Husaberg - underhåll vid (mestadels) gatkörning

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Sitter och läser i en Husaberg-manual om de olika underhållspunkterna.
Blir helt paff när jag ser hur ofta det är planerat för diverse invärtes lagerbyten i motorn, kolvbyte etc.

Gick in på Husqvarna och läste motsvarande manual (510:n) där.
För "competition" är det i princip samma visa med få timmar mellan (i princip) motorklyvningar. Finns även en kolumn där motsvarande underhållsintervall anges för "road use". Då är det istället intervall på 100, 500 och 1000 mil som gäller - en viss skillnad.

Gäller motsvarande för "road use" för Husaberg?
Nu menar jag främst tyngre saker typ vevlagerbyte, kolvbyte etc och inte oljebyte/ventiljusteringar.

Hur gör ni som inte kör 100% bana?

//F
 
Vad menar du med roaduse? Dom som kör omkring på gatan piskar juh lika bra som dom som kör bana. Det är inte så stor skillnad på att ligga och pressa på slangen i stan och att köra race på banan.
 
1000 mil i 100km/h är 100 timmar, 200 timmar i 50km/h.

Jaadu, när det gäller kolv på husa så hade min säkert gått 400 timmar. Den gick inte särskilt hårt och den drog rätt mycke olja men nog gick den. Jag gissar att alla lager hade gått det också. Men den hojjen jag åkte på måste vart det bästa exemplaret av den modellen man kan hitta. Alla andra husor i stan hade fått något problem (tex kickaxel). Det enda som hände på min utan att jag hade något med det att göra var lagerras på kamaxeln.

Vipporna var bytta en gång, kamkjedjan bytte jag en gång. Annars var allt som när den kom från fabrik 02. MEN, då var det ett riktigt praktexemplar också. De e rätt missbruk att köra den på detta sättet.

Jag skulle inte tumma alltför mycket på vad som står i boken. Man KAN göra det men då får man räkna med att ta de ras som kan komma. Jag skulle inte överdriva mer än 50%. Kamkjedja skulle jag byta efter rekomendationerna. Olja filter och det ska du byta enligt rekomendationer oavsett hur du tänker tumma.

Hondan kör jag efter rekomendationerna i boken förutom på kolven som får gå 60 timmar istället för 15. Det märker jag nu idag när jag mäter upp min kolv att det är nog absolut max vad man bör köra för att vara på den säkra sidan. Med andra ord blir det tajtare framöver.
 
Snoogans skrev:
Vad menar du med roaduse? Dom som kör omkring på gatan piskar juh lika bra som dom som kör bana. Det är inte så stor skillnad på att ligga och pressa på slangen i stan och att köra race på banan.

Ja - vad menas egentligen?
Termen "Road use" används i Husqvarnamanualen och begreppet är ju väldigt vagt.

Hur ofta byts motorlager/kolv osv av er som kör mkt gata?

//F
 
Kan du skicka över serviceintervallerna på lagerbyte? Har nämligen inte dem i min "User manual". :gnissla
 
philsson skrev:
Kan du skicka över serviceintervallerna på lagerbyte? Har nämligen inte dem i min "User manual". :gnissla

Finns mkt på Husaberg.se (under downloads). Såg på modell -05.
Lager: 45 h intervall vid tävling och 60 h vid "hobby-enduro" (står så) om jag läser rätt.

Olof: Tack för svaret.

Tanken som snurrar i huvudet är att köpa ex en Husa SM som andrahoj
för lite kvällsbus och terapimek.

//F
 
Fredde_M skrev:
Finns mkt på Husaberg.se (under downloads). Såg på modell -05.
Lager: 45 h intervall vid tävling och 60 h vid "hobby-enduro" (står så) om jag läser rätt.

Olof: Tack för svaret.

Tanken som snurrar i huvudet är att köpa ex en Husa SM som andrahoj
för lite kvällsbus och terapimek.

//F
Om jag var du skulle jag gå efter enduro-rekomendationerna. Sen skulle jag köpa en hoj som inte e kört nå mycket på. 60 timmar på en andrahoj e ganska mycket. Nu snackar vi kanske ett byte per år, eller vartannat år, beroende på hur kär man blir i hojjen ;) Ska du ha den som terapimek så låter det som en ganska vettig nivå va?
 
Olof Eriksson skrev:
Om jag var du skulle jag gå efter enduro-rekomendationerna. Sen skulle jag köpa en hoj som inte e kört nå mycket på. 60 timmar på en andrahoj e ganska mycket. Nu snackar vi kanske ett byte per år, eller vartannat år, beroende på hur kär man blir i hojjen ;) Ska du ha den som terapimek så låter det som en ganska vettig nivå va?

Tror du slår huvudet på spiken där.
Har börjat kika lite på 04-05 för drygt 50 kkr.

Du verkar ju ha koll på läget.
Är Husorna hyfsat lättmekade?
Ser smidigt ut i handboken, men verkligheten är ju inte alltid densamma.

//F
 
Sulle nog vilja på påstå att en Husa är det mest lättmekade man kan äga
 
Fredde_M skrev:
Tror du slår huvudet på spiken där.
Har börjat kika lite på 04-05 för drygt 50 kkr.

Du verkar ju ha koll på läget.
Är Husorna hyfsat lättmekade?
Ser smidigt ut i handboken, men verkligheten är ju inte alltid densamma.

//F
Det enda jag störde mig på när jag mekade husa var att när man skulle ställa främre ventilernas spel så tog det i kylaren eller i blocket. Dessutom var det rätt pillrigt iomed att ramen hänger ovanför. Har man rätt nyckel går det nog göra ganska smidigt men under min tid orkade jag aldrig skaffa en sådan :P

I övrigt tycker jag den e fin å meka i, det är inte lika roligt som i hondan för att det är snyggare och w0w-känsla varje gång man tittar i hondan - för att allt är så tajt. Men å andra sidan så har du mer utrymme på husan när du skruvar. Speciellt gillar jag hur man gjort med förgasaren, den e verkligen lättmekad! (här suger hondan hårt)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top