Husköp = Lån, räntor och annat skit...

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Hej!

Jag kan egentligen ingenting om lån och skulle helst vara utan dem. Men för att förverkliga drömmar måste man ju krypa till korset.

Jag och min sambo har nu hittat ett hus vi vill köpa.

Huset kostar ca 1.1 Mkr.

Hur funkar det egentilgen med topplån, bottenlån?
Topplån och bottenlån vad är skillnaden?
Vad är normala avbetalningstider på dom?

Oxå var det räntorna

På SBAB behöver man inte ta topplån vilket jag har förstått är bra att slippa, men man verkar behöva göra det på Föreningssparbanken.

Rörlig ränta verkar alltid vara lägre än fast vid tecknandet av lånet. Men å andra sidan är ju en fast ränta fast och man vet vad man ska betala.

Hur skulle ni lägga upp erat lån utifrån vår sits, vad är smartast, är det något man bör tänka på!

Oerhört tacksam för svar!

Last edited:
Topplån brukar vara 10 % av köpesumman, om man inte kan betala det kontant. Har ni några pengar sparade?
Resterande 90% är bottenlån.

Topplånet brukar man betala av snabbt för det är dyrare ränta på det.

Tror avbetalningstiden är upplagd på 50 år.

En idé är att dela upp lånet i 3 delar, ta 2 delar med fast bindningstid tex 3 och 5 år för att sprida ut utgångstiden på lånet då det skall skrivas om.
Sista delen rörligt, eller fast med tex 8 år. Det beror ju på vad man tror kommer hända med räntan eller om man vill veta exakt vad man kommer få betala de närmsta åren.

Om det inte finns pantbrev på huset så tillkommer avgifter för det och lagfartsavgift. Räkna med 30000-40000.

Topplån brukar vara 10 % av köpesumman, om man inte kan betala det kontant. Har ni några pengar sparade?
Resterande 90% är bottenlån.

Topplånet brukar man betala av snabbt för det är dyrare ränta på det.

Tror avbetalningstiden är upplagd på 50 år.

En idé är att dela upp lånet i 3 delar, ta 2 delar med fast bindningstid tex 3 och 5 år för att sprida ut utgångstiden på lånet då det skall skrivas om.
Sista delen rörligt, eller fast med tex 8 år. Det beror ju på vad man tror kommer hända med räntan eller om man vill veta exakt vad man kommer få betala de närmsta åren.

Om det inte finns pantbrev på huset så tillkommer avgifter för det och lagfartsavgift. Räkna med 30000-40000.

Jo vi kan betala av betala 10% av köpesumman.
Alltså får vi inget topplån bara bottenlån eller??
De 10% du talar om är det "kontantinsatsen"?

Pantbrev vad innefattar det?

Allt är förhandlingsbart och skiljer sig mellan bankerna. Boka in tid hos så många som möjligt och förhandla. Ställ dom mot varann, det lönar sig att lägga ner lite arbete.

Allt är förhandlingsbart och skiljer sig mellan bankerna. Boka in tid hos så många som möjligt och förhandla. Ställ dom mot varann, det lönar sig att lägga ner lite arbete.

Ok, vi hade tänkt att göra det till veckan.
Det finns alltså en del pengar att spara beroende på vilken bank man lånar hos.

Jo vi kan betala av betala 10% av köpesumman.
Alltså får vi inget topplån bara bottenlån eller??
De 10% du talar om är det "kontantinsatsen"?

Pantbrev vad innefattar det?

Om ni kan betala 10% så får ni inget topplån. (= kontantinsats)

Lagfart och pantbrev

Lagfart

När du har köpt en fastighet skall du ansöka om lagfart på fastigheten hos Inskrivningsmyndigheten. Lagfarten är ett bevis på att det är du som äger fastigheten. Oftast hjälper banken till att söka lagfart. Inskrivningsmyndigheten kontrollerar att vissa inskrivningsåtgärder är uppfyllda, t.ex. att köpehandlingarna uppfyller vissa formella krav. Sedan antecknas du som ägare till fastigheten i fastighetsregistret. Som bevis på att lagfarten beviljats utfärdas ett lagfartsbevis/inkrivningsintyg som skickas hem till dig.

Kostnad för lagfart
Kostnaden för en lagfart (stämpelskatt) är för närvarande 1,5% av fastighetens värde. Om fastigheten är värd till exempel 2 100 000 blir kostnaden för lagfart 31500 kr plus en administrationsavgift på 825 kr.

Pantbrev

För att få låna pengar till en bostad kräver banken en säkerhet för lånet. Det innebär oftast att du lämnar en viss del av ditt hus i pant till den du får låna pengar av. Av praktiska skäl är det svårt att överlämna en pant om denna är en bostad, därför får långivaren/banken ett pantbrev som säkerhet.

För att få ett pantbrev måste du som fastighetsägare ansöka om en inteckning i fastigheten hos Inskrivningsmyndigheten. Bankerna hjälper till med denna ansökan. Alla Sveriges fastigheter är registrerade i fastighetsregistret. Uppgifter om ägare och olika rättigheter (till exempel inteckningar) finns i detta register som sköts av Inskrivningsmyndigheten. Efter godkännande skrivs inteckningen in i fastighetsboken och ett pantbrev utfärdas som bevis. Numera är pantbreven oftast elektroniska, och förvaras på detta sätt hos banken.

Ett pantbrev kan bli dyrt.
Kostnaden för pantbrev är för närvarande 2% av det belopp som intecknas. Om du lånar till exempel 1 500000 kr och måste ta ut nya pantbrev på hela beloppet blir kostnaden 30 000 kr. plus en admnistrationsavgift

Säg vad man vill men det finns en hel del kunskap på sporthoj.com :tummenupp

Jag kommer säkert med fler funderingar angående detta......

1.1 milj...fy fan va' billigt....man är helt enkelt toklurad när man bor i Stockholm...men det är väl sen gammalt det...

Står oxå inför ett husköp...la ett bud på 3.2 miljoner idag å då är inte tomten friköpt (kostar 600,000 att köpa loss) plus att det finns ett renoveringsbehov på en halv mille oxå :gnissla

Säljaren kommer teckna en försäkring som täcker eventuella obehagliga upptäckter som inte besiktningen visade. Den kan tecknas på 2, 5 eller 10 år tror jag.

Säljaren kommer teckna en försäkring som täcker eventuella obehagliga upptäckter som inte besiktningen visade. Den kan tecknas på 2, 5 eller 10 år tror jag.

Det finns en klausul för dolda fel, som man kan få in i kontraktet (som säljare). Vilket inte är en dum ide om kåken har några år på nacken. Ett riktigt gammalt hus ska det inte behövas för, i och med att man där räknar med att saker och ting kan ha blivit dåligt av tidens tand. Fast det senare ska man som säljare inte räkna med att det i verkligheten fungerar ( :gnissla ).

Som köpare har man ett långtgående ansvar att undersöka fastighetens skick, även saker som inte normalt tas med vid en besiktning. Annars får man stå för skador och fel själv, vid eventuell renovering. Ju äldre hus desto större undersökningsplikt och desto färre saker som kan hävdas vara dolda fel.

Det är byggt 1977.

Detta har inget att göra med byggåret men glöm inte kolla radon värdena. Du kan ringa hälso-miljöförvaltningen och kolla om det gjorts någon avläsning tidigare. Tillåtet värde idag är 200 bq...är det högre så bör man styra upp ventilationen i huset.
En ordentlig mätning görs under tre månader under vintern helst Jan-Mar.
Man kan göra en enkare mätning under en veckan men den ger bara en indikation. Mätningen är inte dyr att göra.

Jag betalade 550.000:- för 147kvm boyta fördelat på sju rum, ca50kvm biarea och en tomt på ca 950kvm :tungan :arsele

Fy fasiken vad dyrt!

Här uppe i inlandet betalar man 150-200 000 för det, beroende på hur nya vitvarorna är...

Fast här i Umeå betalar man 1.5-2 mille för samma sak...

Det blir en viss skillnad i boendekostnader.

Inte undra på att inlandsborna åker omkring med nya fräsha Bilar/snöskotrar/motorcyklar, det skulle jag med göra om jag hade deras boendekostnad.

1.1 milj...fy fan va' billigt....man är helt enkelt toklurad när man bor i Stockholm...men det är väl sen gammalt det...

Står oxå inför ett husköp...la ett bud på 3.2 miljoner idag å då är inte tomten friköpt (kostar 600,000 att köpa loss) plus att det finns ett renoveringsbehov på en halv mille oxå :gnissla

Vad landar månadskostnaden på, på ett sådant klipp?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT