Husaberg twin hybrid projekt

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag har en Husaberg 650 motard, jag gillar hojen. Tycker den har ett skönt chassi och körglädje. Det ända minuset jag har att säga om den är motorn!. Den måste servas var annan minut känns det som och allt skakar och vibrera. Den är i princip omöjlig att få helt tät så det läcker alltid olja om den.

Därför tänkte jag försöka mig på att slänga ut den svenska kvalites motorn och försöka hitta något bättre alternativ. En som kanske har lite mer pulver och längre serviceintervall. Jag har funderat lite på att transplantera in en Ducati 748 motor i den men jag vet inte om den är för stor?:va

Finns det fler alternativ på motorer som man skulle kunna hinka i ett husa chassi?

aprilias twinn. eller varför inte motorn från ktm 690. duccemotorn blir nog för tung.

aprilias twinn. eller varför inte motorn från ktm 690. duccemotorn blir nog för tung.

Min brorsa har en aprilia sxv och den går sönder så att han måste klyva motorn minst 2-3 ggr per säsong så en motor med sån kvalitet är inget vettigt alternativ för mig. Får kolla lite på den där 690 motorn. Men samtidigt gillar jag ducces twin ljud så jäkla mycket:).

Att man ökar på vikten med 20-30kg gör inte så mycket för min del,husan har ju ett så lätt chassi så lite extra kg kanske bara gör den mindre nervös.

Finns det fler alternativ på motorer?

Min brorsa har en aprilia sxv och den går sönder så att han måste klyva motorn minst 2-3 ggr per säsong så en motor med sån kvalitet är inget vettigt alternativ för mig. Får kolla lite på den där 690 motorn. Men samtidigt gillar jag ducces twin ljud så jäkla mycket:).

Att man ökar på vikten med 20-30kg gör inte så mycket för min del,husan har ju ett så lätt chassi så lite extra kg kanske bara gör den mindre nervös.

Finns det fler alternativ på motorer?

har du kollat nå på golwingmotorn?? då får du en mindre nervös hojj med mer vikt och back på köpet =) :yoparty:D:D:D:banana

mjaa , lägger du till 20-30 kg så har du tagit bort det som du tycker är det gottiga med husan. bättre då att leta vettiga stånkalternativ

Aprilia har väll en kompakt 750cc twin med mindre än 90 grader mellan cylindrarna.

Aprilia Mille (rotaxmotorn) 1000cc.

Det måste ju vara en motor som man kan köpa loss någonstans ifrån.
Hur ofta hittar man tex Aprilia 450-550cc motorn.

en parallel twin från trx
eller ntv 650 finns en som heter bros eller hawk som inte har kardan

Ventiler 1200mil
Olja 300mil
90hk, eller mer om man trimmar lite
45kg
936cc
60gr V-twin
Svensk

Highland såklart :yoparty

• Gilla
Reaktioner: R2
Highland motor i Husachassi skulle bli helt bananas :banana
Wheelie maskin utan sans och vett! Börja bygg :D

Varför inte en kawa er6 maskin. ser liten och smidig ut, kanske lite slö dock.

Ventiler 1200mil
Olja 300mil
90hk, eller mer om man trimmar lite
45kg
936cc
60gr V-twin
Svensk

Highland såklart :yoparty

Nu vet jag inte vilken årsmodell TS hoj är men om det är en äldre Husa så borde det vara mycket svårt att få en V-twin i den ramen utan att sätta motorn på tvären, alternativt bygga om ramen helt och hållet. Bakre cylindern kommer antagligen hamna där övre ramröret går.

Varför inte en kawa er6 maskin. ser liten och smidig ut, kanske lite slö dock.

Inte mindre effekt än original Husa-motor, däremot betydligt tyngre förstås. En kille på advrider.com gör i stort sett det, fast med en KTM 640 som utgångsobjekt. Verkar inte helt oproblematiskt.

Är det bara jags omt ror det är betydligt bättre att bygga en ram från scratch anpassad för en V2 fast med husamått.

Att såga i originalramen och försöka skohorna in en V2 blir mycket jobb och det är långt ifrån otroligt att chassiet inte alls uppskattar en tung motor med massor av gyro.

Husa är från 01 eller 02 tror jag:va Man blir nog illa tvungen att såga lite i ramen för att få mer utrymme. Självklart ska det sågas så lite som möjligt så att man inte sabbar den i onödan. Ska försöka komma iväg så småning om och åka och kolla in ett lämpligt objekt och se om den kan passa i chassit utan för stora förändringar.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti