas ju som sagt sidokåpan, den hade varit fin att få tag i. Ska ringa ett samtal till Knåda idag och se vad dom säger...

Bifogat

• nice.JPG
    nice.JPG
    80 KB · Visningar: 93
  • kåpa.JPG
    kåpa.JPG
    73.8 KB · Visningar: 107
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back