Husaberg ventiljustering! TDC?

Motard nissen skrev:
2422838 Bara undrar hur kan du rekommendera det? Mitt ventilspel kanske är väldigt mycket mer än normalt om ägaren innan inte justerat dom på ett tag.
Ja alltså du drar skruven tills den precis ligger an och sen släpper du 1/6dels varv. Vartefter du drar åt med muttern

eppe skrev:
2422868 Ja alltså du drar skruven tills den precis ligger an och sen släpper du 1/6dels varv. Vartefter du drar åt med muttern

Vågar man lita på att det blir rätt då? :3freak

Skallen på skruven är väll sexkantig antar jag? :D

Motard nissen skrev:
2422909 Vågar man lita på att det blir rätt då? :3freak

Skallen på skruven är väll sexkantig antar jag? :D
Jag ställer ventilerna alltid med bladmått. 1/6 tricket fungerar bra men jag kontrollerar ändå alltid i efterhand om jag får in bladmåttet emellan. Heldre för stort spel än för litet. Det är när man drar åt låsmuttern som inställningen kan ändras lite. Jag kör med ett bladmått som är vikt 90 grader drygt en cm längst ut i ändenoch det kommer jag åt ganska lätt att få ner och passa på rätt ställe. :tummenupp

philsson skrev:
2423113 Jag kör med ett bladmått som är vikt 90 grader drygt en cm längst ut i ändenoch det kommer jag åt ganska lätt att få ner och passa på rätt ställe. :tummenupp

Okej tack det var ungefär det jag var ute efter, hur jag skulle vika bladmåttet. Enligt en polare så skulle jag böjja det i en slags S-form men det verkade ju omständigt :tungan

Har ni haft det problemet att ni inte får in bladmåttet så att det det löper fritt även om ni har skruvat upp spelet till max?

Några på husaberg.org verkar ha haft det problemet att dom bara får in bladmåttet in emellan till hälften ungefär. Svårt att förklara.

Måste fråga en sak till när jag håller på.. Killen innan har brutit av tändkurvs knappen som sitter under start knappen och den är fast på high.

Kan det vara det som är problemet med att den är svårstartad och smäller vid motorbroms/gasavslag? Förutom att jag tror att jag har rätt stort ventilspel då.

Busaberg skrev:
2422849 Det kommer ingen olja ur hålet för stoppskruven,men eftersom den inte finns på -02 så är det ju skit samma:)

Skumt, hade d på både min 01:a å 04:a... Trodde d skulel sitta på modellerna däremellan oxå men då har man lärt sig nå nytt oxå... :)

Motard nissen skrev:
2422838 Bara undrar hur kan du rekommendera det? Mitt ventilspel kanske är väldigt mycket mer än normalt om ägaren innan inte justerat dom på ett tag.

Shysst tips om skåran men känner inte att jag vill tappa ut oljan som gått en halvtimme bara, kör helsyntet för 140spänn så de kostar lite :näsblod

Men att du skruvar ställskruven i botten mot ventilen å sen 1/6 varv tebax. E lätt att kolla mot låsskruven då den e en sextant...

Okej okej, jag gjorde en liten S-form på bladmåttet så nu tror jag att jag kommer åt där under ändå bara för att kontrollmäta.

Last edited:
Har nu satt ihop och provkört den blev mycket mer lättstartad iallafall.. Är lite smått osäker på om jag verkligen fick till rätt mått på alla ventiler men den lät fint iallafall.

Motard nissen skrev:
2424916 Har nu satt ihop och provkört den blev mycket mer lättstartad iallafall.. Är lite smått osäker på om jag verkligen fick till rätt mått på alla ventiler men den lät fint iallafall.
Som sagt, fick du in bladmåttet så behöver du inte vara orolig, du kan ha tappat lite effekt om du fått spelet för stort typ. Blir bättre nästa gång och nästa ggn osv.. :tummenupp

Nu ska jag bara gå över till att försöka städa upp elen på den. Batteriet är snordött och baklyktan+instrumentpanel likså

Back