Husaberg ventiljustering! TDC?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjena alla.. har plockat av tanken på min FE650 02'a nu och tänkte ställa ventilerna.

Undrar om det är bara att kicka tills man får den i det läget att den ''låser'' sig alltså TDC och sen justera ventilerna eller måste man ha något instrument att skruva i tändstiftshålet för att få exakt rätt?

Uppskattar snabba svar vill ut och åka! :D

Edit : Kan moderator ta bort tråden jag använde hjärnan istället och det hela löste sig

Edit: Ahh jag blir galen, så hade jag inga böjda insexnycklar som passar i ventilkåporna! Hur fanken ska man komma åt därinne :huvet
 
Last edited:
Motard nissen skrev:
2422159 Här tappas inga skruvmejslar. Hittade markeringen på svänghjulet.

Dock får jag inte av ventilkåporna :argpådato
Markeringen på svänhjulet är till för att ställa in tändningen men prova dig fram med något i tändstiftshålet så ser du hur markeringarna står så slipper du känna efter nästa ggn.
Får du inte av kåporna pga att kylaren är ivägen? Jag plockar alltid bort den när jag gör ventiljusteringarna :)
 
när både avgas o insug är "lösa" så e de bara o köra på. fram me bågfilen o knipsa en vanlig insexa. de e väl änd inget annat du kommer skruva med from nu:tummenupp
 
philsson skrev:
2422166 Markeringen på svänhjulet är till för att ställa in tändningen men prova dig fram med något i tändstiftshålet så ser du hur markeringarna står så slipper du känna efter nästa ggn.
Får du inte av kåporna pga att kylaren är ivägen? Jag plockar alltid bort den när jag gör ventiljusteringarna :)

Enligt denna tråd så representerar märkningen tdc när den står på kl 12

EDIT: glömde länken : http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4298&highlight=tdc

Suck måste jag ta av kylarna? Enligt vissa så behövs det bara 10min för o justera ventilerna, de här va inte 10min :va

Tack gode gud för polare som kan låna ut verktyg. Får se om jag får de här gjort innan midnatt då
 
Last edited:
Motard nissen skrev:
2422190 Enligt denna tråd så representerar märkningen tdc när den står på kl 12

Suck måste jag ta av kylarna? Enligt vissa så behövs det bara 10min för o justera ventilerna, de här va inte 10min :va

Tack gode gud för polare som kan låna ut verktyg. Får se om jag får de här gjort innan midnatt då
Ja precis.. kl12 men på mitt svänhjul har jag 2 markeringar.. när centrum av dem är på kl 12 så är jag vid TDC.
Gällande kylaren/na så har jag bara en kylare på min hoj, du kanske har 2 men det tar mig i af 20 om inte 30 min att ställa in ventilerna i lungt tempo. Klart det går utan att lossa kylaren men det är bökigt och omständigt så jag tar heldre loss kylaren för att få det ordentligt gjort. Är trots allt bara 3 muttrar och 2 slangklämmor
 
Motard nissen skrev:
2422190 Enligt denna tråd så representerar märkningen tdc när den står på kl 12

Suck måste jag ta av kylarna? Enligt vissa så behövs det bara 10min för o justera ventilerna, de här va inte 10min :va

Tack gode gud för polare som kan låna ut verktyg. Får se om jag får de här gjort innan midnatt då
ta bort tändstiftet (behövs inte men du kanske vill va säker första gången) i me en tex mejsel så du känner när kolven är uppe.
när den är de och både avgas o insug inte ligger i spänn så justera.

jävligt pilligt att få av ventilkåpan med vanlig insexnyckel. de är lätt värt o kapa en nyckel. du kommer ju att göra dedär ett par gånger:tummenupp lycka till
 
Tog in hojjen från grusplanen in i källaren, lite trångt att mecka där men det är iallafall ljust :näsblod Ska ta och plocka av kylarna e väll lika så bra antar jag. Frågan är hur ska jag ingentligen känna med mejseln?

Då måste jag väll göra markeringar på mejseln och prova några varv för att känna efter ordentligt?

Om jag kapar en insex ska jag använda en skiftnyckel för att skruva på den lilla biten som är kvar sen eller hur tänker du?
 
Motard nissen skrev:
2422216 Tog in hojjen från grusplanen in i källaren, lite trångt att mecka där men det är iallafall ljust :näsblod Ska ta och plocka av kylarna e väll lika så bra antar jag. Frågan är hur ska jag ingentligen känna med mejseln?

Då måste jag väll göra markeringar på mejseln och prova några varv för att känna efter ordentligt?

Om jag kapar en insex ska jag använda en skiftnyckel för att skruva på den lilla biten som är kvar sen eller hur tänker du?
om du tänker nyckeln som en vinkel så tar du bort en bit av den kortare delen så du kommer imellan kylaren. ja alltså använda den större biten av dom två:)

i me mejseln i hålet, sen får du kicka lite försiktigt o då ser du på mejseln var kolven är. som sagt testa ett par varv så du får ett hum om när den vänder
 
om jag ska tappa ut vattnet lossar jag den lägsta skruven på vattenpumpen då bara? Fanns ingen distinkt ''lägsta punkt skruv'' som på min YZ.

Smart ide på insexen man tänker inte så rationellt när man bara vill ut och åka
 
Motard nissen skrev:
2422265 om jag ska tappa ut vattnet lossar jag den lägsta skruven på vattenpumpen då bara? Fanns ingen distinkt ''lägsta punkt skruv'' som på min YZ.

Smart ide på insexen man tänker inte så rationellt när man bara vill ut och åka
Ta bort vattenslangen.Ställ en hink under.
 
Ska det finnas någon markering vid svänghjulet på blocket på kl 12? Finns ett gjutsträck högt upp på cylindern men det kan det ju inte vara?
 
Motard nissen skrev:
2422401 Ska det finnas någon markering vid svänghjulet på blocket på kl 12? Finns ett gjutsträck högt upp på cylindern men det kan det ju inte vara?
Jag ställer markeringen mot ett bulthål till tändningskåpan. Då har jag ÖD
 
philsson skrev:
2422518 Jag ställer markeringen mot ett bulthål till tändningskåpan. Då har jag ÖD

Kylaren,tändkåpan och dom 2 ventilkåporna är nu av, hittade en ikea nyckel som blev min specialare :tungan

Imorn måste jag hitta en tändstiftsnyckel som passar på dom smala 4-t stiften, har vart die hard 2-t åkare hitills så en sån fanns ju inte i verktygslådan.


En sista fråga får jag hoppas, hur fanken har dom tänkt att man ska få dit ett bladmått ner i dom där inspektionsluckorna för o mäta spelet? Helknökigt ser det ut som. Tog en timeout för ikväll får bli nya tag imorn. Tycker dom visar så dåliga bilder i manualen ju!

Tack för alla shyssta svar
 
Motard nissen skrev:
2422719 Kylaren,tändkåpan och dom 2 ventilkåporna är nu av, hittade en ikea nyckel som blev min specialare :tungan

Imorn måste jag hitta en tändstiftsnyckel som passar på dom smala 4-t stiften, har vart die hard 2-t åkare hitills så en sån fanns ju inte i verktygslådan.


En sista fråga får jag hoppas, hur fanken har dom tänkt att man ska få dit ett bladmått ner i dom där inspektionsluckorna för o mäta spelet? Helknökigt ser det ut som. Tog en timeout för ikväll får bli nya tag imorn. Tycker dom visar så dåliga bilder i manualen ju!

Tack för alla shyssta svar

Enkelt kan du vrida tebax ställskruven 1/6 så har du bra spel där så då slipper du böka me bladmåttet. Om du inte vill ta av kopan till svänghjulet för å kolla vart du har nolläget så finns d en insexskruv fram på motorn.
Lossa den å du kommer å se veven. På veven finns en liten skåra som visar vart exakta nollan e. Tan en liten länger insexskruv å skruva in den i skåran, på så vis har du låst den i rätt läge å sen ere bara å stöka på. Glöm inte å ta bort den innan du skall ut å åka igen bara...
 
Plupp skrev:
2422809 Enkelt kan du vrida tebax ställskruven 1/6 så har du bra spel där så då slipper du böka me bladmåttet. Om du inte vill ta av kopan till svänghjulet för å kolla vart du har nolläget så finns d en insexskruv fram på motorn.
Lossa den å du kommer å se veven. På veven finns en liten skåra som visar vart exakta nollan e. Tan en liten länger insexskruv å skruva in den i skåran, på så vis har du låst den i rätt läge å sen ere bara å stöka på. Glöm inte å ta bort den innan du skall ut å åka igen bara...

Bara undrar hur kan du rekommendera det? Mitt ventilspel kanske är väldigt mycket mer än normalt om ägaren innan inte justerat dom på ett tag.

Shysst tips om skåran men känner inte att jag vill tappa ut oljan som gått en halvtimme bara, kör helsyntet för 140spänn så de kostar lite :näsblod
 
Motard nissen skrev:
2422838 Bara undrar hur kan du rekommendera det? Mitt ventilspel kanske är väldigt mycket mer än normalt om ägaren innan inte justerat dom på ett tag.

Shysst tips om skåran men känner inte att jag vill tappa ut oljan som gått en halvtimme bara, kör helsyntet för 140spänn så de kostar lite :näsblod
Det kommer ingen olja ur hålet för stoppskruven,men eftersom den inte finns på -02 så är det ju skit samma:)
 
Back
Top