Husawheelie!.

Werzion skrev:
2176128 Varför sitter alla sporthojsåkare så konstigt när dom kör? :1pajas


BURN!!

Hur ligger det tiull med andra hojar?
Min FZR tex. Borde den ta nån skada av bakhjulsåka?
 
philsson skrev:
2176056 Antar att du menar oljepumpen, den sitter ganska långt fram precis bakom primärdrevet.

Utan bild är det svårt att avgöra hurvida det funkar vid slangningar...
Den enda motard/crossmotorn jag pillat på är crf450 och den smörjer bra vid slangningar.
 
Vem som helst får säga precis vad de vill, men fakta är att de tar skada och det snabbt som tusan. Dock så går de bra och faktiskt hemskt många mil med även mycket repiga kolvar/cylindrar. Effektförlust blir det men inte alltid så stor. Problemet är snarare annan förslitning som ökar pga allt material som åker runt i motorn efter repor uppstått och som i sin tur leder till lagerslitage osv.

Jag har en massa polerade Husa kolvar som askfat som bevis och har jobbat sjukt mycket med husamotorer genom åren. Men visst, använder man lite förnuft så kan man hålla slitagen på en relativt låg nivå.

Sen är det ju så sjukt kul att åka slang så det är nog värt pengarna för de flesta. Vet bara om att det sliter hårt på ganska dyra delar i dessa motorer och innebär ökad rasrisk i det långa loppet.

Sen finns det ju 95 åringar som lever med hälsan efter att ha rökt 2 paket om dagen i 75 år men det är inget bevis på att det är nyttigt att röka... ;)

Daniel
 
Ljunghusen skrev:
2176516 Utan bild är det svårt att avgöra hurvida det funkar vid slangningar...
Den enda motard/crossmotorn jag pillat på är crf450 och den smörjer bra vid slangningar.
Sen är det ju också en fråga om vart oljepumpen mynnar, borde väl vara bra om oljepumpen låg långt bak och mynnade långt fram hälst rakt på vevlagret? :confused:

ypvs skrev:
2176963 ..... massa text
Men vad säger du om slangning i den meningen att man inte kör slut på oljefilmen? alltså harskutt på 20-50m. Hinner oljefilmen försvinna/försämras nämnvärt på den korta sträckan?
 
philsson skrev:
2179571 Sen är det ju också en fråga om vart oljepumpen mynnar, borde väl vara bra om oljepumpen låg långt bak och mynnade långt fram hälst rakt på vevlagret? :confused:


Men vad säger du om slangning i den meningen att man inte kör slut på oljefilmen? alltså harskutt på 20-50m. Hinner oljefilmen försvinna/försämras nämnvärt på den korta sträckan?

Ingen fara.
Gör det inte extremt upprepat bara. Dvs 50m, sätt ner i en sekund, upp och 50m igen osv, osv. Då tar det stryk tillslut i alla fall. Nån, eller några hundra meter då och då är ingen fara. 50 är coolt så länge du låter hojen vara nere i 10 sekunder mellan försöken och ser till att den inte överhettar.

Daniel
 
ypvs skrev:
2181098 Ingen fara.
Gör det inte extremt upprepat bara. Dvs 50m, sätt ner i en sekund, upp och 50m igen osv, osv. Då tar det stryk tillslut i alla fall. Nån, eller några hundra meter då och då är ingen fara. 50 är coolt så länge du låter hojen vara nere i 10 sekunder mellan försöken och ser till att den inte överhettar.

Daniel
Men vad är nu om vi ska vara drastiska bäst för motorn vid slangning, håller man ett högre varv får man då upp mer olja? Annars är det ju likabra att varva lite.
 
philsson skrev:
2181461 Men vad är nu om vi ska vara drastiska bäst för motorn vid slangning, håller man ett högre varv får man då upp mer olja? Annars är det ju likabra att varva lite.

Någon som vet hur mkt slang en KTM 450 EXC -04:a fixar??? Kör nämligen en hel del långa nu så det är ju bra att veta... ??? :confused:
 
philsson skrev:
2175279 Man vågar ju knappt lägga upp något längre, ni kanske sett denna 100ggr men här kommer den igen. Och för er som inte sett den innan.
Se och njut :tummenupp


Såg nu att det är filmat här hemma,

undrar vem det är :va
 
philsson skrev:
2181461 Men vad är nu om vi ska vara drastiska bäst för motorn vid slangning, håller man ett högre varv får man då upp mer olja? Annars är det ju likabra att varva lite.

Tja, anänd riktigt bra olja och slanga hellre med hastighet än riktigt långsamt. Vinkeln blir lägre då. Sitt hellre långt bak än långt fram av samma anledning. I hastighet är kylningen bättre också. Dock, lägre varv är bättre än högre.

Med KTM 450n ska det vara relativt lugnt att slanga mycket och ganska länge men kolla hellre med en som är mer specialiserad på den än mig innan du tar det som 100%ig fakta.

Daniel
 
Hi-ho skrev:
2184322 Såg nu att det är filmat här hemma,

undrar vem det är :va

Haha Yesbox, det e vägen mot stigtomta! den ligger ca 2 km från mig.. har för mig att han heter Robert :S, har en polare som känner honom om jag inte minns fel :), hojjen havererade totalt efter den där bakhjulsåkningen
 
Skulle lite tvåtaktsolja i soppan förmildra slitaget kanske? Eller gör det bara en obetydlig skillnad?

Ja måste ju få uuuiila utan att såra min älskling! :4skrika
 
Han ligger inte så högt med den tycker jag.
Skumt att den skulle ta skada av det där.

Jag kör sittandes och då krävs det en högre vinkel för att få balanspunkten rätt. Och nog har man seglat några km på slangen utan att hojen har tagit skada. Det ända som är jobbit är att den just skjuter ut oljan igenom vevhusventilationen som går in i luftburken. Jag moddade om det där och satte dit en petflaska med några lufthål i.
Kan det vara en sån skilnad på KTM och Husa?
 
Ja det är sån skillnad mellan KTM och Husa på den här punkten.

Och 2-taktsolja i soppan på en Husa skulle hjälpa, jag kan iaf inte se varför det inte skulle göra det.

Daniel
 
ypvs skrev:
2197926 Ja det är sån skillnad mellan KTM och Husa på den här punkten.

Och 2-taktsolja i soppan på en Husa skulle hjälpa, jag kan iaf inte se varför det inte skulle göra det.

Daniel
Det är helt sant!. Kanske kunde rädda mycket!. Men hur är det med dedär föresten. Är det någon större risk för vevlagret vid slangning? Annars är ju 2t olja en fullständig lösning. :tummenupp
 
philsson skrev:
2197963 Det är helt sant!. Kanske kunde rädda mycket!. Men hur är det med dedär föresten. Är det någon större risk för vevlagret vid slangning? Annars är ju 2t olja en fullständig lösning. :tummenupp

Nej, vevlagret tar inte direkt skada av slangning men kan göra det inderekt som följdskada av annat slitage.

Daniel
 
Fy fasen så vackert det är :Bugar En slangande motarn en sommarkväll, whoosa :2cool
Någon som vet vad låtarna i filmen heter?
 
Svenssson skrev:
2199200 Fy fasen så vackert det är :Bugar En slangande motarn en sommarkväll, whoosa :2cool
Någon som vet vad låtarna i filmen heter?

Den sista: Linkin Park - Crawling.. Den första vet jag inte men nånting med "This is goodbye" kanske?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top