Husabergen har skurit!

Jesperponken skrev:
Klart att jag tömde ur den gammla olja innan jag hällde i den nya, men jag var helt borta den dagen så jag tog antagligen fel på markeringarna och hällde i för mycket! Känns inte så lyckat att ha gjort det och få betala några tusen för att dom tog ner det och gjorde rent det. :(

Varför häller alla i den mängd olja som står i boken helt blint utan att bry sig om å kolla hur nivån i motorn blir?!?!?! Helt obegripligt för mig.... Tar det så lång tid att kolla nivåfönstret på motorn???? :va
 
Ebbe skrev:
Varför häller alla i den mängd olja som står i boken helt blint utan att bry sig om å kolla hur nivån i motorn blir?!?!?! Helt obegripligt för mig.... Tar det så lång tid att kolla nivåfönstret på motorn???? :va

Tydligen... :va :3freak
 
AndersD skrev:
Man börjar ju onekligen bli lätt orolig... är det nån speciell tid /omständighet då man bör få problem, alltså, har nån koll på när eller hur de flesta skär pga vevshimsen. Typ, skär den så skär den under inkörningen, eller skär den så skär den första gången du pinar den uppför en sketlång backe...?

eller är det slumpmässigt ?

Jesper, hur skar din ?

/Anders

Kanske någon som svarat men jag orkar inte läsa hela tråden =)
Lagren skär när man varvar ordentligt.
Min rasade efter 5h och jag tror Hedas rasade efter 20h.
Så hur kör du Heda ?? :fatta! :D

/Stefan
 
WaZZe skrev:
Nu kan jag inte hålla tyst längre :näsblod

Hur f*n orkar ni med dessa husor, jag menar det är ju alltid en ny tråd varje dag om husa problem.

Det är lugnt WaZZe. Fortsätt kör din XR om du är nöjd med den. :D
Värt att tänka på är att nästan alla Husaberg-ägare är nöjda med sina maskiner trots allt..
Säger väl en del om känslan när man kör den.
 
420 skrev:
Kanske någon som svarat men jag orkar inte läsa hela tråden =)
Lagren skär när man varvar ordentligt.
Min rasade efter 5h och jag tror Hedas rasade efter 20h.
Så hur kör du Heda ?? :fatta! :D

/Stefan

Tackar ! / Anders
 
Vaddå varva ? Jag tog en tur genom stan, å på landsbygden. Inget varvande eller så, snarare en "SÖNDAGSTUR" hm, min motor pajade då jag hade den på tomgång å fipplade efter friläget

"Lagren skär när man varavar ordentligt".......... jävla påhopp :tungan Din Danskwannabe, ska nog köra om dig så hjälmen snurrar :gnissla :hihi

420 skrev:
Kanske någon som svarat men jag orkar inte läsa hela tråden =)
Lagren skär när man varvar ordentligt.
Min rasade efter 5h och jag tror Hedas rasade efter 20h.
Så hur kör du Heda ?? :fatta! :D

/Stefan
 
Tom Byron skrev:
Vaddå varva ? Jag tog en tur genom stan, å på landsbygden. Inget varvande eller så, snarare en "SÖNDAGSTUR" hm, min motor pajade då jag hade den på tomgång å fipplade efter friläget

"Lagren skär när man varavar ordentligt".......... jävla påhopp Din Danskwannabe, ska nog köra om dig så hjälmen snurrar
weeeee catfight :banana

:corn :corn :corn :corn
"I vänstra startledet, vägandes 68kg med utrustning, the one - the only - the GUUURUUUUU, HEEEEDA. Och i det högra ledet halvdansken STEEEEEEFAN, vägandes 68.5kg. LET'S GET READY TO RUUUUUMBLEEEEEE"
:corn :corn :corn :corn :corn
 
Jag fick precis Husabergs nyhetsbrev där man kan läsa följande:

Vilken Oljenivå ska synas i glaset på motorn, är något som många undrat över. Detta har visat sig vara något som man lätt kan göra fel på, eftersom en normal reaktion kan vara att ”fylla i lite extra” när man är osäker. Motorn kommer då att omgående trycka ur sig den överflödiga oljan, varpå många blir oroliga när nivån snabbt sjunker och till följd av detta fyller i ännu mer olja nästa gång osv… Vissa har klagat på att motorn hugger till eller dör en mycket kort stund, detta kan mycket väl vara orsaken i sådant fall om man haft för mycket olja som sedan tvingas ut i vevhusventilationen och i sin tur in i förgasaren och motorn. Oljan ska vara strax över (A) nedersta kanten i glaset när motorn är kall.

Dom borde väl veta tycker man.... :)
 
hp skrev:
Jag fick precis Husabergs nyhetsbrev där man kan läsa följande:

Vilken ... *** ...är kall.

Dom borde väl veta tycker man.... :)
Man skulle ju kunna säga som så att är man osäker så pytsar man i lite mer än rekomenderat och låter nivån självjustera (vevhusventilationen -> förgasaren/motorn -> atmosfären) ner sig till korrekt nivå. Men såklart aldrig låta det sjunka under lägstanivån.
 
Tom Byron skrev:
Vaddå varva ? Jag tog en tur genom stan, å på landsbygden. Inget varvande eller så, snarare en "SÖNDAGSTUR" hm, min motor pajade då jag hade den på tomgång å fipplade efter friläget

"Lagren skär när man varavar ordentligt".......... jävla påhopp :tungan Din Danskwannabe, ska nog köra om dig så hjälmen snurrar :gnissla :hihi

Hahaha..... :tummenupp
Men så tog det ju 20h för dina lager att paja oxo :lol

Supermoto skrev:
weeeee catfight :banana
"I vänstra startledet, vägandes 68kg med utrustning, the one - the only - the GUUURUUUUU, HEEEEDA. Och i det högra ledet halvdansken STEEEEEEFAN, vägandes 68.5kg. LET'S GET READY TO RUUUUUMBLEEEEEE"

Inte så troligt eftersom jag flyttar om 2 veckor. Men jag hoppas vi ses på lite tävlingar nästa år istället.


/Stefan - som gör sitt bästa för att bli dansk på riktigt. 10 mil till bron...
 
10mil från bron, ehhhhhh söder om värnern å vättern då hör man ju knappt när folk snackar, spotta ur gröten :tummenupp :rofl :fyllisar

420 skrev:
Hahaha..... :tummenupp
Men så tog det ju 20h för dina lager att paja oxo :lol



Inte så troligt eftersom jag flyttar om 2 veckor. Men jag hoppas vi ses på lite tävlingar nästa år istället.


/Stefan - som gör sitt bästa för att bli dansk på riktigt. 10 mil till bron...
 
Supermoto skrev:
weeeee catfight :banana

:corn :corn :corn
"I vänstra startledet, vägandes 68kg med utrustning, the one - the only - the GUUURUUUUU, HEEEEDA. Och i det högra ledet halvdansken STEEEEEEFAN, vägandes 68.5kg. LET'S GET READY TO RUUUUUMBLEEEEEE"
:corn :corn :corn

:rofl :rofl :rofl



*sätter mig ner med popcornpåsen*
 
420 skrev:
Hahaha..... :tummenupp
Men så tog det ju 20h för dina lager att paja oxo :lol


Ni som har haft ett motor ras på era husor kan väl berätta hur länge det tar innan man får hojen reparerad igen? På ett ungefär alltså! Är det långa leverans tider på reservdelarna man behöver? Och vad görs annorlunda när dom sätter ihop hojen igen då? Annan chimsning och CDI box kan jag tänka mig men görs det något mer? Vänligen Magnus.
 
420 skrev:
Det är lugnt WaZZe. Fortsätt kör din XR om du är nöjd med den. :D
Värt att tänka på är att nästan alla Husaberg-ägare är nöjda med sina maskiner trots allt..
Säger väl en del om känslan när man kör den.

Jo jag ger mig fan på att den är grym att köra.

Blev lite sugen ett tag på en 04, eftersom 03:an håller ihop bra, men det sket sig ju :gnissla

Fast en husa skulle nog inte funka för mig ändå, åker säkert 80% gata.
 
Cdiboxen fick jag reda på här på forumet i Onsdags så jag rinde å de lät det som om boxarna var på G ut till Åf, sedan med "shimsningsraset" så väntar min motor på balansaxellagren.......... fortfarande, men jag ska pysa runt nu å kolla ifall någon har det hemma.

magi skrev:
420 skrev:
Hahaha..... :tummenupp
Men så tog det ju 20h för dina lager att paja oxo :lol


Ni som har haft ett motor ras på era husor kan väl berätta hur länge det tar innan man får hojen reparerad igen? På ett ungefär alltså! Är det långa leverans tider på reservdelarna man behöver? Och vad görs annorlunda när dom sätter ihop hojen igen då? Annan chimsning och CDI box kan jag tänka mig men görs det något mer? Vänligen Magnus.
 
magi skrev:
Ni som har haft ett motor ras på era husor kan väl berätta hur länge det tar innan man får hojen reparerad igen? På ett ungefär alltså! Är det långa leverans tider på reservdelarna man behöver? Och vad görs annorlunda när dom sätter ihop hojen igen då? Annan chimsning och CDI box kan jag tänka mig men görs det något mer? Vänligen Magnus.

Det tog 3 veckor innan min hoj var hel igen.
Lagren till balansskivan var/är restade så därför tog det lite längre tid.
Görs inget mer än att öka det axiala spelet.
På min byttes båda ramlagren, balansskivan och lagret till dito.
Och veven skickade på balansering...
 
Tackar för infon!!

Men det känns ju lite surt, som om man bara kan åka omkring med hojen och vänta på att den ska skära ihop...
 
Ja man tycker ju att dom borde plocka in hojarna en efter en och ändra spelet innan motorn rasar.
Måste ju vara både skönare och billigare OCH bättre kundvård att inte vänta tills kunden motor rasar.
Jobbigt när det man planerat upp ett par tre helgen med fin banåkning och så skär motorn dagen innan.... :huvet
Sörjer fortfarande för att jag inte kunde vara ,med på någon av Rättvik-körningarna.. :(

/Stefan
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top