husaberg??

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
hejsan! jag har blivit sugen på att köpa mig en husaberg!! med båda cross o supermotard fälgar!! och undrar bara lite hur pass dom håller dom här maskineerna o köra med??.. många säger att dom är känsliga o att dom kan bli dyra o laga?? jag har själv kört mkt 2-takts crossar o sånt, men dom har hållt bra iaf!! lätta o skruva med!! svårt o byta kolv själv på en 4-takt?? :fyllisar

kraschpuck skrev:
hejsan! jag har blivit sugen på att köpa mig en husaberg!! med båda cross o supermotard fälgar!! och undrar bara lite hur pass dom håller dom här maskineerna o köra med??.. många säger att dom är känsliga o att dom kan bli dyra o laga?? jag har själv kört mkt 2-takts crossar o sånt, men dom har hållt bra iaf!! lätta o skruva med!! svårt o byta kolv själv på en 4-takt?? :fyllisar
Du byter ganska sällan kolv på en sån här hoj! Ventiljustering var 10de timme, tar ca 1 timme för en okunnig klant som jag. Sen är det det vanliga, oljebyte på fem/tio timmar, filtertvätt å sådant...

Dyr å laga? Mjae, jag TROR att de e ganska lika alla andra fyrtaktare. De flesta husor som självrasar är sådana som e nya. Köper du en som håller de första milen så orsakar man det mesta själv, av klanteri eller missskötsel. På de äldre (03 å bakåt) är det problem med tändning som kan självdö också. På de äldre funkar inte startmotorn 99% av gångerna, rent crap, släng bort eländet ;D

Jag tycker Husa e mycket för pengarna. Det går att försäkra på den lägre effekten bara man tjatar nog många gånger, och då har du en väldigt billig försäkring.

Man behöver inte ställa ventilerna var 10onde timma, jag gör det var 25timma nått sånt eller kollar upp dem om hojen är seg att få igång. Olja var 5timma+ filter.

Dom jag känner(inklusive mig själv) som åker Husaberg har aldrig haft några problem, förutom sånna som dom är orsaken till själva.

Evil M skrev:
Man behöver inte ställa ventilerna var 10onde timma, jag gör det var 25timma nått sånt eller kollar upp dem om hojen är seg att få igång. Olja var 5timma+ filter.

Dom jag känner(inklusive mig själv) som åker Husaberg har aldrig haft några problem, förutom sånna som dom är orsaken till själva.

Det där är ju lite upp till var och en, jag har justerat ventiler efter 8 timmar som vare pall mot (dvs legat å öppnat), kan inte tänka mig att 15 timmar till gör så gott för motorn då :)

Å andra sidan var det just efter en renovering med nya ventiler, kanske dom slet in sig lite? I övrigt har det inte vare så tajt att dom legat öppna!

På det senare kan jag bara hålla med, jag har samma erfarenhet.

Jepp det är ju upp till var och en när man vill justera ventiler byta olja.

Att du fick justera efter 8timmar beror just som du skrev på att du fixat med nya ventiler. Dom behöver sätta sig i ventilsätena.

OlleR skrev:
Du byter ganska sällan kolv på en sån här hoj! Ventiljustering var 10de timme, tar ca 1 timme för en okunnig klant som jag. Sen är det det vanliga, oljebyte på fem/tio timmar, filtertvätt å sådant...

Dyr å laga? Mjae, jag TROR att de e ganska lika alla andra fyrtaktare. De flesta husor som självrasar är sådana som e nya. Köper du en som håller de första milen så orsakar man det mesta själv, av klanteri eller missskötsel. På de äldre (03 å bakåt) är det problem med tändning som kan självdö också. På de äldre funkar inte startmotorn 99% av gångerna, rent crap, släng bort eländet ;D

Jag tycker Husa e mycket för pengarna. Det går att försäkra på den lägre effekten bara man tjatar nog många gånger, och då har du en väldigt billig försäkring.

okej okej, så startmotorn är alltså helt värdelös på dom äldre modellerna??.. jag har hört att dom kan skära om man åker för mkt på bakhjulet med??.. ngt du hört ?? jag har bara mellan körkort så vore ju gött o slippa regga om den som jag har fått göra med dom andra hojjarna jag har köpt!! men vad står de i papprerna på den om effekten??? men det är inte svårt att justera ventilerna lr??

kraschpuck skrev:
okej okej, så startmotorn är alltså helt värdelös på dom äldre modellerna??.. jag har hört att dom kan skära om man åker för mkt på bakhjulet med??.. ngt du hört ?? jag har bara mellan körkort så vore ju gött o slippa regga om den som jag har fått göra med dom andra hojjarna jag har köpt!! men vad står de i papprerna på den om effekten??? men det är inte svårt att justera ventilerna lr??

Jag ser inget nöjje i att köra så långt på bakhjulet, 6-700 meter är väl det längsta jag kör, och min har inte skure än iaf ;)

Startmotorn är värdelös, eller, kanske inte helt värdelös, men den vill inte hjälpa till å starta på de flesta hojjar.

Jag har också mellankort, effekten står på 9kW(13hk) så det är inga problem. Jag har tillåme haft med den på uppkörning.

Justera ventilerna är som att, hm, jag vet inte va man skulle jämföra det med, typ justera avgasventilen på en tvåtaktare? Du tar bort sadel, tank och skyddslock för ventilerna, sen ställer du å skruvar ihop den igen. Hur man gör det här finns det trådar på forumet om.

Efter att jag renovera min motor så funkar min elstart kanon kall som varm, bara det är kräm i batteriet och jag har en 01a.

Kör du bakhjul så får inte vevaxel/kolv ventiler mm fullsmörjning och tillslut ger grejerna upp. Men åka en hel del bakhjul kan man göra utan att den skär ihop på en gång. Har sett en film där en kille åker lite över 3minuter på bakan och det funka men hur motorn såg ut efter det vet jag ej.

ska man slanga på motard så e väl crf det lämpligaste va? eller e jag ute å cyklar igen? var det inte separat olja för motor å vxl-låda så det lixom inte tar slut? Eller e det ett ryckte som jag snappat upp bara :va

okej okej!! den jag är lite intresserad av är en 00, kanske för gammalt vad vet jag, men de står att den gått lite iaf!!.. men jag ska väl ringa på den så fort jag får lust till de!!!! :yoparty

Köp!! Bästa motorn husa någonsin tillverkat!! ex. vanlig motorkonstruktion.. man behöver ej klyva hela motorn för att byta kolv!! håller bra jämfört med dom nyare och äldre. Går minst lika bra: Kööööppp en 00a!! Fd husaägare 01 650. Benny

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back