Husbil med garage för stor hoj

Busen87

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Hoj
09, Suzuki Hayabusa
Har sneglat lite halvt intresserad på husbil som ska ha plats för 1-2 stora hojar. Men det är svårt att hitta i bra skick och som jag kan använda som året runt boende (Yez vintern också).

Efter flera timmars sökande fick jag fnatt och sökte på allt oavsett pris... Då börja jag hitta lite av de jag sökte för 1.5 - 2+ mille :huvet, det lär ju inte hända...

Visst har jag hittat några trevliga privat byggen, men tänkte höra om jag kan få tips på bra modeller eller sidor för just mc/race husbilar till ett vettigt pris.

Tack på förhand

Jag har just köpt mig ett ämne att bygga på

Bifogat

• 20110721101.jpg
    20110721101.jpg
    241.1 KB · Visningar: 595
Jag ser det :). Ska den användas på vintern, hur löser du i så fall isolering åh värmen? Jag är väldigt nyfiken :)

Ett tips är att kolla med skoterfolket, dom kör ju mest på vintern. En bekant hade en sprinter med plats för skoter (två stora hojar) bak och bodel fram.

Ett tips är att kolla med skoterfolket, dom kör ju mest på vintern. En bekant hade en sprinter med plats för skoter (två stora hojar) bak och bodel fram.

Skulle nog satsa på en ombyggd turistbuss/turnebuss om du vill ha lite utrymme och drägligt vinterbonat, alternativt en bra husbil med dragkrok och ett täckt släp.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Volvo_B57__70_C_reggad_Skattebefriad_34985395.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_b10m_60_vanhool__turnebuss_34561290.htm?ca=9&w=3

Nåt sånt där är ju prisvärt om du ska bo i den året runt, man vill ju ha lite utrymme.
Min Morbror sålde sin lägenhet och köpte en gammal amerikansk RV på drygt 12 meter med 34kvm golvyta. Gav runt 500 000:- för den och då är den utrustad med vattenburen värme och all möjlig utrustning som var möjlig på 80-talet.

Men gällande värme så kan du ju med enkelhet montera upp en luftvärmepump på bussen som du sedan driver från elstolpe eller aggregat om det saknas möjligheter till fast el.

B-kort? Hur är det möjligt?

Det är möjligt, man besiktar bara bort en massa lastvikt och måste ha ett från bodelen skiljt bagageutrymme med vissa mått...

Jag kan inte reglerna, men det är fullt möjligt och rätt...

B-kort? Hur är det möjligt?

Googla på: Personbil klass II
Finns krav på körkortet också: Tog du körkortet före 1/7 1996 och ej haft det återkallat så gäller b-behörighet för personbil klass II annars måste du ha c-behörighet.

Husbuss verkar vara awsome :yoparty på vissa med plats för bil i garaget, helt otroligt.

Luftvärme pump låter som ett vettigt system och tror inte de är så dyra heller

Nåt man ska tänka på vid köp av husbuss/bil? Mögel iaf

Husbuss verkar vara awsome :yoparty på vissa med plats för bil i garaget, helt otroligt.

Luftvärme pump låter som ett vettigt system och tror inte de är så dyra heller

Nåt man ska tänka på vid köp av husbuss/bil? Mögel iaf

Kolla allt!
Ett däck till en sådan kostar runt 4-5000kr, vid oljebyte går det åt ca 20-30L olja.
Finns inte så mycket reservdelar på biltema.
Drar runt 2-4L/M
Tror bussar har ett ramsystem av 4kantsrör, kolla efter rost.
Funkar inte med en vanlig 1,5tons domkraft om den behöver lyftas.
Framrutan.
Allt är jävligt tungt om man ska meka med dom.

Kolla allt!
Ett däck till en sådan kostar runt 4-5000kr, vid oljebyte går det åt ca 20-30L olja.
Finns inte så mycket reservdelar på biltema.
Drar runt 2-4L/M
Tror bussar har ett ramsystem av 4kantsrör, kolla efter rost.
Funkar inte med en vanlig 1,5tons domkraft om den behöver lyftas.
Framrutan.
Allt är jävligt tungt om man ska meka med dom.

Låter vettigt, tack för tipsen. Jag får nog ha nån kunnig med mig den dagen jag ska ut åh titta på nåt, annars kan det bli ett dyrt billigt köp :)

Om jag inte har helt fel har jag för mig att just den typ som han köpt där redan är isolerad och har värme installerad.

Jo som sagt den är väldigt väl isolerad
och med gasolvärmare

Den tänkte jag inte använda dock

det finns ju el i alla depåer och vi kör ju mest sommartid

Det finns en till på blocket, lika som min fast röd

Jo som sagt den är väldigt väl isolerad
och med gasolvärmare

Den tänkte jag inte använda dock

det finns ju el i alla depåer och vi kör ju mest sommartid

Det finns en till på blocket, lika som min fast röd

Kan dock vara skönt att ha gasolen som extravärmare om ni nån gång inte får el eller att nån säkring går så är det ju väldigt enkelt o bara sätta igång gasolvärmaren!
Vet att det finns nån kille nere i Polen som bygger om denna typen av bussar till bl.a. speedwayförare. Dock springer det iväg ganska mycket pengar då.

Denna tror jag hade passat grymt bra!
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_Cargo_34487674.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...