Husaberg

  • Thread starter Thread starter JDS
  • Start date Start date

JDS

SOMLIGA
Gick med
9 Jan 2005
Ort
vallentuna
Hoj
husa 650-08
har en husa 650-04

har byt en ventilfjäder som gick av..satte ihopmotorn o starta hojen då tickade den som faan??har satt markeringarna mot varan på dreven, kolven i dödläge kamnokarna pekarneråt,ställtventilerna...

nån som har nån ide vad som har hänt??:va lr har jag gjort fel när jag nola motorn??:huvet

tacksam för alla svar!:yoparty
 
För att vara säker på att du har "nolläget" rätt så kan du låsa motorn genom en insexskruv som sitetr fram på blockhalvan. Lossa den å ta bort kopparbrickan. Du har nämligen ett spår i veven som du kan skruva in skruven i å på så sätt låsa motorn i rätt läge. Lys in i hålet å vrid runt motorn lugnt så komemr du å se såret ja talar om.

På kamdrever haru oxå 2 prickar som skall ligga i linje me toppen för att få kammen rätt. Sen så kan d ju ha blivi nå vingel me knastren e dyl. näru bytte fjädern...

JDS skrev:
2652378 har en husa 650-04

har byt en ventilfjäder som gick av..satte ihopmotorn o starta hojen då tickade den som faan??har satt markeringarna mot varan på dreven, kolven i dödläge kamnokarna pekarneråt,ställtventilerna...

nån som har nån ide vad som har hänt??:va lr har jag gjort fel när jag nola motorn??:huvet

tacksam för alla svar!:yoparty
 
Nånstans på varvet ska du ha just rek. spel, ingenstans mer än så.
Bara att snurra lite i taget två varv åt vanliga hållet och kolla.

Vid ena öd ska du ha rätt spel, vid andra öd håller insug på att börja öppna och avgas
är i slutfasen på stängningen. Ventilerna 'väger' sas.

Kan inte Husa just, men det där gäller alla 4t.

Kan det vara så att nåt hände när fjädern gick av förut ?
/u
 
För att vara säker på att du har "nolläget" rätt så kan du låsa motorn genom en insexskruv som sitetr fram på blockhalvan. Lossa den å ta bort kopparbrickan. Du har nämligen ett spår i veven som du kan skruva in skruven i å på så sätt låsa motorn i rätt läge. Lys in i hålet å vrid runt motorn lugnt så komemr du å se såret ja talar om.

På kamdrever haru oxå 2 prickar som skall ligga i linje me toppen för att få kammen rätt. Sen så kan d ju ha blivi nå vingel me knastren e dyl. näru bytte fjädern...


har gjort precis som du skrev....hojen e svårstartad som fan,när jag får igång den så tycker jag d låter från ventilkåpan lr kamdrevet svårt att höra exat vart d kommer ifårn:( den lät ju inte innan jag rev den....nån som har en ide tacksam för svar
 
har gjort precis som du skrev....hojen e svårstartad som fan,när jag får igång den så tycker jag d låter från ventilkåpan lr kamdrevet svårt att höra exat vart d kommer ifårn:( den lät ju inte innan jag rev den....nån som har en ide tacksam för svar

Lossar du alla låsmuttrar när du ska ställa låsmuttrarna, så du inte lossar en och en. Alltså, lossa alla, sen ställer du dom.
 
om en ventilfjäder har gått av så kan de finnas skrotbitar kvar i motorn... bara o köpa en ny hoj :D
 
Har du kollat rullagren i vipporna? När mina var slut började motorn "ticka".
 
Back
Top