Husan viiner HJÄLP !

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Skulle ut o dra en runda i förmiddags. Startade hojjen utan problem som vanligt. Åkte i väg lungt o sakta, gasade till lite för att öka farten, cykeln blöddrade då till och sedan börja den viina som bara den. Fatta med engång att nått inte stod rätt till och slog av tändningen och ledde hem den. Har inte haft några som helst problem innan och den har gått som en Husa ska. Olja och filter samt ventiljusteringar och stifft byten är gjorda allt enligt manual och intervall. Så nu är frågan vad är det som kan vara fel? Drog runt kicken lite försiktigt med handen för att känna om den gick trögare men kan ej säga om det är trögare än vanligt. Så alla förslag är välkomna vill ju inte riva runt för mycket o motorn.

Hojjen är en 650 -03 som har gått 75h.

Hälsningar
Henke

Alla husor viner :)
Låter det som ett lager som är på väg att skära/har skurit kanske?
Ändrar sig ljudet om du kopplar? Ändrar sig ljudet när du gasar? Ändrar sig ljudet när du belastar motorn?
Många frågor kan det bli men det ända rätt är väl att börja riva tills du hittar felet.
Men det underlättar ju en del om man vet var man kanske ska börja kolla.

420 --> Den viner mer när man gasar...

Tror nästan också det är ett lager som har skurit. Var nere o drog runt kicken lite igen och det änna knastrade precis som det låg grus i motorn.
Så det är väll bara att klyva motorn då, några tips eller nått extra man ska tänka på när man gör det? Vart hittar jag billigaste lagersatsen, för det är väll lika bra att byta alla när man ändå håller på? Med tanke på all flis o skit som gått runt.

Henke

Det är inte kopplingen som är dålig, så att lamellerna inte kopplar ur helt? då brukar det vina rätt mycket

Plockade ur mortorn ur ramen och tömde oljan igår kväll, redigt med flis kom det ut. Lossade kåpan på vänster sida och plockade ur kopplingskorgen, kollade alla lager med det såg fint ut. Med tanke på alla flisor som kom med ut borde lagret jag letar efter vara helt sönder smulat. Så jag har tänkt att klyva den helt o hållet ikväll o leta vidare.

En lite sido fråga. Ska ta bort startmotorn o batteriet, undrar hur man kopplar alla sladdar som blir över. Provade koppla ur polerna en gång men då funkade inte blinkerserna. :va

tellskog skrev:
Plockade ur mortorn ur ramen och tömde oljan igår kväll, redigt med flis kom det ut. Lossade kåpan på vänster sida och plockade ur kopplingskorgen, kollade alla lager med det såg fint ut. Med tanke på alla flisor som kom med ut borde lagret jag letar efter vara helt sönder smulat. Så jag har tänkt att klyva den helt o hållet ikväll o leta vidare.

En lite sido fråga. Ska ta bort startmotorn o batteriet, undrar hur man kopplar alla sladdar som blir över. Provade koppla ur polerna en gång men då funkade inte blinkerserna. :va

Vevlagret, sätter en slant på det!

tellskog skrev:

Hur gick det, har du hittat felet??

Den som letar han finner och vad finner han ? Jo en automatiskt decopressions axel i tre delar, en totalt söder smulad skruv, mutter och två brickor. En ordentlig smäll mot skruvarna som håller kamdrevet, ett cirkulärt svarvat spår i toppen med fortsättning till ventilkåpan.
Ska kontakta Husaberg och se vad dom tycker om det här, kan väll ändå inte vara normalt eller ? Har ju inte vart där inne o pillat. Tyvärr så har dom semester nu men på måndag så får vi se.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    71.5 KB · Visningar: 163
  • 2.jpg
    2.jpg
    30 KB · Visningar: 156
min decomp level axel som ligger mot kickaxeln hade fått grader mot kickaxeln.. det är det ända ja har råkat ut för som jag själv inte åsta kommit som att kicka av kickaxeln :)

Dekompresions motvikten

tellskog skrev:
Den som letar han finner och vad finner han ? Jo en automatiskt decopressions axel i tre delar, en totalt söder smulad skruv, mutter och två brickor. En ordentlig smäll mot skruvarna som håller kamdrevet, ett cirkulärt svarvat spår i toppen med fortsättning till ventilkåpan.
Ska kontakta Husaberg och se vad dom tycker om det här, kan väll ändå inte vara normalt eller ? Har ju inte vart där inne o pillat. Tyvärr så har dom semester nu men på måndag så får vi se.
Har haft exakt samma haveri som du, Orsakat av att stopp skruven på kamdrevet till Dekompressionsmotvikten gängat av sig muttern och lossnat...
Vanligt fel enligt Husaberg Sverige.
MvH Bula

tellskog skrev:

Har samma symptom som du beskriver. Känner mig dock lite som en novis inom ämnet. Måste jag klyva hela motorn för att fixa felet eller räcker det med att plocka av toppen m.m.??

Tacksam för svar

Back