Husköp = Lån, räntor och annat skit...

Vad landar månadskostnaden på, på ett sådant klipp?

Har rätt förmånlig ränta och kan pytsa in ca 800 lakan själv...så ett lån på 3.5 och en driftskostnad på 3000 i månaden...tja...runt 13,000 i månaden typ...sen så får man ju räkna med att räntan kommer stiga men vi har god marginal.
Just nu tvekar jag dock....jag kan ju för fan köpa tomt i förort något längre ut och bygga sprojtans nytt för samma peng typ...plus att jag får 60-70 mer kvm.

helvete :huvet

Ni som ska köpa hus, kalkylera med en 3-4% högre ränta än vad det är i dag, klarar ni inte den månadskostnaden så köp billigare. Räkna även med fallande priser runt hörnet.

Visst, framtiden kommer kanske vara ljusare än så, men det finns allt för många som håller på att kvävas när räntan går upp 0.75%, då är man väldigt fel på det. Glädjekalkyler har man ingen nytta av då man måste gå från hus och hem.

Allt är förhandlingsbart och skiljer sig mellan bankerna. Boka in tid hos så många som möjligt och förhandla. Ställ dom mot varann, det lönar sig att lägga ner lite arbete.

ställa bankerna mot varann:confused: kan säga att i vårat fall funkade det inte!!! vi har nordea och skulle behöva låna upp en 100tusen till, marginaler har vi huset kostade 1,7 och värdet ligger på 2,4 mille inga topplån, problemet är att min sambo pluggar så därför får vi inte låna på huset förrän hon är klar med plugget och skaffat sig ett jobb:va blev förbannad och hotade med att kontakta en annan bank varpå hon sa helt kyligt: varsågod inga problem för oss dörren är där typ:va kanske funkar att spela ut bankerna mot varann i större städer men det verkar inte funka i mindre då många av mina kamrater har försökt detta utan större framgång, här där jag bor verkar bankerna skita i vicket, bara att blunda å välja en:D

Har rätt förmånlig ränta och kan pytsa in ca 800 lakan själv...så ett lån på 3.5 och en driftskostnad på 3000 i månaden...tja...runt 13,000 i månaden typ...sen så får man ju räkna med att räntan kommer stiga men vi har god marginal.
Just nu tvekar jag dock....jag kan ju för fan köpa tomt i förort något längre ut och bygga sprojtans nytt för samma peng typ...plus att jag får 60-70 mer kvm.

helvete :huvet

jag byggde nytt, bästa jag gjort:tummenupp

Last edited:
problemet är att min sambo pluggar så därför får vi inte låna på huset förrän hon är klar med plugget och skaffat sig ett jobb:va blev förbannad och hotade med att kontakta en annan bank varpå hon sa helt kyligt: varsågod inga problem för oss dörren är där typ:va kanske funkar att spela ut bankerna mot varann i större städer men det verkar inte funka i mindre då många av mina kamrater har försökt detta utan större framgång, här där jag bor verkar bankerna skita i vicket, bara att blunda å välja en:D

Inte på något sätt riktat mot dig personligen men....Positivt, mer sånt av bankerna, pengar lånas ut alltför lättvindigt och riskfyllt idag. Titta på USA och vad som händer där just nu, titta på 80/90-talet i Sverige. Vi är visserligen inte där ännu, men jag oroad över varthän det barkar. I Köpenhamn har priserna sjunkit 15% i år och fortsätter den negativa trenden. Kul att sitta med ett fett lån med fallande priser och stigande räntor....

Nä, om bankerna kunde kräva minst 20% kontantinsats och lägga upp riktiga amorteringsplaner istället för amorteringsfritt så skulle nog framtiden se bättre ut.

Det finns fler än ni anar som lever på existensminimum och sanerar skulder från förra bubblan.

I Köpenhamn har priserna sjunkit 15% i år och fortsätter den negativa trenden.

Sen har ju priserna i Malmö med omnejd går spikrakt upp. I vissa delar (Lomma, Bjärred) har priserna gått upp med 19% de sista 7 mån. Överlag har priserna gått upp med ca 15% sista halvåret. Danskarna kommer hit och fyndar (billigt relativt Köpenhamn) nära järnvägen och pendlar.

Sen har ju priserna i Malmö med omnejd går spikrakt upp. I vissa delar (Lomma, Bjärred) har priserna gått upp med 19% de sista 7 mån. Överlag har priserna gått upp med ca 15% sista halvåret. Danskarna kommer hit och fyndar (billigt relativt Köpenhamn) nära järnvägen och pendlar.

Precis, 1985 trodde ingen att villor man köpte för 500 000 skulle vara värda 4 miljoner idag. Nu är alla inne i yran och tror att det inte kan gå ner. Börjar kreditmarknaden vackla rejält nu kan vi nog få se nedgångar på uppåt 30-40%även i Sverige så småningom.

1.1 milj...fy fan va' billigt....man är helt enkelt toklurad när man bor i Stockholm...men det är väl sen gammalt det...

Står oxå inför ett husköp...la ett bud på 3.2 miljoner idag å då är inte tomten friköpt (kostar 600,000 att köpa loss) plus att det finns ett renoveringsbehov på en halv mille oxå :gnissla.
Jag vet hur det känns. Hoppade av en budgivning på en borätt i Sjöstan som gick upp 1,7 millar! Kan lugnt säga att jag inte skulle sova särskilt gott i en lya för 5,2 millar med min ekonomi.

Inte på något sätt riktat mot dig personligen men....Positivt, mer sånt av bankerna, pengar lånas ut alltför lättvindigt och riskfyllt idag. Titta på USA och vad som händer där just nu, titta på 80/90-talet i Sverige. Vi är visserligen inte där ännu, men jag oroad över varthän det barkar. I Köpenhamn har priserna sjunkit 15% i år och fortsätter den negativa trenden. Kul att sitta med ett fett lån med fallande priser och stigande räntor....

Nä, om bankerna kunde kräva minst 20% kontantinsats och lägga upp riktiga amorteringsplaner istället för amorteringsfritt så skulle nog framtiden se bättre ut.

Det finns fler än ni anar som lever på existensminimum och sanerar skulder från förra bubblan.

Haha ja danskarna flyttar ju till sverige!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT