Husaberg verkstad i sthlm?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjena, någon som vet nått ställe där jag kan lämna in min husaberg för reparation, har varken lusten eller platsen att fixa den i mitt nuvarande garage som är 3x3m och där det står 5st hojjar just nu :gnissla

Det bör vara i närheten av stockholm och dom ska vara grymma på husaberg :rolleyes:

Motard nissen skrev:
2676621 Tjena, någon som vet nått ställe där jag kan lämna in min husaberg för reparation, har varken lusten eller platsen att fixa den i mitt nuvarande garage som är 3x3m och där det står 5st hojjar just nu :gnissla

Det bör vara i närheten av stockholm och dom ska vara grymma på husaberg :rolleyes:

Enda jag vet är Kumlis motor i sala för de e han som gör alla reparationer för karlströms motor..

Motard nissen skrev:
2676621 Tjena, någon som vet nått ställe där jag kan lämna in min husaberg för reparation, har varken lusten eller platsen att fixa den i mitt nuvarande garage som är 3x3m och där det står 5st hojjar just nu :gnissla

Du har ju MÖR, eftersom du är Södertäljebo!

Motard nissen skrev:

Vad är det som behöver göras?

RaceMe skrev:
2676890 Vad är det som behöver göras?

Felsökning och byte av det som orsakar att den inte ens tänder till.

Jag tänkte lämna in till firma som är husaberg återförsäljare för då kanke dom kan pröva med att byta ut cdi boxen som jag tror strular. Jag har då ingen lust att betala fullpris för cdi'n för att sen se att det inte var felet :gnissla

Samma med statorn som kostar lika mycket ungefär :huvet

Motard nissen skrev:
2677512 Felsökning och byte av det som orsakar att den inte ens tänder till.

Jag tänkte lämna in till firma som är husaberg återförsäljare för då kanke dom kan pröva med att byta ut cdi boxen som jag tror strular. Jag har då ingen lust att betala fullpris för cdi'n för att sen se att det inte var felet :gnissla

RaceMe är ju kung på Husaberg. Sen har han två själv så det är ju bara att byta lite fram och tillbka tills skiten startar.

Jag meckade med min Jetski som hade elproblem i ett dygn utan att lösa det så jag hörde med Lasse om han hade tid. Ställde den i hans garage och innan jag nådde garagedörren hade han mätt sig fram till vad det var för fel. Respekt:tummenupp

Motard nissen skrev:
2677512 Felsökning och byte av det som orsakar att den inte ens tänder till.

Det går ju att mäta om det är helt. Jag har för mig du har gamla modellen med SEM tändning? Höll inte du på och kopplade om (saknade tändlås-nyckel) lite nere i Knutstorp? Har du inte fått igång den sen dess?

Stator. SEM..... Ett mörkt kapitel i husabergs historia. Roland himself brukar säga att SEM sänkte Husaberg. Hur som helst...... Dom brukar ju ge sig rätt vad det är. Så risk finns att du åker på att köpa nytt. Surt, men så kan det bli ibland.

RaceMe skrev:
2678007 Det går ju att mäta om det är helt. Jag har för mig du har gamla modellen med SEM tändning? Höll inte du på och kopplade om (saknade tändlås-nyckel) lite nere i Knutstorp? Har du inte fått igång den sen dess?

Stator. SEM..... Ett mörkt kapitel i husabergs historia. Roland himself brukar säga att SEM sänkte Husaberg. Hur som helst...... Dom brukar ju ge sig rätt vad det är. Så risk finns att du åker på att köpa nytt. Surt, men så kan det bli ibland.

Nej den har inte gått igång sen dess, har nu nytt tändlås och kopplat in det rätt o så, SEM-conny mätte upp både box och stator, han sa att dom var helt ok. Dock när jag mäter statorn så är värdena i underkant tex 2695ohm osv alltså precis under den där 10% gränsen.

Har husaberg någon blockering på gnistan eller tänder den varje varv? Min tänder lite ojämnt nämligen. Ska nog chansa på att byta ut statorn iallafall :gnissla

Ska slänga upp lite bilder här på lite sladd anslutningar som jag tycker är udda..

Motard nissen skrev:
2678149 Nej den har inte gått igång sen dess, har nu nytt tändlås och kopplat in det rätt o så, SEM-conny mätte upp både box och stator, han sa att dom var helt ok. Dock när jag mäter statorn så är värdena i underkant tex 2695ohm osv alltså precis under den där 10% gränsen.

Har husaberg någon blockering på gnistan eller tänder den varje varv? Min tänder lite ojämnt nämligen. Ska nog chansa på att byta ut statorn iallafall :gnissla

Ska slänga upp lite bilder här på lite sladd anslutningar som jag tycker är udda..

Om det är uppmätt och ok och man kan lita på det så tar det ju inte mera än några minuter att få igång hojjen. Om du dessutom ser att du har gnista på tändstiftet så är det konstigt att du inte fått igång den ännu.

Finns ingen blockering för gnistan. SEM är lite lotteri om den tänder varje varv. SEM vill nämligen ha en hastighet på 800 varv eller mera i minuten för att leverera gnista. När man kickar så är man precis däromkring.

Kokusan (04 och frammåt) nöjer sig med 400 varv i minuten.

Nu är jag lite konfunderad. Använde stroboskåpet och drog runt motorn, såg inte nått sträck alls när ljusblixten kom. Vred statorn max åt medsols och då tittade sträcken på svänghjulet fram i titthålet men bara så att det vänstra syntes precis..

Alltså så tänder den grymt mycket för tidigt :/ Undra om det är statorn som levererar så svag puls så att den släpper pulsen så sent eller om det är tändboxen.

Också nån som vet hur husa 02's tändnycklar funkar? Antingen har jag fått fel tändlås eller så har jag kopplat fel för nu så går startmotorn igång när jag slår på tändningen

Motard nissen skrev:
2680441 Nu är jag lite konfunderad. Använde stroboskåpet och drog runt motorn, såg inte nått sträck alls när ljusblixten kom. Vred statorn max åt medsols och då tittade sträcken på svänghjulet fram i titthålet men bara så att det vänstra syntes precis..

Alltså så tänder den grymt mycket för tidigt :/ Undra om det är statorn som levererar så svag puls så att den släpper pulsen så sent eller om det är tändboxen.

Också nån som vet hur husa 02's tändnycklar funkar? Antingen har jag fått fel tändlås eller så har jag kopplat fel för nu så går startmotorn igång när jag slår på tändningen

Det finns väl kopplings-scheman att ladda ner från Husabergs sida. Jämför dina kablar med schemat. Startreläet ska iaf inte få dragspänning bara för att tändningen slås på.

Hsb-Chrille skrev:
2678458 OT: När ska vi få se film med 900 cc husan då? :D

Film? Det kommer nog att dröja, men en 130 hk 4 cyl 750 för skoj skull kanske dyker upp i något sammanhang. Tanken finns.

Angående 900cc. 450cc x 2 st = 900cc

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...