Husaberg Växellådsproblem. Hjälp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Rivit motorn pågrund utav felande 3ans växel på min Husa 501 00. Köpte då istället för de skadade dreven en hel låda från en 97a som "skulle passa". Vid första anblick så verkade lådorna identiska, förutom några ingrepp som hade raka hörn istället för rundade som jag hade tidigare.
Monterade lådan och smacka ihop blockhalvorna. Det lustiga var då att det inte gick få runt motorn. Verkar som att något i lådan hamnat i kläm. Öppnade och gjorde om allt ihop igen med samma resultat. Dessutom verkar det inte gå att snrura på växeltrumman på ett friskt sätt heller, vilket funkade innan jag drog ihop blockhalvorna.
Till min förvåning när jag undersökte det lite mer så skiljde längden på ena axeln mellan de 2 växellådorna jag hade så jag flyttade över de "nya" dreven till min gamla axel men tyvärr så händer det samma sak när jag sätter ihop halvorna. Lådan hamnar i kläm?. Kan dessutom tillägga att jag fått använda lite våld för att få ihop halvorna.
Haft isär och ihop flera gånger och gör mig inte klok på felet. Kikade i sprängskisserna för att se om jag missat något och ser då att en bricka som jag vet var monterad i hojen tidigare inte finns med i skisserna. (Röd 2) Då undrar jag även över en annan bricka (Röd 1) som jag har, men inte har något minne utav. Provade även utan denna men med samma resultat.
Gick in från garaget av ren ilska efter att ha hållt på i åskilliga timmar med detta.

OBS, dom 2 röda brickorna i skissen har jag lagt dit i PS, de hjulen jag bytt märkte jag med blått. Något annat jag inte vet om påverkar är att jag köpt 2 nya skiftgafflar. Men jag har svårt att tänka mig att just dom skulle göra denna skillnaden.

Bild

Kolla på sprängskissen till -00 om dreven är lika(antagligen)och sätt ihop precis som på bilden.Jag tror inte att du ska ha några shims längst ut som du ritat.

Instämmer med ovanstående schimsen känns inte igen. Antingen det, eller så har du inte fått växelklockan att bottna ordentligt i blocket och sätter då spänn på skiftgafflarna och låser upp lådan...

Kolla på sprängskissen till -00 om dreven är lika(antagligen)och sätt ihop precis som på bilden.Jag tror inte att du ska ha några shims längst ut som du ritat.

Detta har jag provat. Dvs att skippa shimsen helt. Resultatet då blir att den bakre axeln där drevet sitter går att vrida men går lite tungt. Men så fort jag lägger i växel så fastnar den då den andra axeln sitter som berget.

Instämmer med ovanstående schimsen känns inte igen. Antingen det, eller så har du inte fått växelklockan att bottna ordentligt i blocket och sätter då spänn på skiftgafflarna och låser upp lådan...

Tack för tipset, har inte tänkt på detta tidigare. Dock går ju växeltrumman att rotera fint, men det behöver ju inte betyda att allt står rätt till. Ska även kika på mina skiftgafflar och se om de är snea.

Men fler tips mottages gärna. Står helt still i huvudet på mig.

Last edited:
Det sitter ju några shims mellan dreven också.Har du inte lyckats blanda ihop från båda lådorna så att det sitter ett för mycket någonstans då?Eller har du bytt något lager och inte knackat det i botten riktigt?Riv isär en gång till och sätt ihop det rätt enligt sprängskissen så ska det funka.Blocket har knappast blivit smalare.

Det sitter ju några shims mellan dreven också.Har du inte lyckats blanda ihop från båda lådorna så att det sitter ett för mycket någonstans då?Eller har du bytt något lager och inte knackat det i botten riktigt?Riv isär en gång till och sätt ihop det rätt enligt sprängskissen så ska det funka.Blocket har knappast blivit smalare.

Ska ta en titt på detta i helgen. Ska gå igenom brickorna och shimsen för att se om allt står rätt till. Det jag däremot är osäker över är lagret vid hydralcylindern till kopplingen. Hur det ska sitta i sidled. Det bottnar inte åt något håll.
En tanke kan ju vara att de dreven jag bytt inte är lika tjocka som de som satt i ursprungligen. Får kika på detta och se om jag hittar något fel.
Tack för tipsen sålänge.

Kan dessutom tillägga att jag fått använda lite våld för att få ihop halvorna.

Men fler tips mottages gärna. Står helt still i huvudet på mig.

Det låter som att du kan ha blandat dreven med varandra. På KTM lådorna skiljer det någon tiondel i diameter mellan drev beroende på om det är enduro eller cross låda. Det går inte att se, men det är mätbart. Mät även diametern på dreven i botten mellan kuggarna.

Och för stort drev blir ju att axlarna inte linjerar med varandra. Går lätt att snurra med axlarna i ena blockhalvan. Och går tungt att snurra när man monterat ihop blocken.

Vet dock inte hur det ser ut på Husaberg. Det är väl bara att jämföra artikelnummer med varandra från dom två aktuella lådorna. Om alla artnummer är samma så kan man ju utesluta dessa teorier.

Det jag däremot är osäker över är lagret vid hydralcylindern till kopplingen. Hur det ska sitta i sidled. Det bottnar inte åt något håll.

Du menar axialspelet? Det ska inte bottna, bara sitta där det sitter. Slavcylindern är mothåll.

Sekundäraxelns lager bakom kopplingskorgen tar det axiella spelet. Där har det hänt att en del lagt shimset på fel sida. Så motorn gått tungt. Det ska ligga bakom kopplingskorgen på utsidan av blockhalvorna.

Last edited:
Det låter som att du kan ha blandat dreven med varandra. På KTM lådorna skiljer det någon tiondel i diameter mellan drev beroende på om det är enduro eller cross låda. Det går inte att se, men det är mätbart. Mät även diametern på dreven i botten mellan kuggarna.

Och för stort drev blir ju att axlarna inte linjerar med varandra. Går lätt att snurra med axlarna i ena blockhalvan. Och går tungt att snurra när man monterat ihop blocken.

Vet dock inte hur det ser ut på Husaberg. Det är väl bara att jämföra artikelnummer med varandra från dom två aktuella lådorna. Om alla artnummer är samma så kan man ju utesluta dessa teorier.

Du menar axialspelet? Det ska inte bottna, bara sitta där det sitter. Slavcylindern är mothåll.

Sekundäraxelns lager bakom kopplingskorgen tar det axiella spelet. Där har det hänt att en del lagt shimset på fel sida. Så motorn gått tungt. Det ska ligga bakom kopplingskorgen på utsidan av blockhalvorna.
I detta fallet är de båda lådorna endurolådor men av olika årsmodeller. Dreven kan mycket väl vara "identiska" med olika artikelnummer pga runda, respektive kantiga hörn på ingreppen mellan 2 drev. Så det säger tyvärr inte hela sanningen.

Gällande lagret vid kopplingscylindern så är lagret bredare än blocket är tjockt. Men jag har aldrig tidigare haft problem med placering av det lagret.
Aja.. vi får se om jag hittar lösningen på det nu över helgen. Drygt bara när man inte ser någon logisk förklaring, men det finns ju givetvis en sådan.

Dåligt med tid att sitta i garaget. Men nu har jag konstaterat att den "nya" växellådan inte går att använda alls i kombination med originallådan.

Funderade på att skicka in de skadade dreven på renovering. Har läst här på forumet om de företag som renoverar ingrepp på växellådor. Då ställer jag frågan här till er som vet vart jag kan vända mig för att åtminstonde få en bedömning på om det är lönt att slipa om lådan, eller vad de nu gör.

MVH

Dåligt med tid att sitta i garaget. Men nu har jag konstaterat att den "nya" växellådan inte går att använda alls i kombination med originallådan.

Funderade på att skicka in de skadade dreven på renovering. Har läst här på forumet om de företag som renoverar ingrepp på växellådor. Då ställer jag frågan här till er som vet vart jag kan vända mig för att åtminstonde få en bedömning på om det är lönt att slipa om lådan, eller vad de nu gör.

MVH

Renovera drev? Det tror jag inget på. Drev är väl inte särskilt dyrt. Femhundra ca, en del mer en del mindre. Hur många behöver du och har du kollat vad det kostar.

Renovera drev? Det tror jag inget på. Drev är väl inte särskilt dyrt. Femhundra ca, en del mer en del mindre. Hur många behöver du och har du kollat vad det kostar.

Har redan lagt för mycket pengar på hojen och som sagt köpt en ny växellåda som visade sig inte passa. Av tidigare läsning här på forumet så vet jag att det går att fräsa ingreppen. Tänkte i alla fall kolla upp det. Men absolut, annars är ju nya drev inte särskillt dyrt om man bara ska byta ett eller två. Jag är i "behov" av att byta 3 eller 4 st.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026