Husen på djursholm..

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Är nere i sthlm på lite kort semester. Eftersom jag och tjejen är båda intresserad utav hus & boende så har vi åkt runt och kollat lite här i sthlm, idag var vi på djursholm. Det finns verkligen riktigt snygga villor där. Helst nere på strandvägen. Skulle inte vara fel att få se en villa med havsutsikt innuti.

Men vad jobbar de som bor här med egentligen? Måste vara arv och företags grundare som lyckats som bor där?

dsundelin skrev:
2243443 Är nere i sthlm på lite kort semester. Eftersom jag och tjejen är båda intresserad utav hus & boende så har vi åkt runt och kollat lite här i sthlm, idag var vi på djursholm. Det finns verkligen riktigt snygga villor där. Helst nere på strandvägen. Skulle inte vara fel att få se en villa med havsutsikt innuti.

Men vad jobbar de som bor här med egentligen? Måste vara arv och företags grundare som lyckats som bor där?

1: Det heter inte på djursholm, det är ingen ö.
2: Många som bor i Djursholm är högutbildade och framstående inom sina respektive yrken och tjänar därefter. Självklart finns det mycket ärvda pengar som stannar inom släkten här ute....

Från susning.nu
Djursholm har utvecklats till att bli (troligtvis) Sveriges dyraste och finaste bostadsområde. Att direkt statistik är svår att få beror på att Djursholm inte är en egen kommun, utan ingår i Danderyds kommun.

Just kommunen Danderyd har den högsta nettoförmögenheten per person i Sverige, c:a 4 till 5 miljoner kronor (år 2002)per person, starkt beroende på rådande aktiekurser. Dock ägs 51% av innevånarnas totala förmögenhet av 1% av innevånarna. Man kan härtill nämna att nettoförmögenheten för Lidingö är 1.5 milj kr och i Haparanda 192 tusen kr. Se http://www.nordea.se/info/analys/index.html

Ett valdistrikt i Djursholmstrakten: http://www.val.se/val/val_02/valnatt/01R/0162/01620116.gif

Som barn har du 99,5%:s chans att klara av högstadiet galant om du bor här, högst i Stor-Stockholm, och troligtvis högst i Sverige. Stadsdelen erbjuder en mycket vacker lummig villastad som ger en oas från storstadspulsen i city - och erbjuder ett av få val för den inflyttade landsortsbon som bara måste ha mycket grönt omkring sig. Dock kostar det som smakar, runt 4 miljoner (år 2002) och uppåt kostar en egen villa.

Haxxat från min skoltidning:

Bland kungligheter och Wallenbergare
Bland porschar, flotta tennisklubbar, pampiga trädgårdar och enorma lyxvillor lever kungligheter sida vid sida med företagsledare, celebriteter och artister. I Djursholm är den genomsnittlige invånaren mångmiljonär.

Det var under slutet av 1800-talet som man på riktigt började intressera sig för Djursholm. I industrialiseringens oväsen, buller och avgaser drömde många om en trädgårdsstad i nationalromantisk anda. Miljöintresserade borgare lät bebygga ett större antal tomter i Djursholm, som tidigare bestått av ett medeltida gods. I godsets gamla huvudbyggnad inrymdes såväl villakontor som apotek och post. Man lät bygga en av Sveriges första elektrifierade järnvägar vilket blev den första delen av Roslagsbanan. Författare som Viktor Rydberg och Verner von Heidenstam och konstnärer som Elsa Beskow och Alice Tegnér gav Djursholm hög status som villastad. Idag har Djursholm troligtvis utvecklats till att bli Sveriges dyraste bostadsområde. En egen villa kostar runt 4 miljoner kr och uppåt.

På kilometerlånga Strandvägen i Djursholm ligger Sveriges enda miljonärsghetto. Allra rikast på Strandvägen är fastighetskungen Fredrik Lundberg. 1993 slog han sig ner i sin lyxvilla på 1080 kvadratmeter efter en tid i Schweiz. På Strandvägen njuter även Björn Ulvaeus av pengarna från ABBA-tiden tillsammans med sin fru Lena. För deras 308- kvadratmetersvilla fick de betala 14 miljoner 1995. Även kungafamiljen är representerad på guldkusten Strandvägen, genom grevinnan Sophia Bernadotte, 36 år, likaså Wallenbergarna genom Grand Hotel-vd:n Peter Wallenberg. De 70 folkbokförda invånarna på Strandvägen har i genomsnitt 36 miljoner kronor var i beskattningsbar förmögenhet.

Andra kändisar som valt Djursholm är till exempel schlagerdrottningen Charlotte Perrelli, som nyligen flyttade in med sin make Nicola och deras son Angolo i en sekelskiftesvilla på 350 kvadratmeter för 7,5 miljoner.

I Danderyd äger den rikaste procenten mer än halva förmögenheten i kommunen, 55 procent av tillgångarna. När miljardärer som Stefan Persson och Fredrik Lundberg väljer att bo i samma kommun är det kanske inte så konstigt. Så söker du lycka och rikedom bege dig ut till Djursholm och haffa en mångmiljonär (eller varför inte en miljardär) innan de tar slut.

Pete Zahutt skrev:
2243467 1: Det heter inte på djursholm, det är ingen ö.
2: Många som bor i Djursholm är högutbildade och framstående inom sina respektive yrken och tjänar därefter. Självklart finns det mycket ärvda pengar som stannar inom släkten här ute....

1. Du får mycket att göra om du ska vara grammatik polis på forumet. Lycka till!
2. Varför får jag känslan att du bor på djursholm?

mini-knutten skrev:
2243489 Haxxat från min skoltidning:

Ah, varför hade inte vi sådana intressanta skoltidningar? :) :tummenupp

dsundelin skrev:
2243499
Ah, varför hade inte vi sådana intressanta skoltidningar? :) :tummenupp

Enda intressanta numret :huvet, tillhör dock inte min skola utan vår systerskola på Odenplan.

Själv går jag i plugget i "djurrsan", och även om jag bor i Täby Kyrkby vilket många anser vara Djursholm likvärdigt kan jag säga att saker och ting är lite annurlunda i Danderyds guldkust (inte nödvändigtvis sämre ;))

mini-knutten skrev:
2243528 Enda intressanta numret :huvet, tillhör dock inte min skola utan vår systerskola på Odenplan.

Själv går jag i plugget i "djurrsan", och även om jag bor i Täby Kyrkby vilket många anser vara Djursholm likvärdigt kan jag säga att saker och ting är lite annurlunda i Danderyds guldkust (inte nödvändigtvis sämre ;))

Ok, har funderat på att åka ut till Täby ensväng också och kolla lite. Får se om vi hinner med... Verkar fint där med.

Sollentuna för fanken :yoparty

Nära till tåget, vattnet, naturen... ja, alles. Kanske inte lika många slott ala Djursholm, men man kan inte få allt :gnissla

No offense, men Täby Kyrkby har typ ingenting gemensamt med Djursholm, varken pris-, läges-, statusmässigt - om man nu värdesätter några av de egenskaperna. Täby Kyrkby är Täbys snikigaste område och är snarare ett Vellentuna De Luxe.

Markus skrev:
2243960 No offense, men Täby Kyrkby har typ ingenting gemensamt med Djursholm, varken pris-, läges-, statusmässigt - om man nu värdesätter några av de egenskaperna. Täby Kyrkby är Täbys snikigaste område och är snarare ett Vellentuna De Luxe.

Tänkte precis samma sak; Täby kyrkby går knappast att jämföra med Djursholm, dock är Täby kyrkby knappast ett av de risiga områdena i Täby och knappast jämförbart med Vallentuna...

rimag skrev:
2243966 Tänkte precis samma sak; Täby kyrkby går knappast att jämföra med Djursholm, dock är Täby kyrkby knappast ett av de risiga områdena i Täby och knappast jämförbart med Vallentuna...

Lägg av, vilket område i Täby är skabbigare än Kyrkbyn? Har du sett Täby Kyrkby centrum? Det finns fina hus vid Vellentunasjön i Täby Kyrkby, men det är typ 20st. Om du fortfarande är osäker, kolla priserna.
Täby Kyrkby sitter ihop med Kragsta som är Vallentuna kommun, det är same shit.

Markus skrev:
2243968 Lägg av, vilket område i Täby är skabbigare än Kyrkbyn? Har du sett Täby Kyrkby centrum? Det finns fina hus vid Vellentunasjön i Täby Kyrkby, men det är typ 20st. Om du fortfarande är osäker, kolla priserna.

Skarpäng tex, men det är min personliga åsikt. Hur mycket till cemtrum finns det i kyrbyn egentligen...

Vad exakt menar du med skabbigt?

Så abba björn bor på strandvägen. Synd man inte vet vilket hus som är hans. Kan dom inte ha sitt namn på brevlådorna, mkt lättare då.. :tungan

HönaPower skrev:
2244229 Drygare människor än Djursholmare får man leta efter....fi fan

Inte så svårt, räcker med att åka till Lidingö... Drygare människor är nog svårt att hitta! :3freak

dsundelin skrev:
2244208 Så abba björn bor på strandvägen. Synd man inte vet vilket hus som är hans. Kan dom inte ha sitt namn på brevlådorna, mkt lättare då.. :tungan

Det vet jag! Eller snarare var han bodde. Tror inte han bor kvar.

HönaPower skrev:
2244229 Drygare människor än Djursholmare får man leta efter....fi fan

Inte svårt att hitta. Östermalmare är värre. Inte träffat på så många från Lidingö så där vet ja inte.

Markus skrev:
2243960 No offense, men Täby Kyrkby har typ ingenting gemensamt med Djursholm, varken pris-, läges-, statusmässigt - om man nu värdesätter några av de egenskaperna. Täby Kyrkby är Täbys snikigaste område och är snarare ett Vellentuna De Luxe.

:fakta

rimag skrev:
2243966 Tänkte precis samma sak; Täby kyrkby går knappast att jämföra med Djursholm, dock är Täby kyrkby knappast ett av de risiga områdena i Täby och knappast jämförbart med Vallentuna...

Tycker Kyrkbyn är rätt lika Vallentuna... Vissa områden i Vallentuna är ju inte direkt samma "klass" (åbygärde, sör/norrgården etc) men kolla Bällsta/Kragsta och Ormsta.

Markus skrev:
2243968 Lägg av, vilket område i Täby är skabbigare än Kyrkbyn? Har du sett Täby Kyrkby centrum? Det finns fina hus vid Vellentunasjön i Täby Kyrkby, men det är typ 20st. Om du fortfarande är osäker, kolla priserna.

Har du blivit dissad/ner-spöad av någon brud från Kyrkbyn eller? Om du tycker att Kyrkbyn är skabbigt så vet jag inte vilken planet du kommer ifrån. Vi har ett (!) "höghus" (och tyvär 2 till på god väg) i centrum och sen en hel del radhus runtomkring. Några hundra meter utanför centrum hittar du hus som utan tvekan når upp till Djursholms klass, om ej i pris då vissa postnummer har en viss tendens att öka priset... Enda stället i Täby som skulle konkurrera med Kyrkbyn är möjligtvis Näsby Park, som med undantag från några fina villor längs vattnet annars bara består av höghus.

Dessutom så är vi Kyrkbyn utan tvekan Täbys kändis-rikaste område :fakta
Själv bor jag nästan granne med någon känd (läs: rik) f.d. friidrottare som jag aldrig kommer ihåg namnet på.

Markus skrev:

Klockren beskrivning....

dsundelin skrev:
2243443 Är nere i sthlm på lite kort semester. Eftersom jag och tjejen är båda intresserad utav hus & boende så har vi åkt runt och kollat lite här i sthlm, idag var vi på djursholm. Det finns verkligen riktigt snygga villor där. Helst nere på strandvägen. Skulle inte vara fel att få se en villa med havsutsikt innuti.

Saltsjöbaden är ganska fint också... Strandvägen, sen kan du åka runt till solsidan, neråt vattnet. Sen har du Saltsjö-duvnäs, strandpromenaden..en del fina villor i duvnäsviken samt duvnäs udde.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back