Husköp

josefiine

stolt ägare till kattrumpan!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
Gula faran! Sv650 -00
Hej allihop!

Har funderingar på att köpa hus, ska kika på ett i veckan. Har någon tips om saker att kolla extra efter? Är inte så bra på det där själv jag...
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Saker som kan vara bra att ta reda på:
Fastighetsskatten för huset.

Uppvärmningskostnader / Elförbrukning (be gärna om en specifikation, t.ex. en gammal räkning som visar årsförbrukningen)

Behöver huset målas om väldigt snart?

Byggplaner i närområdet så du inte blir granne med en fabrik nästa sommar.

Ungefärlig demografi på dom övriga i området, vill du inte ha småbarn i närheten eller om du vill ha lekkamrater till barnen så spelar ju det en viss roll.

Släng ett öga på grannarna, dom blir du fast med och idiotiska grannar kan sabba en hel del av husglädjen.

Gammalt hus -> radonvärden?

Sprickor i grunden?

Där var ett litet gäng saker som kanske kan vara värda att kika på. Och viktigast av allt....kolla att du kommer att trivas i huset. Men samtidigt, låt det inte förblinda dig så pass att du blir fast med mer arbete än du orkar med eller har råd att fixa.

/SSB
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Kan bara fylla på med att du har en undersökningsplikt som gör att du bör anlita en firma som gör en överlåtelsebesiktning av huset( jordabalksbesiktning).

Du ska ju givetvis vara med själv samtidigt som besiktningen utförs och riva och slita i allt som ser misstänkt ut.

Undantaget är ju dolda fel förstås, men säljaren är ju samtidigt skyldig att berätta om alla fel han känner till (utom dom dolda förstås)

Det är då man kan komma överens om säljaren åtgärdar felet/en eller om det blir en prissänkning och du fixar själv.
 

josefiine

stolt ägare till kattrumpan!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
Gula faran! Sv650 -00
Tack allihop! Det är hemskt va oinsatt man är...

Tänkte på det där med uppvärmingskostnader... Även om de slänger fram en gammal räkning eller så så säger det mig ungefär ingenting. Finns det nåt "medel" för en 1 ½ plans villa på 91 kvm? Vet ni nån bra sida man kan leta informaion på? Vilka uppvärmingsmetoder är mest ekonomiska? I detta huset finns en olje-/vedpanna från -90. Dyrt har jag hört...
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
josefiine skrev:
2263142 Tack allihop! Det är hemskt va oinsatt man är...

Tänkte på det där med uppvärmingskostnader... Även om de slänger fram en gammal räkning eller så så säger det mig ungefär ingenting. Finns det nåt "medel" för en 1 ½ plans villa på 91 kvm? Vet ni nån bra sida man kan leta informaion på? Vilka uppvärmingsmetoder är mest ekonomiska? I detta huset finns en olje-/vedpanna från -90. Dyrt har jag hört...


Olja är dyrt, men jag skulle tippa på 15-20 kubik ved på ett år ungefär och köper man färdig ved som bara är att trava upp så kanske det rör sig om en 5-6000 kr och det är en väldigt billig uppvärmningsmetod. Om man kan stå ut med lite arbete
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Pellets är bra som fan .. lite jobb att hålla rent i pannan men det är det lätt värt, jämfört med att hugga ved så ..

Var själv involverad i budning på ett hus nu för ett par veckor sedan där det så småningom visade sig att säljaren redan hade bestämt sig för att sälja till en bekant men hade det ute på budgivning för att få upp priset till en bra nivå. Fick inte huset trots att vi hade högsta budet .. :huvet

Fast nu stack ju bolåneräntorna lite samtidigt som taxeringsvärdena ökade så det känns på sätt och vis bra att man inte hängde med till ännu högre höjder och sedan fått det .. för dyrt ..
 

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Jorå...
Hoj
röd å vit...
josefiine skrev:
2262730 Hej allihop!

Har funderingar på att köpa hus, ska kika på ett i veckan. Har någon tips om saker att kolla extra efter? Är inte så bra på det där själv jag...

Egen brunn? Tillgång på vatten? Om det är en ensam pensionär som bott där och du flyttar in med respektive och ett antal barn kanske vattnet ur en egen brunn inte räcker... Avloppet? Kommunalt eller eget med 3-kammarbrunn och infiltration? Behöver grävas om kanske vart 40:e år.

Fukt/mögellukt i källaren?

Glöm inte att det kostar att ta ut nya inteckningar för lån, och lagfartskostnader.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Friköpt tomt eller inte, kan vara bra att veta.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top